MotoGP 24

MotoGP 24

Et nyt år byder på nye muligheder, og italienske Milestone går efter guldet med deres seneste MotoGP-titel.

For mig bliver det sværere for hvert år der går at forsøge at forny anmeldelserne af årlige sportstitler. MotoGP falder ind under den kategori, men er bestemt ikke alene om det. Det hænger selvfølgelig sammen med, at spiludviklerne heller ikke ser ud til at forsøge at forny spillene ret meget, idet de stort set udgiver det samme spil år efter år med et par små ændringer. Alligevel ser det ud til, at Milestone har lyttet til, hvad fansene vil have, med to små, men vigtige tilføjelser.

MotoGP 24

Udviklerne har mange års erfaring med MotoGP nu og har bygget et solidt fundament at stå på. Og når du tager din motorcykel ud på de forskellige baner, er det et fundament, du vil genkende fra tidligere år. Det er den brutalt stejle indlæringskurve, som føles som et bjerg, først og fremmest. Det er som en kompliceret dans, hvor den mindste fejl fører til, at nogen bliver trådt over tæerne eller ryger på røveb. Men når det fungerer, flyder det så smukt. Hurtigt som bare fanden i en lige linje, læn dig den ene vej, læn dig den anden vej. Der er noget smukt over det hele. Men samtidig er der (sandsynligvis) ikke noget sportsspil, hvor præcision er så vigtig, når man trykker på en knap. En millimeter for meget på bremsen, og du flyver af sted som et missil. En millimeter for lidt, og du ender i græsset eller gruset i stedet. Begynder man at accelerere for tidligt efter et sving, lægger man sig ned på jorden i en glidetackling, som ville have gjort agressive fodboldspillere stolte. Kort sagt, ude på banen er spillet en fremragende stram oplevelse.

Noget, der har ødelagt min oplevelse lidt i de senere år, er, hvordan computerstyrede kørere har opført sig. De har kunnet styrte og smadre af uden konsekvenser, men det er slut nu. For Milestone har endelig tilføjet straffe til alle. Kører du på en computerstyret motorcykel hen over græsset? Værsgo, en advarsel. Bidrager du til, at en anden rytter flyver af vejen? Nu er det tid til at finde den store kæp frem. Stewards (dommere) holder nøje øje med tingene, og du bliver hele tiden opdateret om, hvem der er blevet straffet og hvorfor. Det er små ting som dette, der øger underholdningsværdien i et spil som MotoGP 24.

MotoGP 24

For de fleste mennesker vil denne underholdning sandsynligvis blive nydt i spillets Career. Den er i hvert fald næsten uændret fra sidste år, hvor det handler om at arbejde sig op gennem ranglisterne og blive den bedste nogensinde. Men det er her, spillets anden store nyskabelse kommer ind, og det er noget, der har været i de fleste sportsspil siden tidernes morgen. Det, jeg taler om, er transfers. Nye rygter begynder at dukke op i løbet af en sæson, og når sæsonen er slut, kan rytterne skifte hold i jagten på ny succes og sandsynligvis en stor stak pengesedler.

MotoGP 24

For kort at opsummere situationen, så starter du som en lovende kører i Moto3 med kun få løb tilbage af sæsonen. Dermed kommer den første udfordring, som hele spillet er bygget op omkring. Kom foran din rival, og hvis du gør det godt nok, kan du tage det magiske spring direkte til MotoGP i den følgende sæson. Hvis du fejler, er du overladt til dig selv. Derefter kommer der nye udfordringer, afhængigt af hvor godt du klarer dig. For eksempel var min første udfordring i MotoGP at blive førstekører på det Gasgas-holdet, der havde samlet mig op. For at gøre det skulle jeg være længere oppe på pointlisten efter tre løb. Og sådan fortsætter det. Du kan også udvikle din motorcykel efter testsessioner og få rivaler eller venner ved at svare pænt eller ondskabsfuldt på beskeder fra andre på de sociale medier. Singleplayer-delen består så også af Time Trials, Championships og Grand Prix. Det kan gøres med lokal split screen, hvis man vil invitere en ven med. Hvis du foretrækker at spille online, kan du oprette eller deltage i lobbyer med op til 12 spillere. Der er også mulighed for at spille noget, der hedder LiveGP (ikke tilgængelig på Switch), som er roterende udfordringer på forskellige baner med tilhørende leaderboards.

Det største problem, jeg har med serien, er noget, jeg ikke tror, udviklerne kan løse. Det er manglen på nyt materiale hvert år. Men samtidig er de låst fast til den officielle licens, så man kan ikke tilføje nye baner, kørere eller hold. Men en eller anden form for opdatering af Career eller en historisk mode af en art ville være rart at se næste år.

MotoGP 24

Noget, som udviklerne skal have ros for, er, hvor godt motorcyklerne ser ud og lyder. I det store hele er det god lyd, bortset fra hvad jeg anser for at være en noget unødvendig kommentator før hvert løb, som kun kommenterer på, hvor løbet foregår, og hvordan vejret er. Udseendesmæssigt er der heller ikke noget at klage over, og motorcyklerne ser som sagt rigtig godt ud sammen med rytterne, men jeg bemærkede et par gange, at fødder og knæ så ud til at gå gennem jorden. Publikum, som ikke er en stor del, lader dog meget tilbage at ønske.

MotoGP 24 fortsætter med at blive forbedret år for år med godt gameplay, og solid præsentation. Motorcykelfornemmelsen er fremragende, men desværre lider det af det samme problem som de fleste sportsspil, hvor der ikke er så meget nyt fra sidste år.

8 / 10
+
Fænomenal føling med motorcyklen, solid AI, fed grafik hele vejen igennem, godt lydbillede, passende præsentation.