Sidste år kom High Voltage Software med deres NBA Inside Drive 2002 eksklusivt til Xbox. Spillet blev en pæn succes, grundet forhold som god grafik, godt flow og en realistisk fysisk gengivelse. Nu er et år gået, og denne gang er det version 2003, vi sidder med. Ikke meget er blevet ændret ud over spillertrupperne. På nogle områder føles det sågar, som om vi er trådt et skridt tilbage.
Begrænsede valgmuligheder
Som tilfældet var med sidste version, så er valgmulighederne noget begrænsede. Der er mulighed for at tage del i en sæsom, der er dannet af enten 28, 52 eller 82 kampe. Derudover kan du vælge at spille træningskampe. Vælger du at spille en hel sæson, så er dine muligheder for at udvikle holdet, begrænset til simple byttehandler med andre hold. Denne gang er franchise forsøgt implementeret gennem den såkaldte Dynasty mode. Du har nu mulighed for at drafte før ved sæsonstart og dine spillere gennemgår nu en decideret udvikling gennem sæsonen. Desværre er der ingen mulighed for at sende talentspejdere ud. Så det er noget nær umuligt rigtigt at forbedre truppen midt i sæsonen. Her må du forlade dig på nogle heldige byt af spillere med andre hold. Det er generelt meget rart, at få muligheden for at kunne spille nogle sammenhængende sæsoner. Desværre er følelsen af, at være i ledelse af et hold ikke så godt fanget.
Godt flow under kampene
Selve kampene fungerer igen godt. Der er et godt flow, og masser af udfordringer. Du har mulighed for, at fastsætte en lang række taktiske oplæg, og definere forskellige optimale opstillinger i givne situationer. Så hvis du er presset, og skal forsvare, så kan du på forhånd have defineret den optimale kæde til dette. Det hele foregår smertefrit og er nemt tilgængeligt. Kampene fungerer som en mellemting mellem hurtigt angrebsspil og stabilt forsvarsspil. Som udgangspunkt er NBA Inside Drive 2003 ikke et løb og skyd spil. Der er altså ikke lagt op til, at du blot trykker turbo, og så drøner gennem forsvaret til nemme point. Derimod er spillet velsignet med en velfungerende AI. Såvel mod- som medspillere opfører sig relativt intelligent. Dette gør både angrebs- og forsvarsspillet til en omstændig affære. Når modstanderen er i angreb, så vil de versere omkring dine forsvarsspillere, og forsøge at finde åbninger. Modstanderne er utroligt gode til, at benytte uopmærksomhed. Enten til at finde frie medspillere, eller til selv at gå ind og tage pointet. Heldigvis er dine AI-styrede medspillere også gode til at dække op. Derfor afhænger det mest af alt af dine talenter - du skal konstant være opmærksom. Systemet fungerer godt, og der er mange lange angreb, der som oftest afsluttes med små genistreger. Men samtidig kræver det som sagt din fulde opmærksomhed, for modstanderne er ferme til at straffe dine fejl. Både ved hurtige gennemløb og oplæg.
Blæs til angreb
Metodikken gælder også, når du selv er i angreb. Fanger du en bold, imens modspilleren er i angreb, så kan du godt selv lave nogle hurtige scoringer. Du skal bare ikke forvente, at dette sker alt for ofte. Modstanderen er gode til at komme på plads, og vil sågar begå professionelle fejl, så de kan komme tilbage i forsvarszonen. Når de først er opstillet her, så kræves der igen en koncentreret indsats fra din side. Selv om alle bevægelser og kast sker intuitivt, så er modstanderen konstant opmærksomme. Sidder du blot, og udfører kortpasninger umotiveret. Så kan du være 100% sikker på, at modstanderen snupper bolden fra dig. Heldigvis har du god styr over afleveringsspillet, som kan foregå både i højden og i dybden. Dine medspillere bevæger sig intelligent. De søger mod åbninger, og forsøger at skærme modstanderne, så du kan komme til. Desuden kan du selv ændre deres løbemønstre. Ser du eksempelvis en åbning ved nettet, så kan du via dit skud få en medspiller til, at løbe ind i åbningen og modtage bolden. Generelt er modstanderne gode til at passe dig op, og du vil løbe ind i et utal af blokeringer og steals. Dette gør sig gældende i begge ender af banen, og sker markant oftere end i virkelighedens verden. Det er en smagssag, om man synes om dette. Personligt kunne jeg godt lide det, da det netop er for at lægge mere vægt på forsvarsspillet. Alt for mange basketspil er blot et spørgsmål om, at løbe ned og dunke. Det er rart, at det her er din indsats, og ikke modstanderens fejl der fører til boldvindinger. Desværre så er turboknappen atter implementeret. Selv om det ikke er så grelt som i andre titler. Så giver det stadig situationer, hvor folk løber urealistisk hurtigt. Det fjerner lidt af det ellers realistiske gameplay.
Grafisk udvikling i stilstand
Til at supplere kampene, er der en lang række løbende oplysninger. Du vil konstant blive opdateret med, hvem der spiller godt, hvem der scorer meget, og hvem der har en dårlig dag. Derudover så er sæsonen suppleret med månedens hold, største stjerner osv. Samlet set så giver det en god stemning. Desværre så er der ikke sket nogle landvindinger på den grafiske front. Figurerne er fortsat godt gengivet - med bløde animationer. Det er mig bare ufatteligt, at der ikke er sket yderligere på den front. Ydermere kan begivenhederne godt hakke lidt af og til. Det er mig uforståeligt - eftersom NBA Inside Drive 2002 kørte i et meget stabilt tempo. Lydsiden består af hele fire kommentatorer - der på bedste amerikanske facon japper dig gennem begivenhederne. Det bliver noget anstrengende i længden. Resten af lydbilledet er præget af lidt sparsomme effekter og dunkende rytmer.
NBA Inside Drive 2003 er da et godt basketspil. Kombinationen af strategi og hurtige angreb skaber et fængende spil. Problemerne ligger i, at der ikke er sket noget i løbet af det sidste år. Faktisk synes det som lidt af en frækhed, at ville malke konceptet endnu engang. Har du NBA Inside Drive 2002, så er der ikke meget nyt at hente. Har du det ikke - så kan du garanteret snart finde det til nedsat pris. Insisterer du på at skulle have de seneste opdateringer med - så er det dog ikke et decideret dårligt køb.