
Metal Gear Solid: Substance er på gaden i dag d. 28. marts 2003
De fleste vil nok på nuværende tidspunkt være bekendte med Solid Snake og hans - og Raidens - seneste eventyr på PS2 i Metal Gear-serien. Spillet, med undertitlen Sons of Liberty, blev da også en stor succes, men mange fans følte sig ret skuffede over, at de ikke kunne styre Snake, men primært Raiden, i dette cinematiske epos af et spil.
Derfor får vi nu Substance, en revideret udgave af det førnævnte spil, hvor man får muligheden for at spille Snakes part i kampen mod Dead Cell og dens kumpaner. Det oprindelige spil er selvfølgelig inkluderet i sin helhed, hvorfor jeg ikke vil gå i nærmere detaljer omkring selve historien her. Dog skal det nævnes, at flere detaljer er blevet ændret, men det er primært i den kosmetiske afdeling, så som nye plakater på væggene o.lign.. Vigtigst er dog, at hvor man i Sons of Liberty kun så, hvad Raiden gik og lavede, får man i Substance endelig muligheden for at spille Snake i "Snake Tales" - de sekvenser, hvor man ellers kun havde radiokontakt til ham. Det er en forfriskende nyhed at kunne se dele af historien fra hans perspektiv, og det skal nok hjælpe med at få solgt spillet til eksisterende fans/ejere af Sons of Liberty.
Snake Tales alene ville dog næppe hjælpe nævneværdigt på omsætningen, så derfor har Konami også inkluderet mere end 300 VR missioner (som vi husker dem fra det første Metal Gear Solid til PlayStation), der træner både snigeri, nærkamp og våbenbrug - inklusive en hel sektion med VR missioner i førstepersonsperspektiv - så man kan være bedre forberedt til strabadserne i selve spillet. Når man har gennemført disse, åbnes der for Variety, der virkelig indeholder nogle sære opgaver - bl.a. en, hvor man skal undgå at blive set af en 50 meter høj soldat. Derudover har de konstrueret en del missioner i de rigtige miljøer, hvor man bl.a. træner demontering af bomber, fotografering, at holde fjender op m.v. Endelig har Konami også følt trang til at inkludere et skateboard-spil (kun medtaget i PS2-udgaven), hvor man i bedste Tony Hawk-stil kan lave tricks og stunts med enten Snake eller Raiden. Det er ikke uden underholdningsværdi, men er alligevel forholdsvist ligegyldigt - det er ikke derfor, vi har købt et Metal Gear Solid-spil.
Spillet kommer desuden med en ekstra Document DVD, der giver spilleren det ultimative indblik i MGS-universet. På denne DVD har Konami inkluderet billeder, skitser og 3D-figurer fra spillet, produktionsnoter og -tidslinie, promotion-videoer og meget, meget andet, som man kan få timer til at gå ved at kigge igennem. Informationsstrømmen synes uendelig, og man når da også hurtigt til erkendelsen af, at dette primært er møntet på den ægte fan. Dette understøttes af, at man kun kan se/læse det hele, hvis man gennemfører VR missionerne. Selvfølgelig kan andre også finde fornøjelse i at gå på opdagelse i disse arkiver, men der er meget læsestof, skitser etc., som primært vil være interessant for fans. Eksempelvis vil de færreste finde det voldsomt ophidsende at se omslagene til det originale MGS, eller for den sags skyld omslaget til det soundtrack, som blev udgivet samtidig.
Hovedårsagen til at investere i Substance skal derfor - for de fleste - findes i, at man endnu ikke har oplevet Sons of Liberty, hvorfor Snake Tales er den reelle bonus, når man har gennemført spillet på normal vis. Og selv da er der grund til overvejelse, idet Sons of Liberty efterhånden kan erhverves for den halve pris af Substance. Har man allerede det første spil, bør man stadig overveje grundigt, om man vil investere i det samme spil endnu engang - og om man er parat til at bruge ens sparsomme spilletid på at gennemspille 300 VR missioner og læse halve romaner om Snake og hans livshistorie. Spillet er hverken blevet grimmere end dårligere med tiden, men da det er at sammenligne med en Director’s Cut vil mange nok kunne nøjes med den oprindelige og billigere udgave.