MultiVersus

MultiVersus

Efter et års fravær, siden den roste beta blev taget ned, er MultiVersus nu tilbage igen, og vi har tjekket, om det nu føles som et komplet spil...

Det ligner måske en skamløs Super Smash Bros-klon, men faktum er, at MultiVersus er meget mere end det. Ud over det fælles koncept med maskotkampe og slagsmål mellem fire personer er det helt andre spilsystemer, der lurer under overfladen, hvor MultiVersus minder mere om et traditionelt kampspil med færre gimmicks og fokus på to-mod-to holdspil.

Men efter en ekstremt populær beta sidste år faldt interessen ret drastisk. Det er ikke overraskende, for spil er altid mest populære, når de er nye, og "alle" spiller dem, før mange bevæger sig videre til nye jagtmarker, når der udkommer flere og mere fristende alternativer. Det store problem med MultiVersus-betaen var, hvor sparsomt det var med indhold og ting, man kunne låse op for, ud over den grundlæggende evne til at kæmpe og en veludført tutorial. Derfor har et af de store spørgsmål til det færdige spil været, hvordan man kan skabe mere varig værdi og gøre det meningsfuldt og varieret at kæmpe.

Så hvad får vi nu? MultiVersus byder på hele 27 figurer, og der er selvfølgelig flere på vej. Det er karakterer fra Warners mange universer, hvor vi finder Bugs Bunny, Batman, Tom & Jerry, Arya Stark og Shaggy, ligesom i beta-versionen. Der er også de DLC-krigere, der blev tilføjet, så vi blandt andet kan kæmpe som Gizmo og Black Adam, samt nogle nye, hvor vi for eksempel finder Agent Smith, Jason Vorhees og Joker. En bemærkelsesværdig nyhed er dog, at Support-klassen er blevet fjernet helt, og de, der tidligere kun var Support, er nu blevet føjet til Mage-klassen i stedet.

MultiVersus

Når du starter spillet, får du en kort og obligatorisk gennemgang af systemerne, men noget, jeg bemærker, er, at Player First Games af en eller anden grund ser ud til at have fjernet det ret dybe system, der fandtes til at træne din karakter. Det er derfor sværere at få hjælp til at få mest muligt ud af mere komplekse fightere som Harley Quinn og Iron Giant. Et meget overraskende valg i betragtning af, at de havde dette system tilgængeligt i betaen. Et rimeligt gæt er, at det hænger sammen med, at man ikke længere kan træne med fightere, man ikke ejer, hvilket var en smart måde at lære at kæmpe mod andre figurer på, og det synes jeg også er en dårlig beslutning. Desværre stopper det ikke der, og du kan ikke længere spille co-op mod computerstyrede modstandere, af en eller anden uforståelig grund. Der er faktisk ret mange features der direkte mangler nu, til trods for at de var i betaen, og at spillet har været offline i snart et år.

Desværre stopper mine dårlige indtryk ikke der, for spillet føles nu både langsommere og mere klodset end i betaen, og hvad værre er, det ser ud til at have tekniske problemer både med grafikken og netkoden. Spillet lagger mellem runderne, hvilket er helt utilgiveligt i et kampspil, og jeg har også haft flere kampe hvor jeg har mistet forbindelse - noget jeg stadig meget sjældent led under i betaen. Desuden får vi nu færre oplysninger efter kampen for at se, hvem der uddelte flest slag osv. Oven i købet er priserne på mikrotransaktionerne blevet hævet en smule til et niveau, jeg finder grænseoverskridende.

En katastrofe, ikke sandt? Nej, selvom MultiVersus som beta faktisk fungerede bedre på mange måder end det færdige spil, er der heldigvis sket forbedringer. Der er nu en masse forskellige udfordringer og ting at låse op for, hvilket gør det sjovere at spille, fordi det altid føles, som om der er noget nyt at komme efter. Som forventet er der dog en hel gating og forskellige valutaer til at låse op for ting, men det er en del af free-to-play-modellen.

Selve spillet er stadig utroligt underholdende, og det tager aldrig lang tid at finde medspillere, når jeg spiller alene. Jeg oplever ofte, at det fungerer godt med visse spillere, og vi fortsætter med at spille sammen og bliver i nogle tilfælde endda venner (i Xbox-versionen). Men det er bedst med folk, jeg kender, og når jeg spiller med min bofælle eller venner, får det virkelig et løft og åbner op for meget mere strategi.

MultiVersus

Spilsystemet er blevet ændret en smule, primært ved at spillet nu kører lidt langsommere end før. Mange har været meget kritiske over for dette, men spørger du mig er det bare et spørgsmål om vane. Spillet får en lidt anden tyngde på denne måde og føles lidt mindre sprælsk og mere kontrolleret. For mit eget vedkommende har jeg primært fokuseret på Superman, som jeg bedst kunne lide i betaversionen, og jeg kan konstatere, at han også leverer varen her. Blandt de nyankomne føles Jokeren ekstremt skarp, og jeg gætter på - baseret på flere grusomme onlinemøder - at der vil være nogle nerfs for hans vedkommende i en fremtidig opdatering. Jason Voorhees føles derimod sværere at spille og måske snarere som en fighter, der vil forbedre sig noget, selvom det er svært at sige så tidligt.

Alt i alt er jeg glad for, at MultiVersus er tilbage igen. Det er et skidesjovt multiplayerspil, selvom jeg føler, at Player First Games og Warner har gjort det underligt svært for sig selv. At fjerne ting fra betaen (som blev kritiseret for at have for lidt indhold) føles bare mærkeligt, og at netkoden ikke er bedre, end den er, er halvt uforståeligt. Desværre koster det point, og et fænomenalt spilsystem kan ikke forhindre mig i at give en lidt lavere karakter, end jeg gav til betaen.

MultiVersus
MultiVersus
MultiVersus