Medieval: Total War

Medieval: Total War

Det fremragende Shogun Total Wars gengav store, drabelige slag i en begrænset periode af japansk historie.

Det fremragende Shogun Total Wars gengav store, drabelige slag i en begrænset periode af japansk historie. Mon det overhovedet kunne lade sig gøre presse 400 års europæisk historie, korstogene, regionale stridigheder, fornuftsægteskaber mellem adelsslægter og meget andet ind i et computerspil - så det hænger sammen og giver en god spiloplevelse? Svaret er kort og præcist: JA! Medieval: Total War er en sjældent helstøbt spiltitel, som vil appellere til strategi-entusiaster, uanset om man fokuserer på styringen af enorme hære - op til 10. 000 soldater på én gang - under angreb på andre hære eller på diplomatiske intriger og relationerne mellem adelsslægter og kongefamilier. Endelig er Medieval: Total War diskret krydret med rollespilselementer i udvikling af ledere, rådgivere og befalingsmænd. Spillets er måske ikke et visuelt overflødighedshorn med motion capture-genererede animationer, men grafikken fungerer nu alligevel flydende. Herregud, med tusindvis af soldater på skærmen samtidig, kan man jo heller ikke forlange fuldt detaljeret animation af dem alle.

Stort ansvar, stor leder
Du står som spiller under alle omstændigheder med et stort ansvar. Først og fremmest gælder det om at have overblik og vise beslutsomhed. Hvis de dele svigter, så er du ikke længere i stand til at indgyde dine tropper den fornødne gejst og moral til at stå imod den ofte overvældende modstand. Hvis du på den anden side massakrerer dine modstandere, vil det påvirke dine undersåtters initiativ, idet de kun er loyale mod dig, fordi de frygter dig. Valget er dit - og dine undersåtter reagerer derefter. Medieval: Total War spilles på to kort: slagmarken, hvor man styrer sine tusindvis af tropper - og bevarer overblikket fra en frit flydende kameravinkel og ikke mindst det strategiske kort, hvor man dels styrer det diplomatiske rænkespil og dels bygger slotte, byer samt ikke mindst udvikler enheder og flytter dem over større afstande. Kortene er desuden op til 10 gange større end tilsvarende kort i Shogun Total War, så spilleren har på en særdeles konkret måde en storslået oplevelse foran sig. Når man første gang starter Medieval Total War kan det være svært helt at overskue de mange muligheder i spillet. Heldigvis finder du også en grundig tutorial, der guider dig igennem de grundlæggende kontroller og strategiske overvejelser.

Det er også på oversigtskortet de politiske intriger udspiller sig. Du kan sende spioner ud for enten at forberede et overfald eller for at opnå en gunstig forhandlingsposition. Desuden spiller religion en central rolle i Medieval Total War. Splittelsen mellem katolske og protestantiske lande kan være afgørende for spillets udvikling inden for Europas grænser og selvfølgelig spiller modsætningen til islam en afgørende rolle omkring forberedelsen og gennemførelsen af korstogene i det hellige land. Der er endelig den interessante drejning i kontrollen med besatte og erobrede områder, at tilpasningen af den herskende religion kan give problemer. Områder præget af islam vil således med stor sandsynlighed ende med at gøre oprør mod kristne herskere og besættere.

Kom dog ud og se noget
Du bevæger dig som spiller på hundredvis af slagmarker, fra grønne sletter i Vesteuropa, over pustaen i Ungarn til Nordafrikas golde ørkensand. Desuden kan du vælge mellem 12 forskellige spilbare alliancer, der hver især er udstyret med unikke enhedstyper. Desuden har alliancer særskilte stærke og svage sider, hvorved deres styrke og forudsætninger under kamp er vidt forskellige. Endelig er der mulighed for at spille som en række af periodens fremtrædende historiske personligheder, såsom Richard Løvehjerte, Jeanne d’Arc, Frederick Barbarossa, ligesom Hundredeårskrigen, Korstogene og den mongolske invasion kan spilles som afgrænsede historiske perioder. Det allerbedste ved spillet er dog, at udvalget af game modes og spillets yderst fleksible gameplay giver en gedigen spiloplevelse, både for nybegyndere udi strategi-genren og for dem, der er vant til at styre civilisationer og hære i spil som Age of Empires og Civilization. Medieval Total War har således en realistisk tyngde, der bør gøre spillet til fast inventar hos historisk interesserede gamere - og så har jeg i øvrigt ikke tid mere. Der er en flok spaniolere på vej ned ad bakkeskråningerne mod mine franske tropper.

9 / 10
+
Et spil og samtidig en historietime, der holder det høje niveau hele vejen.
-
En anelse for svært og omfattende for nogle.

Medieval: Total WarScore

Medieval: Total War

ANMELDELSE. Skrevet af Carsten Skov Teisen

Viking Invasion invaderer nettet

Viking Invasion invaderer nettet

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Som vi kunne fortælle forleden dag, så er Creative Assembly i gang med en udvidelse til den strategiske perle Medieval: Total War i form af Vinking Invasion. Nu har teamet bag så åbnet døren på klem til sitet. Vi har linket indenfor.

Medieval: Total War går guld

Medieval: Total War går guld

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Ja, så er det sket. Creative Assembly’s Medieval: Total War er simpelthen klar til at blive masseproduceret, således masser kan tilfredsstilles indenfor ganske kort tid. GameReactor har fået hele pressemeddelelsen, og du kan læse mere om spillet indenfor.

Medieval: Total War åbner døren

Medieval: Total War åbner døren

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

GameReactor har præsenteret dig for både artikler og nyheder omkring dette interessante strategiske spil fra Activision, men nu har teamet bag spillet også åbnet døren til det officielle site. Vi har naturligvis linket indenfor.

Medieval: Total War demo klar

Medieval: Total War demo klar

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Hvis du er brændt godt og grundigt varm på Total War efter, at have læst vores store artikel omkring fortsættelsen, og har du 235 Mb tilovers på din PC, så ville det måske slet ikke være så dumt, at hente demoen af selvsamme. Vi har linket indenfor.

Medieval: Total War

Medieval: Total War

ARTIKEL. Skrevet af Carsten Skov Teisen