Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

NHL 14

NHL 14

Brutale tacklinger, skræmmende hårde skud, slåskampe og multiplayer-fest på sofaen. NHL 14 er måske det bedste spil i serien hidtil.

EA er mildest talt godt varme med deres NHL-serie. Hockeyfølelsen er blevet finpudset i årevis, forgrenet ud i forskellige kategorier med fokus på realisme, arkadeagtige dødstacklinger og alt derimellem. Alt mens styringen fungerer perfekt, uanset hvad man vælger. Alt det kan vi genkende fra tidligere. Alligevel føles NHL 14 overraskende friskt og underholdende.

Er det det faktum, at man har taget hensyn til spillerens vægt og fart ved tacklinger på en ny måde? Er det den skønne fornemmelse af at tage et træk med den nye fintemetode, der sidder over venstre aftrækker? Er det målvogterens hensyn til hvordan pucken bevæger sig gennem hele kampen? Går man i detaljer med nyhederne, bliver man måske ikke synderligt imponeret, men helheden er blevet påvirket i større grad end vi overhovedet havde forestillet os.

Den nye fysikmotor synes ikke at vi skal trykke på en bestemt knap for at tackle. I stedet er det nok at skøjte ind i nogen, og så håbe at ens momentum overgår det udtænkte offers størrelse og balance. Det åbner for et betydeligt mere naturligt spil end før, og multiplayer-kampe har en tendens til at blive ekstremt fysiske.

NHL 14

Og nu vi er ved fysisk spil, så er slagsmålene, der bryder ud hvert andet minut, hvis man vil det, blevet redesignet fra grunden. For ikke at afbryde kampen med en separat spilsekvens til håndgemæng, har man i stedet ladet spillet køre videre lidt længere efter dommeren fløjter, hvilket giver rig mulighed for at uddele tæsk. Trykker man på Y-knappen, kaster man handskerne, men modstanderen behøver ikke acceptere duellen hvis han ikke har gjort noget forkert. Faktisk behøver de berørte spillere slet ikke duellere, men kan i stedet få hjælp af deres største og stærkeste holdkammerat til at tage hånd om sagerne. På den måde kan man beskytte sin stjernespiller fra såvel skader som udvisning. Et velkomment indslag, og en detalje, der er vigtig i det lange løb.

Den opdaterede kunstige intelligens hos computerstyrede spillere er betydeligt bedre denne gang, men den er endnu ikke perfekt. I visse stunder kan jeg se hvordan en medspiller er på vej mod offside-linjen, når vi er to mod målvogteren eller lignende. Det kan blive ekstremt frustrerende i længden at føle sig usikker på hvorvidt han sagtner farten eller fortsætter for fuld skrue, hvilket resulterer i face-off i stedet for mål. Det virker også som om medspillerne ikke regner ud, at jeg sætter farten ned for at forsvare ved den blå linje, hvilket også resulterer i dumme pauser. Overordnet fungerer det bedre end i tidligere udgaver, men der er stadig unødvendige irritationsmomenter som jeg gerne havde undværet.

Spillermodellerne er en anelse lavopløste, hvilket frem for alt kan ses ved face-off eller andre situationer, hvor kampen står stille. I bevægelse ser NHL 14 derimod fantastisk ud. Animationerne er bløde som silke, og det er en berusende følelse at lave et træk mellem benene på en forsvarsspiller, for pludselig at være fri mod målvogteren. På samme måde er det en herligt smertefuld oplevelse at blive læst og brutalt tacklet af førnævnte forsvarsspiller. Lyden hjælper helt klart til med reelle skrald og brag, hvilket er noget sjovere at lytte til end selve soundtracket, der virker til at gentage de samme sange igen og igen.

NHL 14

Også kommentatorerne gentager visse fraser, anekdoter og navne med samme forkerte udtale som i tidligere spil. Faktisk er jeg sikker på at dele af lydsiden er ren genbrug. Jeg bliver hurtigt træt af at høre "Thats a HUGE major collision right there! Both of them will feel that one!" og lignende fraser, der dukker op med jævne mellemrum. Især når de indtræffer med mellemrum ned til et minut.

NHL 14 er det bedste hockeyspil, jeg nogensinde har testet. Det vil jeg være helt tydelig omkring. Her er så megen finpudset valgfrihed, at man med lethed kan begrave sig i forskellige spiltyper frem til næste års udgave. Alt fra simple kampe i samme sofa til svulstige kampagner online underholder i højeste grad, og der er altid en række lettilgængelige indstillinger, man kan rode med efter humør. Men jeg sagde også det samme sidste år om NHL 13.

For det er jo sådan det fungerer med EA's sportsgrene. Hvert år punger vi ud for at programmørerne kan blive ved med at pille ved deres evighedsmaskine, der aldrig bliver færdig. Det irriterer sikkert mange, men personligt synes jeg det er et herligt maskineri og en årlig investering, jeg gerne deltager i. Ikke fordi jeg er overdrevent kyndig i emnet hockey, men fordi jeg sammen med mine venner og især min bror får uhørt meget glæde ud af spillet.

NHL 14

Det store spørgsmål er hvert år om det er værd at købe, hvis man allerede ejer sidste års udgave. I NHL 14's tilfælde er svaret et soleklart ja. Den kraftigt forbedrede kunstige intelligens hos de øvrige spillere i kombination med den forfinede fysikmotor er nok til at begrunde et køb.

Læg dertil det faktum, at man har tilføjet nye spiltyper som den sorgløse NHL 94-tilstand, hvor design, regler og styring er blevet tilpasset for at kilde vores nostalginerver, eller den udførlige Live the Life-del (tidligere kendt som Be a Pro), hvor 0skar Nystro3mz kæmper sig frem i sin karriere, samtidigt med at han balancerer familieliv med fotosessioner og autografer - du har et fuldbyrdet ishockeyspil at give dig i kast med.

Du skal dog vide, at visse problemer fra Be a Pro lever videre i Live the Life. Jeg kan for eksempel føre mit hold til sejr med flest assists og mål i hele ligaen, men stadig blive udsat for ekstreme anklager om at jeg mangler passion for holdet. Denne type foreteelser er der selvfølgelig kun for at give en grund til at spille videre, ligesom når en figur i en tv-serie viser sig at være forelsket i sin roommate når alt andet har løst sig, hvilket åbner for en ny sæson og flere intriger. Jeg omfavner denne type særheder og griner godt, når der stilles spørgsmålstegn ved 0skar Nystro3mz hårde slid. Det spiller ikke den store rolle for mig, da jeg mest er på udkig efter flere kampe, men vil man have en reel simulator, vil man nok blive irriteret over at Live the Life ikke afspejler en professionel hockeyspillers virkelighed bedre.

NHL 14

I sidste ende er det tydeligt at NHL 14 gør sig bedst på isen, og frem for alt i multiplayer. Det er stadig underholdende at se sit hold eller sin spiller klatre og kæmpe (ikke mindst når det er finaletid), men for mig at se er det mest af alt kulisser bag ved det, der virkelig underholder.

Jeg kommer til at lægge spillet på hylden og tage det frem igen en gang om ugen resten af året for at vise kammeraterne hvor skabet skal stå. Jeg kommer også til at spille med "high impact" når jeg atter er i gang, og nyde festfyrværkeriet af halsbrækkende tacklinger og dødsforagtende slagskud. Det er mere end rigeligt for mit vedkommende.

NHL 14
NHL 14
NHL 14