Dansk
Gamereactor
previews
Moonlighter 2: The Endless Vault

Moonlighter 2: The Endless Vault sigter efter uendelig "roguelikeability"

Det her er mere ambitiøst, men fungerer det lige så godt? Vi checker Digital Suns efterfølger ud.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Jeg nød min tid med Moonlighter på Nintendo Switch i sin tid, selv om det var lidt buggy, da det fungerede som en dengang unik sammensmeltning af genrer. Originalen udkom for næsten syv år siden på PC og præsenterede et anderledes syn på dungeon-crawling roguelikes ved at introducere et element af butiksstyring, og siden da er det Valencia-baserede studie modnet en hel del og har for eksempel leveret The Mageseeker: A League of Legends Story for Riot Games og afprøvet nye ting med det meget nylige og succesfulde Cataclismo, som allerede oversteg 250.000 solgte eksemplarer efter blot et par uger på markedet.

Men nu er det tid til at vende tilbage til rødderne. Vi fik et udvidet kig på, hvordan Moonlighter 2: The Endless Vault tager form under Xbox Developer Session EMEA i sidste uge, hvor vi så flere studier fra regionen vise deres respektive spil, som alle allerede ser rigtig gode ud.

Moonlighter 2: The Endless Vault
Dette er en annonce:

Den mest slående nyhed om spillet, som det fremgår af de første trailere, er, at de er gået fuldt ud i 3D denne gang. Jeg (og mange af de oprindelige fans) elskede den delikate 2D-pixelart i originalen, men dette viser en betydelig indsats for at forsøge at holde sjælen intakt. Selvom vi ikke ved, hvor meget det bliver finpudset, før det udkommer på en TBA-dato engang senere på året, ser det allerede smukt ud, og den isometriske vinkel føles velkendt for dem, der kommer fra Hades og lignende. Og ligesom med originalen er det de små søde detaljer fulde af personlighed, der får det til at skille sig ud.

Den største vægt i efterfølgeren ligger dog ikke på det visuelle, men på gameplayet. Hvor udviklerne definerede det første Moonlighter som »et ARPG med roguelike-elementer«, ønsker de nu, at fuld rogulikeability skal gennemsyre alle aspekter af The Endless Vault og endda også spillets dungeons, så »alt ændrer sig for hvert run«, som kommunikationschef Israel Mallén forklarede under hands-off-demoen.

»Hands-off« er den eneste advarsel her, da det at blive mere varieret, mere komplekst og mere tilfældigt i hvert eneste aspekt af spillet betyder, at balancen er meget mere kompliceret, og jeg glæder mig allerede til at spille Moonlighter 2 for at tjekke både, hvordan det føles, og om for dristig variation faktisk kan ødelægge det.

Moonlighter 2: The Endless Vault
Dette er en annonce:

På papiret betyder »vi bringer det til en ny dimension af kvalitet og ambition« flere ting, selv om gameplayet med randomiseret dungeon crawling versus shopkeeping forbliver det samme. Der er forskellige områder i unikke biomer, f.eks. startbyen Tresna, det tørre Houtu eller det blæsende/græsbevoksede Aeolia. Våben (den trofaste kost er tilbage, plus der er spyd og sværd), gadgets og fjender tvinger dig også til at kombinere og skifte kampstil fra afstandskampe til CQC og tilbage igen, og så vil bosser som Herald sætte det på prøve for at se, om du er hurtig nok med alt dette og undvigelserne og paraderne oveni, hvis du skal have fat i den store skat.

Det, der ændrer spillet i de roguelike dungeons, er Perks, »in-run-effekter, der kan øge Wills styrke og låse op for nye evner«. Igen, i hvert fald sådan som det lyder, er det en fin ny idé, der kan bryde det tidligere monotone tempo til det bedre, mens rygsækstyring, hvor du nu kan se basisværdien af relikvier, altid holder din hjerne beskæftiget ud over kamp og udforskning.

På samme måde finder du nu specialeffekter i butikken, der potentielt kan ændre resultatet af de aftaler, du kan få, når du skal sælge det bytte, du bringer med hjem fra dine ekspeditioner. Selv om dette er den hyggelige side af spillet, bliver det interessant at se, hvor spændende det kan blive med salgsstriber og skyhøje fortjenester.

Endnu en gang styrer du den elskelige, hvidhårede Will og møder nye og gamle venner (som smeden Andrei og heksen Eris), og selv om dette andet spil har en dybere historie og besvarer flere spørgsmål, ligner det virkelig et mere moderne og omfattende bidrag til både nybegyndere og fans af originalen. Nu mangler vi bare at få at vide, hvornår butikken slår dørene op!

HQ
Moonlighter 2: The Endless Vault
Moonlighter 2: The Endless Vault
Moonlighter 2: The Endless Vault

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold