Dansk
Gamereactor
previews
NHL 24

NHL 24 Preview - EA skruer op for temperaturen

EA forsøger at fange intensiteten ved hockey både på og udenfor isen.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

NHL-serien har altid været tredjehjul i EA's serie af årlige sportslanceringer efter FIFA (nu EA Sports FC) og Madden NFL. Tilbage i 2021 tog spillet endelig skridtet fra Ignite Spilmotoren til Frostbite, og siden da har en række inkrementelle forbedringer igen hævet niveauet for det traditionsrige hockeyspil, efter at det i en længere periode havde været nærmest frosset til is.

NHL 24 ser ikke ud til at byde på nogle deciderede kvantespring, men det virker dog til, at der er opgraderinger nok, til at hockeyfans igen bør overveje at smide penge efter den årlige lancering.

NHL 24
Den canadiske back Cale Makar er dette års forsidestjerne.

Årets coveratlet er Cale Makar fra Colorado Avalanche, men selvom det er en back, som pryder spillet, så kommer mange af forbedringerne i den offensive zone. Her lover Senior Creative Director Mike Inglehart</em>"a completely revamped gameplay experience,"<em> takket være den nye Exhaust Engine. Det er selvfølgelig en eklatant overdrivelse, men forsøget på at fange sportens intensitet og fysiske slid, ser nu alligevel ud til at gøre underværker for gameplayet.

Dette er en annonce:

Ændringerne består af to elementer, et såkaldt Substained Pressure System og Goalie Exhaustion. Lad os starte med målmændene. Formår du at holde et kontinuerligt pres, bliver de nu ligesom markspillerne trætte og mister energi (hvilket kan ses på en synlig bar). Faktorer som tværpasninger, skudforsøg og den tid, du bruger i zonen, presser dem til det yderste og kan i sidste ende være nøglen til, at du får klemt pucken forbi de mange lag af beskyttelsesudstyr og skum. De kan dog stadig hive et mirakel eller to op af ærmet takket være et par ekstra desperationsredninger, hvilket danske Frederik Andersen gav flotte demonstrationer af i en gameplay-video.

I de klassiske NHL-spil var målmændene ofte de rene monstre, der åd hver en puck, du sendte mod dem, hvilket var en konsekvens af det arcadeprægede gameplay, der ledte til et væld af afslutninger. Keeperne har i de seneste par spil virket mere realistiske, men det har desværre også ført til, nogle lidt for voldsomme målorgier. Forhåbentlig byder det nye system på en bedre balance.

NHL 24
Målmænd bliver nu trætte, når de kommer under kontinuerligt pres, men de kan stadig hive en mirakredning op af hatten.

Substained Pressure System belønner hold, der lægger et kontinuerligt pres, med bedre afleveringer og et energiboost. Her vil en AR-grafik dukke op på isen, der tæller ned fra 30 sekunder, som man kan udnytte til at presse modstanderen helt i bund. Det minder næsten om en middelalderlige belejring, og kan forhåbentlig også være med til at skubbe spillets meta bort fra den frem-og-tilbage-stil, der har præget de sidste mange udgivelser. Udviklerne illustrerede dette med et klip fra Dallas mod Toronto fra sidste års sæson, hvor canadierne var presset helt i bund, men trods alt fik reddet kastanjerne ud af ilden. I NHL 24 skal du for at stoppe momentum få pucken ud af zonen i mere end fem sekunder (hvilket ofte er tid nok til et linjeskift) eller få en face-off. Personligt synes jeg, det virker som et meget lovende system, men det skal helt sikkert prøves først.

Dette er en annonce:

Også kontaktsystemet har fået en interessant overhaling. Fremover kan du nu lave mindre tacklinger ved at give højre analog pind et lille skub. Det bringer modstanderen ud af balance og muliggør, at du eller en holdkammerat kan snuppe pucken med staven. Dermed er sandsynligheden mindre for at du må en tur i straffeboksen, men det betyder ikke, at det store, klaskende hit, hvor du trækker analogpinden tilbage for at opbygge momentum, ikke er brugbart. Det dræner nemlig din modspiller for energi, hvilket kan være medvirkende til at tippe kampen til din fordel.

NHL 24
Et veltimet hit får ikke kun publikum til at gå amok, men svækker også den uheldige modtager.

Den sidste nævneværdige gameplay-tilføjelse er Total Control Layout, der nemmere lader dig udføre såkaldte "Highlight Reel Moves" og små frække detaljer. Hertil kommer også et Vision Passing System, der virker til at fokusere på mere realistiske afleveringer. Distance og spillerens evner spiller nu en større rolle i forhold til pasningens præcision, og så er muligheden for at lave de førstegangspasninger, der ofte forvandler målmænd og backs til forvirrede kunstskøjteløbere, blevet forbedret. Endelig er det nu nemmere at styre målmanden, hvis du spiller som en sådan i eksempelvis Be A Pro. Du kan nu forskyde din position og derefter automatisk rykke på plads, som sad du i en elastik. Det giver faktisk god mening, da det er let hurtigt at komme helt på afveje.

Dermed forlader vi isen, og straks bliver det mindre interessant, da vi her får smidt en hel stribe live-service buzzwords i hovedet. Der er nu crossplay (dog ikke på tværs af konsolgenerationer) i World of CHEL (WOC) og Hockey Ultimate Team (HUT.) WOC får endda et Battle Pass med sæsoner og læssevis af kosmetiske genstande - i det mindste kan du overføre optjente genstande til det næste NHL 25 og tilsyneladende også fremtidige udgaver.

I HUT Moments kan du spille igennem klassiske NHL-momenter og dermed optjene belønninger. I det fremviste scenarie, der foregår den 15. april 2019, skal man spille Cale Makars NHL-debut. Der er tre målsætninger:


  • Tage 8 håndledsskud

  • Score et mål med C. Makar

  • Vinde kampen

Det lyder på ingen måde særligt interessant, og jeg får dårlige minder om FUT Moments, der var en af de sløjeste tilføjelser i sidste års FIFA.

NHL 24
Publikum vil reagere mere dynamisk på, hvad der sker på isen.

Spillets præsentation har ikke overraskende også fået nogle finpudsninger. 75 nye målfejringer, lader dig ligne en idiot, når du scorer, og er en god måde at tjene op til et tungt hit fra en frustreret modstander. Flex Moments kalder, EA denne Fortnite-inspirerede tilføjelse. Det er dog ikke kun spillerne, der går amok, for tilskuerne vil nu live op, hvis modstanderen får en udvisning, eller råbe på et skud, hvis tiden er ved at løbe ud i eksempelvis et powerplay. Det lyder som en langt mere meningsfuld tilføjelse end jubelscenerne, hvilket alle, der har været på et hockeystadium, nok vil kunne skrive under på. Det mere højlydte publikum bygger videre på hele ideen om intensitet, der også præger gameplay-tilføjelserne, og at høre hele publikum brøle, som hjemmeholdet gjorde sig klar til et powerplay, efterlod mig med forholdsvis håbefuld i forhold til den samlede oplevelse.

Selvom hockeyfans nok er ligeglade med Battle Passes og kosmetiske genstande, virker det nye gameplay og de atmosfæriske tilføjelser meget lovende, da de sigter mod at fange den intensitet og fysik, som på mange måder er essensen af ishockey. Der er derfor gode grunde til at glæde sig til den 6. oktober, hvor NHL 24 udkommer til Xbox Series X, Xbox One, PlayStation 4 og PlayStation 5.

Relaterede tekster

0
NHL 24Score

NHL 24

ANMELDELSE. Skrevet af Jakob Hansen

NHL 24 belønner tålmodigt spil, men bør man også vente med at investere i spillet til det uomgængelige prisfald?



Indlæser mere indhold