Efter noget tids venten har UbiSoft nu udgivet den nyeste tilføjelse til, hvad der nok er en af de mest solgte serier nogensinde. Serien er naturligvis Myst, og dette er tredje ombæring, med undertitlen Exile. Denne gang er det ikke Cyan, der ellers stod bag de tog første titler, som har produceret. I stedet er produktionen lagt i hænderne på udviklingsholdet Presto, som tidligere har udviklet spil som The Journeyman Project.
Lad det være sagt med det samme: fans af de to første spil i serien vil ikke blive skuffede, her er mere glimrende grafik, anderledes verdener og udfordrende puzzles. Spørgsmålet er, om der er sket nok siden sidst?
Historien fortsætter løst, hvor de andre to titler endte, vi stifter atter bekendtskab med Atrus, der ved hjælp af pen og papir skaber hele verdener til folkeslaget D’ni. Vi kommer selv udefra, og mødes med Atrus, som præsenterer sit sidste mesterværk, en bog indeholdende en verden, hvor D’ni kan genopbygge deres tidligere faldne rige.
Mens Atrus taler, dukker der pludselig en person op. Han stjæler bogen, der indeholder hele racen D’ni, og forsvinder gennem en anden bog. Som den heltemodige person du er, sætter du straks jagten ind. Nu starter et eventyr, som viser sig at være en større slægtsfejde, der vil føre dig gennem en række spændende verdener.
Jagten går ind
Du befinder dig nu i verdenen J’anin, som bliver udgangspunktet for din jagt for at få bogen tilbage. J’anin bliver udgangspunktet for din videre færd til andre verdener, det er her du finder bøgerne, som kan åbne disse verdener. Det er også her, du finder mange af de spor, som du skal bruge til at løse senere gåder.
Myst III er endnu engang et puzzle/adventure, hvilket i dette tilfælde betyder, at du ser alt fra 1. persons synsvinkel. Du bevæger dig, og manipulerer ting, ved simple musetryk. I modsætning til de to tidligere Myst spil, kan du denne gang dreje 360 grader, og se omgivelserne fra alle vinkler, og altså ikke kun statiske skærme som i de forrige spil i serien. Der er naturligvis stadig et stykke vej til 3D-shooternes grafik, men tager du de nærmest fotorealistiske baggrunde i betragtning, er grafikken slet ikke så ringe endda.
Bevægelser i baggrunden
Derudover er der denne gang indlagt en række baggrundsanimationer, som gør spillet mere levende. Dette er eksempelvis fugle der svæver rundt, eller vand der pibler forbi. Fælles for animationerne er, at de er ganske godt udført. Endvidere optræder rigtige skuespillere i de enkelte roller, hvilket giver en meget "frontal" og nær spiloplevelse. Det skal her bemærkes at de, udover at præsentere en habil optræden, er indført glimrende i baggrundene, så det samlede indtryk bliver overbevisende.
De enkelte verdener er meget forskellige fra hinanden, og byder alle på meget opfindsomhed og ynde. Eksempelvis kommer du til et nærmest Jules Verne-agtigt landskab, en verden som kun er organisk og uden maskiner, og en verden som mest af alt virker som en ujordisk forlystelsespark.