Need for Speed: Undercover

Need for Speed: Undercover

Blichfeldt giver den endnu en gang som gaderæser, men med kun fire hestekræfter er det svært. Hør hvorfor årlige udpumpninger af bilspillet ikke er en ubetinget god ide.

Når man fra barnsben bliver fortalt om duellen mellem Ayrton Senna og Alain Prost, bliver fortalt om den mentale fordel, finnerne synes at have i motorløb, og ser en legende som Michael Schumacher vokse som kører, er det naturligt, at man får en kærlighed for biler og racerløb.

Kombinér denne kærlighed for fart med spilentusiasme, og du vil kunne forestille dig, hvordan jeg efterhånden har bevæget mig igennem alt, hvad genren har at byde på i spilform. Jeg elsker et godt bilspil, og derfor plejede jeg også at elske Need for Speed, men inden jeg fortæller dig hvorfor, det ikke er længere er tilfældet, får du lige lidt baggrundsviden.

Som så mange andre af de serier, som rabiate fans elsker at håne EA for, er Need for Speed nemlig en af dem, som årligt får en ny opdatering. Fokus synes at skifte hver gang, og i år har målet været at udbygge den åbne verden, politijagterne og naturligvis krydre det hele med en aldeles skør Hollywood B-films stemning.

Historien er stadig som taget fra filmen The Fast and Furious, og det er nu femte gang EA forsøger, at lave deres egen version af filmen fra 2001 - hvorfor er der ikke rigtig nogen, der synes at kunne huske mere? Alligevel er du dog en agent under dække, som skal infiltrere den dystre underverden, der sjovt nok altid har grobund i gaderæs. Det betyder, at du skal ræse gaderne tynde, gøre grin med politiet og generelt forsage så meget kaos som muligt, under det dække, at du jo altid gør det i de godes tjeneste - selvfølgelig vil EA ikke give dig eller lovens lange arm en dårlig smag i munden.

Verdenen er stor, men så tom, at man skulle tro, nogen havde kommet til at affyre en magisk transmogrif-maskine, der havde tryllet alt levende ud af byen- næsten da. Det eneste man møder, er de biler, der sparsomt befærder gaderne, og tænker man for meget over det, kommer man hurtig til at undre sig over, hvorfor udviklerne har ment, der har været brug for en by. Konkurrencerne kan man på alle tidspunkter teleportere sig til ved et klik på GPS'en, og gider man ikke det, vil et enkelt klik på controlleren trylle bilen hen til den nærmeste konkurrence. Med andre ord får man intet ud af at køre rundt i byen, og når man indser det, forvandler den sig lige pludselig til den mest omstændige menu nogensinde.

Men det er kun starten på problemerne, og det gør først rigtig ondt, når det er de essentielle dele af ethvert bilspil, der viser sig overhovedet ikke at virke.
At tage kontrollen over en voldsom gaderæser med for mange hestekræfter under motorhjelmen, burde være en konstant kamp for at tæmme bæstet og nyde fartrusen i maven på de lange strækninger. Det mener Black Box ikke, og i stedet har man valgt at lade bilerne tage sving på samme måde, uanset om farten er 50km/t eller 220km/t. De få afstikkere fra dette system, er når spillet mener, at der skal tilføjes så meget understyring til bilen, at man ikke kan andet end at slingre.

Den kunstige intelligens er af så ringe kaliber, at jeg faktisk troede den slags var uddød, da Commodore 64 uåndede. Overhalinger findes ikke, men det gør kontinuerlige påkørsler og biler, der på mystisk vis begynder at bakke i starten af et ræs til gengæld.

Ligeledes komisk er det at se, hvordan et af spillets trumfkort, politijagterne, knapt er del af oplevelsen, fordi det virtuelle politi lider under den samme stupiditet. Således formåede jeg at være efterlyst over politiradioen, samtidig med, at jeg drønede forbi to politibiler med mere end 200km/t, uden at de så meget som reagerede. I stedet kunne jeg lytte til, hvordan de ville holde udkig efter mig, og melde tilbage til stationen, så snart de havde set noget mistænksomt.

Værst er dog manglen på fartfornemmelse. At man kan være på det fjerde spil i en serie siden skiftet til en ny konsolgeneration, og producere en oplevelse med så hakkende et billede, vidner om en udvikler under enormt tidspres. Forsøger man at tage et sving med mere end 50km/t, er det som om konsollen slet ikke kan følge med, og i stedet går i en slags ufrivillig Matrix-effekt, hvor alt bevæger sig i slowmotion. Det føles på samme måde, hver gang man støder ind i noget, og der lige skal en stillestående tænkepause til, før konsekvensen er klar. Dette alt sammen fra det samme firma, som også ejer Criterion, der i den grad har fået fartfornemmelsen tilbage i genren med Burnout-serien, er ufatteligt.

Der vil med garanti sidde spillere derude, som synes, at alle disse påpegede fejl, slet ikke passer på Undercover, og at dette og resten af Need for Speed-serien, bare altid har været det fedeste, og det er godt for dem. Til gengæld kan jeg næsten med garanti love dig, at det er de selvsamme mennesker, som aldrig har vovet sig ud over Need for Speed, når det kommer til bilspil, og ikke aner, hvor langt genren er avanceret siden Need for Speed: Underground 2 fra 2004. Med mindre du derfor har lyst til mere af den præcis samme slags, er der ikke den store grund til at skrive Undercover på hverken købs- eller gavelisten. Specielt ikke, når der findes så meget stærkere spil på markedet som Gran Turismo, Forza 2 og Race Driver: Grid.

Need for Speed: Undercover
Need for Speed: Undercover
Need for Speed: Undercover