Man kan sige meget, men der har faktisk været en pæn diversifikation blandt udgivelserne til Xbox. Nu får vi endnu et skud på stammen, det er nemlig blevet tid til en gang motocross. Som det er blevet sædvane, så er der ét eller andet hoved, som skal lægge navn til spillet. Denne gang er det blevet Ricky Carmichael, sammen med ham er fulgt en række andre kørere såsom Nick Way og Casey Lytle. Derudover er licensen til motocrossmaskinerne fra blandt andet Suzuki og Kawasaki blevet sikret. Ofte er alle licenserne blot et skalkeskjul over en mindre heldig titel, men i dette tilfælde ligger der faktisk en god titel til grund.
Essentielt med noget træning
Efter en ganske glimrende intro, bliver du mødt af det efterhånden vante indgangsbillede. Her har du mulighed for, at vælge træning, freestyle, karriere og multiplayer. Vælger du træning, så kan du frit vælge blandt alle de baner, der er tilgængelige i løbet. Altså ikke noget med, at skulle gennemføre og åbne nye baner/kørere. Det er næsten lidt ærgeligt, da det plejer at være et meget godt incitament, til lige at gennemføre en bane til. I freestyle skal du inden for en given tidsperiode udføre så mange tricks som muligt - desto sværere tricks des flere point. Vi har set det før, men det er nu stadig sjovt at blære sig. Desuden er det nogle ganske opfindsomme baner, som det foregår på. Du har mulighed for, at dyste med en kammerat, enten i en omgang freestyle, eller også i et race. Som altid er det dybt underholdende, at udtvære en kammerat. Endelig er der spillets nerve - nemlig karriere. Her skal du starte en kører fra scratch, og så bevæge dig frem gennem rækkerne. Du bevæger dig frem ugevis, og skal veksle mellem at træne og køre turneringer. Træningen er faktisk essentiel, da du får behov for alle tricks i bogen, hvis du skal gøre dig forhåbninger om at komme til tops.
De yder modstand
Modstanderne er rimeligt dygtige, og giver god modstand. De kører hårdt og aggressivt, og du får virkeligt din sag for, når du forsøger at arbejde dig frem i feltet. Det er ikke fordi det er frustrerende svært, der er bare en god afvejning. Kontrollen med motocrossmaskinen er ydermere helt i top, jeg tror det er et af de bedste kontrolsystemer, jeg har prøvet. For det første er der et preloadsystem, her kan du samle ekstra styrke, når du afsætter, ved at justere en styrkeindikator før springet. Systemet fungerer ganske glimrende, og giver dig en større følelse af kontrol. Derudover har du mulighed for, at sætte motocrossmaskinen i frigear et øjeblik. Når du sætter den i gear igen, vil du få et turboboost. Dette er et rigtigt godt instrument, eksempelvis i sving hvor du kan få et ekstra skub, når du er på vej ud af svinget igen. Ved at benytte disse hjælpemidler, får man faktisk et rigtigt godt styresystem. Der ikke bare går ud på, at trykke gashåndtaget i bund, og så dreje til venstre og højre. Efter du har gennemført nogle baner, finder du dig til rette, og du vil finde en god rytme i din kørsel.
Direkte konvertering
MX 2002 er en direkte konvertering fra PlayStation 2. Der er slet ikke benyttet det potentiale, der gemmer sig i din Xbox. Grafikken var allerede til Playstation2 ikke særligt imponerende, og det er den selvsagt heller ikke nu. Teksturerne er udetaljerede og grovkornede. Dertil er der et lidt lavt antal polygoner, som gør animationerne noget kantede. Selv framehastigheden er den samme, altså omkring 30 frames i sekundet. Det er synd og skam, at man ikke har gjort lidt mere ud af det. Når det er sagt, så kører det hele dog meget flydende. Lydsiden består af en række lydeffekter, der lægger et meget godt stemningsbillede. Effekterne har en god fylde, og passer fint til det hektiske miljø. Musikken er også tålelig, det er en omgang pop, der aldrig bliver alt for enerverende. Underligt er det dog, at muligheden for, at benytte sit eget soundtrack ikke er implementeret. Men det er blot endnu et eksempel på, at det er en direkte konvertering.
Ikke så dårligt
Overordnet set, er det en konvertering af et ganske spilbart produkt. Styringen og følelsen med motocrossmaskinen er glimrende. Derudover er sværhedsgraden godt afstemt, og du vil få god modstand på banerne. Desværre så er valgmulighederne en anelse begrænsede. Udover at det ville være rart med nye kørere og baner, som man kan tilkæmpe sig retten til, så ville det være rart med en baneeditor. Tager man den begrænsede konkurrence i betragtning, så er det dog ikke noget dårligt køb, hvis man vil have noget kubik mellem benene.