
Minecraft er en underlig størrelse. Det er ret ofte ikke engang et spil, og der er ingen slutning. Det er tidsfordriv sat sådan sammen, at man ikke kan meget andet end at elske det. I creative mode kan man hygge sig med at bygge på måder kun virkelighedens LEGO har kunnet overgå. Det er super hyggeligt. I survival får vi tilført et helt andet aspekt til byggeprocessen. Her skal ressourcer findes, værktøjer skabes, dyr slagtes, sulten stilles og zombie-lignende væsener undgås.
Minecraft udkom til PC i form af en alpha-udgave tilbage i 2009, og det var et hit. Det var samtidigt et enormt ufærdigt produkt og først halvandet år senere udkom betaen.
Da vi sidste år fik en konvertering til iOS og Android, var min anke at man som mobilejer blev snydt. Der var ingen survival-mode. Et enormt begrænset antal byggeklodser, ingen mulighed for at flyve rundt, ingen dyr og fjender og ingen crafting. Denne gang er det lige omvendt.
Minecraft på Xbox 360 har ingen Creative Mode.
Man kan argumentere for at det ikke er nødvendigt for alle. Det viser Mike med al tydelighed herunder i en glødende positiv second opinion der får hjerte og 9/10. Personligt vil jeg ikke nøjes med et halvt spil. Heller ikke selvom jeg kan indstille sværhedsgraden, så jeg i det mindste ikke dør så ofte.
Hele opdagelsesaspektet med at forsøge sig frem, når der eksempelvis skal laves våben, er også undergravet en anelse. Menuen viser nemlig alle tilgængelige typer og deres påkrævede materialer.
Hvor Xbox 360-udgaven brillerer er ved multiplayer. Her kan du spille op til fire på delt skærm. Som to spllere kan du endda vælge hvorvidt skærmen kan deles horisontalt eller vertikalt. Det er let at slutte sig til en ven, når der bygges, og det giver en ekstra dimension til hyggen.
På iOS har vi siden udgivelsen fået tilføjet Survival Mode og muligheden for at flyve i Creative-delen. Da jeg anmeldte gav jeg et fint 6-tal, og i dag ville den karakter let ryge op på 8. Jeg befinder mig denne gang i stort set samme situation. Minecraft til Xbox 360 er godt, det er bare ikke helt nok endnu.
Med Microsofts tungere godkendelsesproces på patches og udvidelser vil vi nok næppe i samme grad som på PC og iOS bliver overstrøet med opdateringer, men man må da håbe at Creative-delen er i støbeskeen. Det kan jeg dog ikke anmelde ud fra.
Jeg foreslår derfor at du læser videre herunder i Mikes anden mening, efter at jeg har konstateret at Minecraft til 360 er godt og derfor fortjener 7/10.