Det er svært at vide helt præcis, hvad man skal forvente, når en ny konsol lander. Udgivere og distributører skriger ord og sætninger som "Nyskabelse!", "Nye standarder for grafik!" og "Noget for alle!". Om det er sandt eller ej, øregas eller fakta, er egentlig lige meget. I sidste ende kan man ikke være helt sikker på, hvad man får, når man pakker en ny konsol ud.
Motorstorm er racerspillet, der skal tilføje action, hvor de andre spil i PS3s lancerings kølvand, bare tilbyder almindelig ræs. Hvor andre spil tilbyder noget, der nærmer sig en art pornografisk kærlighed for biler, kæler Motorstorm i stedet for destruktion og voldsomhed.
Hovedaktøren er grafikmotoren, der slynger rundt med mudder, partikler og vragdele uden at få sved på panden. Hver eneste gang man kører galt, slår spillet over i en kort slowmotionsekvens, der rigtigt viser hvilke vragdele, der flyver hvorhen og hvordan røgen helt præcis bugter sig. Til at begynde med ser det ret flot ud, men som tiden går, ender det med at blive en art masturberende selvtilfredshed fra udviklerne, der siger: "Se, hvad vi kan her!". Sekvenserne er blevet kortere end sidste gang, jeg stiftede bekendtskab med Motorstorm, men med mindre et styrt er særligt spektakulært, er det irriterende at se bilen snegle sig gennem luften. Især hvis man helst bare vil ind i løbet og komme videre.
Et andet trick Motorstorm hiver op af hatten, er deformation af banen. Banens overflade ændrer sig alt efter, hvad der sker. Efter et par runder er jorden og mudderet arret af hjulspor. Angiveligt skulle dette have indflydelse på styringen, men umiddelbart var der ingen forskel på at køre i opkørt jord eller i jomfruelig jord. Om det vil være af betydning i den endelige version, kan ikke siges, men visuelt ser det ret godt ud. Dog har de forskellige underlag en mærkbar effekt på køretøjerne. Store, tunge biler kan sagtens kværne sig gennem mudder, mens de lettere køretøjer skal holde sig til de højtliggende områder, da de ellers bliver sinket. Skulle man blive sinket af den eller anden grund, kan man benytte sig af boost. Det er muligt at booste stort set når som helst, dog skal man være opmærksom på motorens temperatur. Bliver den for varm, eksploderer den, hvilket aldrig kan anbefales.
Men det er ikke grafikken, med sine mange partikler eller lyden, med sine højttalere fordelt rundt omkring på banen, der virkelig rykker i Motorstorm. Når løbet er i gang, øjnene toner alle unødige indtryk fra, ørerne mere eller mindre lukker af, er der et element, der stadig skinner. Den kunstige intelligens er helt forrygende. Den giver intens konkurrence gennem løbene, hvilket jo altid er herligt. Ikke nok med at den rent faktisk er intelligent, den er også aggressiv som bare pokker. Du skal forberede dig på fjendskab mellem de forskellige biler og afpasse din kørestil efter hvad du kører. Især ATVerne og motorcyklerne skal passe morderligt på, idet de snildt kan blive kørt fuldstændigt i smadder af de større biler. Personligt fik jeg meget morskab ud af at knuse motorcykler under min tunge storosende lastbil. Selv de større biler er i farezonen. Det er ikke et særsyn pludselig, at modtage et skub enten ind i en klippeside, eller måske ud over en afgrund. I Motorstorm er de væsentlige våben ikke raketter, miner eller mindre atomvåben. Derimod udkæmpes der en kamp på kofangere, forhånelse og ren brutalitet.
Banerne selv bidrager til konflikterne. Rundt omkring er der bygninger, skilte, bilvrag og andet. Disse kan man naturligvis skubbe modstanderen ind i, hvilket altid er sjovt. Især når forhindringerne gerne går i mange stykker. Mindre sjovt er det, når de ødelagte bygninger og skilte ligger spredt ud over banen og fungerer som forhindringer. Hvad der også er spredt ud over banerne er højttalere. I stedet for en almindelig bilradio, sprøjter store højttalere musik ud over banerne med realistiske ekkoeffekter, og hvad der ellers hører sig til. Samtidig bidrager det til spillets fjendtligheder, når det er Nirvana, Slipknot og Primal Scream, der står for det dystre budskab.
Grafikmotoren kan dog andet og mere end at vise biler, der eksploderer og jord, der bliver pløjet op. Den tegner realistiske baggrunde og omgivelser, og nogle meget lækre lyseffekter. At se en bane, når solen går ned og bader bilerne i et blodrødt skær, er virkelig smukt. Så smukt, at man næsten glemmer at smadre den nærmeste motorcykel ind i en klippevæg.
Motorstorm tegner faktisk til at blive mindst lige så interessant og flot, som den første video fra Sony antydede. De forskellige køretøjer samt forskellige genveje på banerne lover stor afveksling. De små køretøjer må smyge sig rundt om forhindringer, mens de store bare kan møve sig igennem. Det bliver i hvert fald spændende at se, om Motorstorm holder dampen oppe hele vejen igennem, når spillet udkommer. Alle de rette elementer er i hvert fald til stede. Men Evolution Studios har helt sikkert fat i noget.