Palmerne, de lyserøde flamingoer og lyden fra en skrigende guitar der igangsatte temaet over alle temaer, var vigtige dele af hvad der gjorde Miami Vice en fast bestanddel af hver fredag aften foran fjernsynet. Serien gjorde Don Johnson til et folkekært navn, stadfæstede det hvide jakkesæt og skægstubbe look som den hippeste mode, og vigtigst af alt; gjorde datidens uskyldige serier til skamme, med dens rå portrættering af den organiserede kriminalitet. Alt dette har engelske Rebellion prøvet at klemme ned på et stykke UMD disc i forbindelse med den kommende film, naturligvis bygget over serien, og selvom det hvide jakkesæt endnu ikke er funder frem, er resultatet faktisk en positiv overraskelse.
En spartansk menu lader dig hoppe lige ind i spillet, med valget mellem enten at spille som Crokett eller Tubbs. God stil bliver vist fra første gang spillet tegner den orange solnedgang, der med dens bløde skygger maler et billede der kunne være taget direkte ud af tv-serien. Det er et livsvigtigt tegn, der så nemt kunne have afsløret spillet som endnu en billig produktion, der kun er lavet for at tjene penge ind på den købte licens, men som i stedet bliver et tegn på selvtillid fra en udvikler der vil mere.
Lige præcis selvtilliden viser sig hurtigt at skulle blive den største overraskelse ved dette spil, til trods for at spillet holder sig inden for den velkendte "skyd alt der bevæger sig"-genre. Gennem de to første baner, der fungerer som en slags tutorial, bliver du nemlig introduceret for adskillige tricks og muligheder, du aldrig havde forventet fra et ellers så anonymt spil. Det vel nok vigtigste trick at lære, er at stort set alt i spillet kan bruges som dække, når du gang på gang bliver beskudt fra alle sider. Med et enkelt klik på den venstre skulderknap klæber du dig op af den nærmeste mur eller kasse. Statuer og hylder kan væltes og bruges til at gemmes sig bag, og hurtigt lærer du, at den eneste måde at avancere i spillet, er ved at bevæge sig fra skjul til skjul, mens du nedlægger en fjende af gangen. Sigtesystemet er som lånt fra Resident Evil 4, og vinklen over skulderen viser sig at passe perfekt til hurtigt at dukke op fra ens skjul, affyre et par skud, og gøre sig klar til den næste fjende.
Har du prøvet andre spil i genren som eksempelvis Syphon Filter, ved du at holdbarheden oftest er akilleshælen. Dette har Rebellion dog til dels tacklet, ved at indbygge flere originale bonusspil, som rent faktisk har stor indflydelse på resten af Miami Vice forløb. I hver af spillets baner kan du konfiskere stoffer, som efterfølgende kan bruges til at sælge på gaden. Alt efter hvordan du klarer banerne stiger dit omdømme, hvilket på gaden betyder at flere "forhandlere" vil sælge og købe af dig. I bedste entreprenør stil kan du imellem missionere, derfor rejse rundt til de forskellige forhandlere, købe og sælge stoffer og selv skumme overskuddet. Er dit omdømme højt nok, kan du endda komme til at forhandle med mafiabosserne selv, og det er her de helt store penge tjenes. Yderligere er der også blevet plads til udviklerens egen fortolkning af det superbe Every Extend som PC’ejere kan hente gratis. I Miami Vice-konteksten udgør det dog et hacking spil, hvormed du kan skaffe dig adgang til våbenopgraderinger og andre hemmeligheder.
End ikke et spil baseret på Miami’s cooleste detektiver kan dog undgå fejl, og således er der også sneget sig nogle uheldige elementer med ind i dette spil. Værst er den kunstige intelligens eller manglen på samme, der generelt kunne have nydt godt af en kraftig finpudsning. Fjender der konstant bevæger sig i de samme mønstre er irriterende og gennemskuelige, men fjender der bliver ved med at prøve at løbe igennem mure, er decideret pinlige. Bedre bliver det ikke af at fjenderne angiveligt kun har lært to-tre forskellige sætninger, og derfor bliver ved med at gentage deres skældsord i en uendelighed. Grafikken er for varieret i dens kvalitet, på trods af det teknisk er imponerende hvad udvikleren har presset ned i den lille maskine. Ragdoll- effekter, blødt lys og til tider lækre farver gør sig godt, men når karakter modellerne og baggrunde i modsætning ser statiske og kedelige ud, ødelægges det samlede indtryk.
Det føles godt at kunne sige at Miami Vice: The Game ikke kun er for fans af den aldrende tv-serie eller folk som gør sig klar til den kommende film. I stedet anbefaler jeg spillet til fans såvel som PSP’ejere der søger et enkelt, men godt actionspil til deres PSP. Der vil sikkert ikke blive budt på særligt meget du ikke har oplevet før, hvis du kender genren, men det ændrer ikke ved at spillet byder på et fornøjeligt gameplay, med nogle gode ideer. Den engelske udvikler synes igen at have fået en smule vind i sejlene igen efter et par spilmæssige flop, nu mangler vi bare at der udsendes et patch til spillet som indeholder temamusikken fra den originale serie.