Monster Force

Monster Force

Holder du af klassiske gyser-figurer som Frankenstein, Dracula og Wolfman, så er der to mulige reaktioner på GBA-spillet Monster Force.

Holder du af klassiske gyser-figurer som Frankenstein, Dracula og Wolfman, så er der to mulige reaktioner på GBA-spillet Monster Force. Enten finder du den alternative udlægning af gyset kvalmende kulørt- eller også vil du opleve, at mundvigene vender opad, fordi løjerne i virkeligheden er en kærlig hilsen til de klassiske gys.

Universal Studios har gentegnet Frankensteins uhyre, Dracula og Wolfman som teenagere - med de fortrædeligheder, som man nu kan forestille sig, at monstre kommer ud for i den alder ... Frankenstein hedder her Frank og han er den absolut stærkeste af de tre. Det der med styrke er nu lidt svært at styre, og til tider går det ud over kammeraterne. Wolfie har for eksempel haft lidt svært tilgive Frank et nummer med elektrochok, som futtede det meste af hans hår af.

Drac har et ego på størrelse med spillets monster-univers. Han har tillagt sig et lige lovligt teatralsk kropssprog - fra hans store lidenskab: film. Desuden er der lige den sorte kappe og det dér Bat Attack, der gør, at han måske er ret cool, når det kommer til stykket. Endelig er der Wolfie, en rastløs størrelse, der aldrig kan sidde stille, når Drac ser film. Desuden er han den absolut hurtigste af de tre venner. Ikke mindst er han indehaver af rekorden for løb med græskar på hovedet ved de årlige Monsterween (Olympiske) Lege. Hans særlige våben - et døv-bringende ulvehyl - kan gøre enhver mørkhåret persons hårpragt kridhvid. Idyllen i de ungersvendes monster-land forstyrres imidlertid, da deres ’far’ - som minder påfaldende meget om Dr. Frankenstein - forsvinder. De tre må ud for at finde ham.

Figurernes baggrundshistorier kan umiddelbart synes ligegyldige og uden betydning i øvrigt for spillets action. Der er dog tale om en væsentlig del af stemningen. Variationen af egenskaber og tricks er yderligere bidrag til, at spilleren kan forvente en ganske pæn holdbarhed for Monster Force, både hvad angår stemning og gameplay. Grundlæggende går Monster Force ud på, at man skal finde vej igennem en labyrint, samle nøgler for at åbne låste porte samt ikke mindst skyde monstre på sin vej og smadre de græskar, der ligger i vejen. Til sin rådighed har man et normalt skud - der rettes mod en modstander eller en genstand lige foran én, et Force Combo, der kan nedlægge særligt stærke modstandere og et Triple Shot, der uskadeliggør modstandere på alle sider af den aktive spilfigur. Skærer man ind til spillets kerne er der dog langt fra tale om epokegørende nytænkning eller bare en finurlig twist på velkendt terræn.

Spillet rummer over 30 levels med så skrækindjagende navne som Abandoned Village og Spooky Cemetery, fordelt på ni omfattende områder. Udover den grundlæggende opgave at nå igennem det enkelte level, vil spilleren stå over for særlige Skill Tests - som at skulle skyde 50 modstandere med 50 skud. Endelig er der en mulighed for multiplayerspil - to spillere - via link-kabel. Monster Force afvikles flydende, med en velfungerende styring - og ikke mindst med mulighed for at affyre en passende kraftig byge af skud mod modstandere og forhindringer. Man støder først og fremmest på Pumpkin Warriors - det er nu bare udhulede græskar med lys i. Men okay lad os bare kalde dem Warriors! - men der dukker selvfølgelig også stærkere, mere modstandsdygtige og ikke mindst hurtigere modstandere op.

Digital Eclipse Software har stået for udviklingen af Monster Force. Med solide succeser som Crash Bandicoot og Spyro the Dragon i bagagen kan man med rette have store forventninger til det nye spil, og de bliver da også i stort omfang indfriet. Figurerne er tegnet stærkt karikeret, udført i detaljerede sprites, med overraskende variation i bevægelser. Dertil kommer, at mellemscenerne er udført i sort/hvid, med ridser og ’sne’, ganske som man vil forvente at se med en gammel, slidt filmstrimmel.

Af de to mulige reaktioner, hælder jeg så absolut til den sidste. Monster Force er en vellykket cocktail af gedigen action, humor og gys, der aldrig bliver ubehageligt uhyggelig. Hvor Disney Babies er kvalm spekulation udgør Frank, Drac og Wolfie et herligt modsætningsfyldt team, som spilleren skal mestre at styre for at nå frem til målet.

8 / 10
+
Velfungerende og medrivende hyldest til klassiske gyserfigurer. Puds bare Frank, Drac og Wolfie på Disney Babies.