My Time at Sandrock er efterfølgeren til My Time at Portia, og hvis der er noget, som kan betegnes som "feel good spil", så må det være de to.
Man starter ud med at lave ens karakter og derefter ankommer man til den lille ørkenby Sandrock hvor byens håndværker har forladt sit værksted, som man nu skal overtage efter ham. Omdrejningspunktet er naturligvis dette værksted, hvor man starter med at rydde lidt op, få de tilladelser der skal til og snart begynder man at få de første opgaver.
Der skal bygges maskiner, ovne, en såkaldt recycler der kan genbruge materialer, man skal forarbejde diverse råstoffer på ens arbejdsbænk og ikke mindst skal man på jagt efter ressourcer i omgivelserne. Det sidste bruger man især lang tid på.
Vil man udvide ens lille værksted, skal man have lov af byens borgmester, og hvordan får man det? Det gør man naturligvis ved at løse diverse opgaver for ham. Man kan også gå på opdagelse i Sandrock og byens butikker, påtage sig masser af opgaver fra byens borgere og man kan endda gøre kur til byens singler, man kan gifte sig og måske få sig en arving til ens lille værksted.
My Time at Sandrock er som nævnt i starten en efterfølger til My Time at Portia. Det er måske at spænde buen lidt for meget at sige, at dette nye spil er My Time at Portia med et westerntema trukket ned over - men så alligevel. My Time at Sandrock følger præcis samme formular og minder rigtigt meget om det forrige spil, blot i et andet landskab.
Der er dog flere nyheder i My Time at Sandrock. Der er blandt andet et svagt rollespil-element med våben og armeringer og man har mulighed for at opleve områder, hvor man kæmper mod diverse kryb, som giver loot når de bliver nedkæmpet. Der er også nye minispil, nye maskiner der skal bygges, et større fokus på at passe på vandet (da det udspiller sig i ørkenen) og andre ting, men helt overordnet minder My Time at Sandrock lidt meget om forgængeren efter min smag.
Grafikken er nydelig og nuttet og noget til den simple side. Da vi modtog spillet, fik vi at vide at denne anmelder-udgave til både Xbox og PlayStation ville have forskellige performanceproblemer, som ville blive fixet inden udgivelsen. Jeg håber at udviklerne holder hvad de lover, for den visuelle side kører meget ujævnt, selv i spillets Performance Mode. Da anmeldelsen her blev afsluttet, var disse ting ikke blevet fixet endnu, men vi må tage udviklernes ord for at det vil ske i tide, da de er opmærksomme på dem.
My Time at Sandrock er en typisk bygge- og livs-simulator, og hvis du er til den slags hyggelige tidsfordriv, så kan du godt forberede dig på at smide rigtigt mange timer efter dit nye virtuelle håndværkerliv. Der er hundredvis af quests, knap 30 dungeons man kan gå på opdagelse i og 14 minispil man kan more sig med og den hyggelige spilverden indbyder til at blive udforsket.
My Time at Sandrock fortsætter i de fodspor som My Time at Portia lavede og det er et rigtigt fint spil, som fans af genren vil kunne smide rigtigt mange timer i. Jeg ville dog ønske, at jeg kunne slippe følelsen af, at jeg spiller en western-udvidelse til My Time at Portia når jeg spiller My Time at Sandrock.