Metal Gear Solid: Portable Ops

Metal Gear Solid: Portable Ops

Har du en solid slange i bukserne, eller er du bare glad for at se mig? Med Metal Gear Solid på PSP, er det nok (ikke) et spørgsmål du vil høre tit.

En mindre tidsrejse har placeret mig i 1970erne, under Vietnamkrigen. Jeg sidder godt nok i Sydamerika, men jeg kan mærke, at USA er i krig. Jeg har nemlig svært ved at få medicinsk personale til min lille hær. Derfor er jeg nødt til at rekruttere personale i marken, hvilket reelt betyder, at jeg bortfører fjendtlige soldater og så videre, giver dem en rask peptalk om, hvad der er rigtigt og forkert og overbeviser dem om, at jeg kæmper for det rigtige. Men det gør jeg også, og hvis nogen kan klare opgaven, så er det mig. For jeg er ingen ringere end verdens bedste kriger, Big Boss.

Big Boss, Solid Snakes "far", er hovedpersonen i Metal Gear Solid: Portable Ops, der dækker det tidsrum, der går fra MGS3: Snake Eater til Metal Gear. Det er selvsagt en historielektion, ingen Metal Gear nørd vil gå glip af, og så er spillet samtidig også det første "rigtige" Metal Gear spil til PSPen. Væk er ture, kortspil og en hukommelsesplaget Snake, og inde er Big Boss, der får Sylvester Stalone, Ah-nuld Schwarzenegger, B.S. Christiansen og Bruce Willis til at ligne børnehavepædagoger på tur.

Og der bliver brug for Big Boss' evner, for ikke nok med at han er blevet anklaget for at begå mytteri, en gal gruppe soldater prøver at lave Den Ultimative Soldat. Og så er der jo også lige noget med en robot. Historien er præcis som man må forvente, når titlen er Metal Gear Solid. En smule højtflyvende, måske en kende patriotisk og en lille smule gal. Kender man til Metal Gear Solid-universet, ved man, hvad man går ind til. Mellemsekvenserne er dog tonet en smule ned, måske af hensyn til PSPens batteri og tanken om bærbarhed.

Det er dog ikke kun mellemsekvenserne, der er blevet justeret til PSPen. Kontrolskemaet er også blevet forsimplet, således at spillet kan spilles uden to analoge sticks og fire skulderknapper. Heldigvis er det ikke nær så slemt, som man skulle tro. Kameraet, der nogle få gange er lidt ubehjælpsomt, skal kontrolleres ved hjælp af piletasterne, og selvom det ikke er så intuitivt, fungerer det alligevel glimrende. Menusystemet, der hidtil har været tilknyttet skulderknapperne, er blevet reduceret således, at man kun kan slæbe fire genstande med i felten.

Det gør at man skal vægte de ting, man bærer på, eftersom man ikke bare kan slæbe rundt på masser af våben og håbe på det bedste. Det er ikke et problem som sådan, men det kræver en form for omtanke der ikke tidligere forbundet med Metal Gear Solid.

Som noget nyt i serien skal man også rekruttere soldater. Ved at slæbe bevidstløse soldater o.l. hen til Big Boss' militærbil, kan man overbevise soldaterne om at slutte sig til en. Det lyder som en plat tilføjelse men tilføjer faktisk et fantastisk taktisk element. Med et par soldater i uniform som back-up, kan man pludselig bevæge sig omkring på fjendens områder uden at vække mistanke, med mindre man laver noget dumt. Disse rekrutterede soldater kan også bruges som spioner, der kan grave nyttige oplysninger op, og som læger eller teknisk personale. Man kan sagtens slæbe stort set alle soldaterne med i felten, men der er langt mere idé i at lade dem arbejde hjemme.

En genial idé er i øvrigt, at man kan finde nye soldater ved at lade spillet søge efter Wi-Fi-hotspots. Hvert hotspot er en ny potentiel soldat, hvilket kan gøre en gåtur i byen langt sjovere end normalt. Den negative side ved rekrutteringsdelen er, at hvis dine soldater dør under en mission, er de døde permanent. Spil med hovedet under armen, og du kan forkrøble dit hold på ingen tid.

Derudover er spillet præcis som Metal Gear Solid bør være, bare i lommeudgave. Big Boss kan krybe, snige sig af sted, fange fjendtlige soldater og forhøre dem, bruge Close Quarter Combat og i øvrigt opføre sig næsten, som han kunne i Metal Gear Solid 3.

Overraskende nok gælder beskrivelsen "næsten som i Metal Gear Solid 3" også for spillets grafik og lydside. Lydsiden er helt perfekt med musik a la Harry Gregson-Williams' fantastiske akkompagnementer og et sublimt stemmeskuespil, smukt anført af David Hayter som Big Boss.

Den bliver fulgt godt op af grafik, der på trods af lidt anæmiske baggrunde sagtens kunne have været inventar i et PS2-spil. Mellemsekvenserne, der som sagt er tonet ned, bliver fremført som en art tegneserie. Det er tegneren Ashley Wood, kendt som kunstneren bag Metal Gear Solid: Digital Graphic Novel, der har lavet mellemsekvenserne, og til trods for at være statiske billeder, er de enormt dynamiske og spændende. Herligt er det at se Big Boss udvikle sig og møde blandt andet Roy Campbell (der senere bliver Snakes chef under Metal Gear Solid).

Metal Gear Solid: Portable Ops er nok det bedste actionspil på PSPen til dato, hvilket bestemt er en bedrift. Gameplayet er forrygende solidt og byder på både primære og sekundære missioner. Levetiden er høj, især hvis man benytter sig af onlinedelen, og den tekniske standard er uhyre høj. De få skønhedspletter spillet har, formår heldigvis på ingen måde at skæmme helhedsindtrykket. Et must for fans af serien og alle med hang til et godt actionspil.

Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops
Metal Gear Solid: Portable Ops