Mike Tyson Heavyweight Boxing er ude i butikkerne nu
Med en lidt uheldig timing, sender Codemasters nu et boksespil på gaden, der bærer Mike Tyson's navn. Ærgerligt i det Tyson's nederlag til Lennox Lewis nok har fjernet de sidste rester af den legende, der klæbede sig til Tyson. I stedet husker man ham mest af alt, som en gade dreng der kunne meget, men endte med at bukke under for sin berømmelse. Ikke desto mindre er det umiddelbart en spændende udgivelse. Dette skyldes, at det er første titel af sin art til Xbox, hvorfor efterfølgende titler skal måles mod denne. Lad det være sagt med det samme - det bliver nok ikke svært at overgå.
Meget gamle kendinge
Umiddelbart lyder det imponerende. Spillet praler med at have omkring 600 individuelle bevægelser. Disse inkluderer hooks, jabs, counterslag, uppercuts og en stort udvalg af combos. Derudover har du en række defensive bevægelser til din rådighed. Listen over boksere inkluderer en række kendte navne. Udover Mike Tyson er der blandt andet også mulighed for, at antage skikkelse af Frank Botha, Larry Holmes og Hasim Rahman. Der er skaffet i alt 16 forskellige licenser til boksere. Fælles for de kendte af dem er dog, at de alle er ovre deres storhedstid. De fleste står over for, at skulle trække sig tilbage indenfor en meget overskuelig fremtid. Det er lidt ærgerligt, at der ikke er blevet sikret nogle mere holdbare navne. Der er ni forskellige måder at spille Mike Tyson Heavyweight Boxing (MTH på. Hvoraf bronzetitelkamp, træningskamp, sparring og muligheden for at spille to er de eneste der er åbne fra start. Ved at bokse åbner du nye muligheder, samtidig med at du åbner for nye boksere, udstyr og lignende. I alt er der 200 forskellige ting, som du kan åbne for igennem MTHB.
Skab en bokser
Der er inkluderet en meget omstændig editor til at kreere din egen bokser. Ud over at du kan definere vedkommendes evner og foretrukne boksestil, så har du også mulighed for at forme din boksers udseende. Du får nemlig en lang række parametre, der rangerer fra et til ti. Hver af disse parametre repræsenterer en del af din boksers krop. Du kan derved definere bredden på eksempelvis hans pande, mund, skuldre og biceps. De enkelte boksere er dog desværre lidt grove i teksturerne, hvilket ødelægger indtrykket af de finere detaljer. Generelt er det dog rart, at have muligheden for at gå lidt i dybden med sin bokser. Når du er tilfreds, så kan du vælge at bokse lidt, enten via sparring eller decideret kamp.
Sløve, tunge kæmper
Kampene bliver afholdt i én af en række kendte haller. Du kan komme til at bokse i Carnival City, Caesar's Palace og Wembley Arena blandt flere. Optakten til kampene vækker den første skuffelse. Tilskuerne er gengivet i to dimensioner, de fremstår mudret og trise. Deres medvirken i spillet begrænser sig til blitz fra deres kamera. Boksernes gang til bokseringen er næste skuffelse. De vader af sted uengagerede som sløve kæmper. Bevægelserne er endvidere meget lidt flydende og derved heller ikke imponerende. Jeg ryster skuffelsen af mig, for det er ved at være tid at kæmpe. Bokserne samles i midten af ringen, dommeren står og ser til, handskerne mødes i det obligatoriske puf, det er tid at kæmpe.
Er det boksning?
Klokken lyder, det første jeg bemærker er, at dommeren forsvinder ud i den blå luft. Inden jeg når at blive rigtigt forundret, hagler slagene ned over min bokser. Jeg forsøger at komme væk, og laver lidt defensive bevægelser, samtidig med at jeg bakker. Her kommer næste forbløffelse. Selv om bokserne bevæger deres arme hurtigere, end øjet kan fange, så går de med samme hastighed som en halvdød okse. Der er tilsyneladende ingen sammenhæng mellem deres over- og underkrop. Desperat kigger jeg på mit energiniveau, og ser at det allerede er dramatisk lavt. Jeg forsøger nogle offensive bevægelser - det lader til, at min boksers arme også kan bevæge sig med superhastighed. Derfor dropper jeg alt det med at bevæge mig, og prøver i stedet nogle af de 600 andre bevægelser. Det viser sig dog hurtigt, at det er utroligt svært at koordinere noget som helst. Den bedste taktik lader til at være, at trykke på den samme knap gentagne gange. Kampen løber endnu i nogle sekunder, hvor de to boksere på skift knalder hånden i den andens ansigt. Efter ca. et minut ligger min bokser på gulvet - han har også taget 63 rene slag til skallen, så det er vel ikke helt mærkeligt.
Hvad lærte jeg så?
Lettere chokeret funderer jeg over, hvad jeg lige har oplevet. Det er rigtigt, at der tilsyneladende er mange bevægelser til rådighed. Ved at lave særligt gode slag optjener du point, hvilke du kan bruge til at udløse combos. Combos udføres ved at trykke først på den sorte knap, og efterfølgende på en kombination. Desværre så gør det mildest talt hektiske tempo det, noget nær umuligt at bruge til noget. På den anden side så er modstanderne rimeligt gode til, at udløse deres egne combos. Dette sker uanmeldt, så du har ingen chance for, at nå at reagere med forsvar. Dette er et generelt problem. Der er nemlig en lang række blokader til rådighed, som skal bruges til forskellige slag. Sammenholdes dette med de mange tilgængelige slag, samt det hæsblæsende tempo. Så kan du tænke dig til, at du lige så godt kan glemme at gå i defensiven. Når dette så yderlige suppleres med boksernes ulideligt langsomme gåhastighed, så bliver det hurtigt et spørgsmål om, blot at sidde og hamre på angrebsknapperne. Dette gør endvidere, at kampene bliver relativt hurtigt overstået. Det er sjældent, man bevæger sig meget længere end til anden omgang.
En dårlig Rocky film
For at gøre tingene værre, så har du ingen mulighed for selv at kontrollere hverken sværhedsgrad eller hastighed. De forskellige kampe foregår altså altid på samme måde, hvilket helt tilsidesætter de enkelte bokseres egenskaber. Det er utroligt ærgerligt, at man er gået efter at give en hurtig gang beat 'em up suppleret med farvestrålende combos. Dette fungerer, når man har en række forskellige kampformer samlet på et åbent område, som i DOA3 og Virtua Fighter 3. Det fungerer simpelt hen ikke i en boksering, hvor man kun må bruge overkroppen, samtidig med at underkroppen tilsyneladende er halvt lammet. Det er underligt, når man betragter de mange bevægelser, og den unikke måde man kan kreere sin bokser på. Der er åbenlyse muligheder for at lave et mere strategisk boksespil. I stedet så minder det om en dårlig Rocky film, hvor bokserne kan tåle 60-70 direkte slag til hovedet pr. omgang.
Det holder bare ikke
Teknisk set er MTHB på det jævne. Grafikken er ikke udpræget imponerende. Teksturerne er ikke specielt skarpe, hverken for bokserne eller omgivelserne. Desuden ville nogle flere polygoner have gavnet. Bokserne fremstår for kantede, som det er tilfældet nu. Positivt, så er der inkorporeret en avancerede skadedetektor. Denne gør, at boksernes ansigter løbende bliver realistisk skadet. Animationerne er derimod ikke specielt imponerende. Bevægelserne er langt fra glidende udført. Lyden er heller ikke speciel nævneværdig. Musikken bliver hurtigt irriterende, og kampene er sært tavse. Positivt er dog kommentarerne, hvis du vælger at se replays af dine kampe. her kommer der en række vedkommende analyserende kommentarer. Det er bare mærkeligt, at det ikke er med under selve kampene.
MTHB er ikke nogen anbefalelsesværdig titel. Den bærer kraftigt præg af, at man har forsøgt, at ramme flere lejre samtidig. I stedet så ender man med en mislykket satsning. Selv om det bliver sjovere efter nogle kampe, så er det stadig et sært sammensurium. Det ville være rart, hvis hastigheden var blevet sat ned på boksernes næver. Så ville man have mulighed for nogle mere intense og taktiske kampe. Her ville spillets store repertoire af bevægelser, også komme til sin ret.