Mistænkt 2

Mistænkt 2

Hvor spilmarkedet i så rigelig grad er præget af forskellige varianter af skydespil, er der langt mellem spil, der vil mere end bare at imponere.

Hvor spilmarkedet i så rigelig grad er præget af forskellige varianter af skydespil, er der langt mellem spil, der vil mere end ’bare’ at imponere og sætte adrenalin i kog. Danske Vision Park udgav for et par år siden spillet Mistænkt, der trods navnesammenfaldet ikke må forveksles med Lynda LaPlantes fortræffelige TV-filmatiserede krimier. Spilleren skulle finde og vurdere spor, indsætte den rigtige type kriminalbetjent til den rigtige opgave - og dermed forhåbentlig nå frem opklaringen af et brutalt mord. Danske skuespillere, der blandt var kendte fra Landsbyen, Strisser på Samsø og senere Rejseholdet bidrog til, at spillets videosekvenser havde en helt speciel nerve og intensitet.

Ideen er den samme
Med efterfølgeren er idéen den samme. Et mord bliver begået i forlængelse af et voldeligt overfald. Det er nu din opgave at stå i spidsen for det team af opdagere, der skal forsøge at opklare forbrydelsen. Som i virkelighedens verden er ressourcerne knappe, så de tildelte ressourcepoints skal fordeles med omhu. Hvis man begærer en mistænkt har man chancen få tildelt flere ressourcer, mens man på den anden side mister ressourcer, hvis det viser sig, at mistanken er ubegrundet. Under forhør har man den ekstra hjælp, at en stressmåler viser, hvilke spørgsmål, der giver den største reaktion hos forhørsofret.

I det første spil udfoldede handlingen sig på og i forbindelse med et oversigtskort a la Risk - med figurerne som brikker, der blev flyttet rundt på et åbent spillebræt. I Mistænkt 2 er spillebræt blevet videreudviklet, så bygninger og figurer er aktive elementer. Klik på en person for at aktivere ham eller hende - og klik eventuelt derefter på det sted du ønsker han eller hun skal gå hen til. Klik på et hus for at undersøge det nærmere osv. Der er ikke helt den samme dynamik og interaktion i brugerfladen som i spil af Red Alert-typen, men den virker bestemt mere sammenhængende i det første Mistænkt-spil. Til gengæld har spillet til gengæld også mistet en stor del af sin charme, i det focus er flyttet fra videoclips med forhørsforløb - til flytning af brikker med et - alt andet lige - begrænset udbud af særlige kendetegn.

Hjem til politistationen
Politistationen er det naturlige centrum for centrale funktioner i spillet. Dels er der et laboratorium, hvor de tekniske undersøgelser bliver udført, herunder obduktioner. Dertil kommer efterforskningsgruppens kontor, hvor betjentene diskuterer sagens udvikling, skriver rapporter osv. Endelig er et venteværelse til forhørsofrene - og et pauserum til betjentene, men dér skal de selvfølgelig helst ikke opholde sig. Desuden lider toeren af den afgørende svaghed, at videosekvenserne er optaget med svenske skuespillere, som er eftersynkroniseret på dansk. Uanset, hvor ihærdigt de danske skuespillerne har forsøgt at leve sig ind i, tale sig ind i stemningen i historien - så ødelægger det en stor del af fornøjelsen, at man ser svenske mundbevægelser, mens man hører dansk tale.

Til gengæld har spillet en knap så stram, knap så lineær historie som første spil. Mistænkt 2 skulle således indeholde flere muligheder for at nå frem til at den skyldige morder og få vedkommende pågrebet og fængslet. Der er endelig den udgang på spillet, hvor man finder frem til, hvem den skyldige er, men man har ikke tilstrækkelige beviser til at fængsle hende eller ham. Den udgang er selvfølgelig skideirriterende, men den forlænger holdbarheden, hvis man ellers har tålmodighed til at spille så meget af spillet én gang til, at man finder de fornødne beviser.

En computer på kontoret giver dig et signal, når der er nye beskeder, som kan være relevante for efterforskningen - og på opslagstavlen opbevarer man spor, notater osv. Mistænkt 2 har desuden en kærkomment høj sværhedsgrad, som gør, at man ofte kommer til kort over for spillets indbyggede tidsfrist - og knapheden på mandtimer til efterforskningsarbejdet. Så kan man bære over med de svenske mundbevægelser - og har du i øvrigt en svaghed for den stilfærdige, men intense spænding i skandinaviske krimier - så fortjener Mistænkt måske en chance?

7 / 10
+
En spændende og kompliceret kriminalsag, der stiller store krav til spillerens overblik, intuition osv.