En af de første titler der blev udgivet under Electronic Arts’ (EA) arcadeprægede Big label, var det originale NBA Street. Med overdrevne dunks, et lettilgængeligt gameplay og den indpakning af lyd og grafik som EA er kendt for, gik spillet rent ind hos mange fans af sporten, og med det grundlag er der nu et nyt spil i serien på gaden. Heldigvis er her tale om en næsten perfekt opfølger, der med "Jordan" lignende perfektion bringer tilpas meget nyt på banen, samtidigt med at de største styrker fra det første spil bliver bibeholdt.
Igen er spillerens mission at blive anerkendt som den største streetbasket legende nogensinde, og dette gøres bedst ved at rejse det meste af USA tynd, mens man overvinder hvert distrikts bedste spillere. Jo bedre man klarer sig, desto flere point får man til at opbygge sit alter ego i spillet, og det er samtidigt muligt at overtale spillere fra besejrede hold til at spille for spillerens eget hold.
Som det efterhånden er blevet karakteristisk for Big serien, har EA dog valgt at krydre det velkendte gameplay med et par nyt tiltag. Således kommer det i NBA Street Vol. 2 (NBAS2) ikke kun an på hvor mange bolde man skyder i nettet, men også hvordan man gør det. Hver kamp afsluttes når det ene hold er nået 21 point, og det er helt igennem muligt at gå efter disse point uden større omtanke.
Gør man sig dog nogle forhåbninger om at blive god til spillet, bliver man nødt til at kombinere scoringerne med nogle af de finter og forskellige tricks spillet byder på. På denne måde optjener man point som havner i en separat pointtæller, der på et tidspunkt giver mulighed for en såkaldt "Gamebreaker". Denne giver ikke kun giver mange point, men fører også to af modstanderens scoringspoint over til spillerens egen pulje. Systemet er simplere end det lyder, og giver gode taktiske muligheder for hele tiden at kunne vende en tilsyneladende tabt kamp.
De forskellige tricks og finter har tydeligtvist været et af de vigtigste punkter for EA da de designede spillet. Heldigvis har dette resulteret i et svimlende antal forskellige muligheder, som alle er blevet implementeret godt i spillet, via et simpelt kontrolsystem. Selv spillere der ikke har prøvet serien før, vil i løbet af ingen tid kunne lave kombinationer af tricks og finter, som overgår det meste af det man kender fra NBA, og endnu mere imponerende bliver det kun når man bliver erfaren i spillet.
Både visuelt og audiovisuelt har EA ikke lagt fingre i mellem, og i stedet indpakket spillet i den sædvanlige præsentationsmæssige kvalitet man kender fra EA. Soundtracket består primært af en tung gang rap fra diverse kendte kunstnere, kombineret med en lidt for frisk kommentator der gerne tyer de til samme bemærkninger en smule for ofte. Grafisk er der dog en stor forskel fra det første spil i serien, og EA har virkeligt fundet et næsten perfekt look til denne slags spil. De mange forskellige miljøer varierer lige fra baner omgivet af dystre boligblokke, til parker med et levende publikum bag det baneomgivende stålgitter. Hele designet passer perfekt til spillet, og det er godt at se at EA har prøvet at adskille denne anden titel i serien, fra den noget ordinært udseende første del.
NBA Street var et fremragende spil da det kom på gaden, men har i mellemtiden fået hård konkurrence fra ikke mindst EA’s egen NBA Live 2003. Derfor er det kun endnu mere positivt at NBAS2 vinder titlen tilbage, som den ukronede konge af elektronisk basketball. Spillet kan spilles af alle der nærer den mindste interesse til basketball, grundet dets simple kontrolsystem og fængende gameplay, og bør i det hele taget stå øverst på listen hvis det er et spil af denne genre man har besluttet sig for at købe som det næste.
Hvis man kan forvente at den fremtidige kvalitet af EA Big titler vil oppebære samme standard som NBAS2, bør man som gamer nok i højere grad begynde at vente på nye Big titler, frem for EA’s årlige opdateringer af deres forskellige sportsserier. NBAS2 er på alle måder et imponerende basketballspil, som indeholder en grad af underholdning denne anmelder ikke har oplevet i genren, siden det første spil i serien.