Minority Report: Everybody Runs

Minority Report: Everybody Runs

De, der har været i biografen og se Minority Report, må have svært ved at mobilisere den helt store entusiasme for et computerspil baseret på filmen.

De, der har været i biografen og se Minority Report, må have svært ved at mobilisere den helt store entusiasme for et computerspil baseret på filmen. For hvordan kan udviklerne nå samme billedmagiske højder som Spielbergs film? Er det ikke på forhånd en halvkvalt vise at udvikle et action-spil til Game Boy Advance - hvor hverken skærm eller processorkraft giver mulighed for de helt store udskejelser?

Det er ikke helt det samme
Historien er i grove træk den samme som filmens. Som spiller følger man John Anderton, lederen af politiets særlige ’precrime unit’, der har som speciale at forhindre forbrydelser før de sker. Udgangspunktet for arbejdet er udtalelser fra noget, der bedst kan sammenlignes Oraklet fra Delfi fra det klassiske Grækenland. Vi har dog langt fra at gøre med et klassisk spil. Efter en kort indledning, der beskriver afdelingens arbejde, skal Anderton i gang med at uskadeliggøre bad guys, inden han selv - som i filmen - bliver jaget vildt. Spillet viser sig at være et action-skydespil, henlagt til en verden, der er så grusomt kedeligt designet, så det er svært at se, hvorfor den overhovedet er beboet. Man har forsøgt at indarbejde filmens holo-reklamer i spillets univers, men GBA’ens mini-display yder slet ikke denne spektakulære effekt retfærdighed.

Der er dermed ikke de store dikkedarer i gameplayet. Man skal bare låse sit sigtekorn fast på den nærmeste modstander - og derefter sætte ham ud af spillet. Problemet er bare, at sigtet reagerer med forsinkelse, så man på den ofte måde ender med at ramme de uskyldige civile i nærheden, hvorefter det igangværende spil simpelt hen bare slutter. Fra starten er Anderton udstyret med en simpel pistol, men som det hører sig til i den slags spil, kan han forvente at finde en række kraftigere våben strøet med rund hånd på banerne, for eksempel en concussion gun, der skyder med lydbølger. Han kan dog også slås med de bare næver. Dertil kommer en jetpack, der sætter Anderton i stand til at flyve. Det gælder for eksempel i en mission, hvor Anderton skal flyve ind og ud imellem bilerne på en trafikeret vej for at undslipper forfølgerne. Sværhedsgraden er - mildt sagt - behersket. Alt for ofte kan man bare løbe fra de horder af tvivlsomme personer, der er ude efter Anderton.

Er du ikke lige lovlig klodset?
Eventuelle kvindelige spillere går ikke glip af noget særligt ved den computer-animerede udgave af Tom Cruise. For det første ligner han ikke, for det andet er hans bevægelser klodsede og urealistiske, så blot ser ud som en hvirvlende støvskyer man kender tegnefilm med den koleriske Anders And. Det startede ellers så flot. Menuerne er bygget op med et øje, der blinker, når man foretager et valg. I intro-sekvensen daler kvaliteten betragteligt, og når selve spillet går i gang, er tiden hvad angår visuelt udtryk nærmest skruet 15 år tilbage i tiden til datidens spilleautomater på grillbarer og den slags steder. Dertil kommer en underlægningsmusik og -effekter, der lyder som de bliver spillet på en grammofon, der ikke har fået renset pickup de sidste 20 år.

Hvis man absolut ikke kan leve uden et Minority Report-spil, bør man se sig om efter en anden platform - eller simpelt hen bare gå i biografen én gang til. Everybody Runs lyder undertitlen på spillet - og vi skal da gerne viderebringe opfordringen til at løbe et andet sted hen efter bedre underholdningsværdi til din GBA.

6 / 10
+
Udsøgte menuer og … øh, var der overhovedet mere?