O.R.B. Off World Resource Base

O.R.B. Off World Resource Base

Der var engang et spil, der hed Elite. Et rum-strategi-spil, hvor man som rumpilot skulle fragte varer og tage hyre i skiftende rumkrigs-flåder.

Der var engang et spil, der hed Elite. Et rum-strategi-spil, hvor man som rumpilot skulle fragte varer og tage hyre i skiftende rumkrigs-flåder. Et herligt spil, hvor gameplay, grafik og dimensionerne i spillet i øvrigt gik op i en højere enhed - og som holdt spilleren fanget i timer, dage, nætter, selv om det måske ligefrem i mit eget tilfælde foregik på en sort-hvid-skærm på en bærbar pc. Der kommer en 2’er, som ikke var helt så succesfuld, men spillet - med alle dets fortræffeligheder - kunne stadig ligge på en 720 KB diskette. Siden kom de 2 titler i Sierras HomeWorld-serie. Måske knap så epokegørende, men alligevel en spændende og omfattende spiloplevelse, der nu også kunne tage 3D-grafik i anvendelse. Mon O.R.B. fra Strategy First er i stand til kombinere de gode sider ved de Elite og HomeWorld-spillene?

O.R.B. foregår langt ude i rummet, i et asteroidebælte, betegnet som Aldus-systemet. I tidligere tider var Aldus hjemstedet for en ældgammel og nu uddød race af rumvæsener. Beboerne i dag - altså i spillet ... - er Malus, et samfund af krigere, der rejser og går i krig med relativt langsomme rumfartøjer og Alyssian, et højt oplyst samfund af videnskabsmænd og filosoffer, som er i stand til at udvikle fartøjer, hvormed de kommer betydeligt hurtigere frem. I stedet for at praktisere fredelig sameksistens er de to grupper raget ud i krig om retten til råstof- og mineraludvinding på Aldus-systemets asteroider.

Som spiller gælder det dermed om at udvinde, samle og udnytte ressourcer, så man kan bygge en tilstrækkeligt stor og slagkraftig armada til den endeløse krig med den anden race. Som i spil af Civilization-genren, foregår udviklingen i forskningen efter et teknologitræ, dog med de afgørende drejninger, at man dels kan erobre teknologiske fremskridt fra modstanderen og dels kan finde forladte rumskibe og genstande fra Aldus-systemets tidligere beboere, der derefter indgår i spillerens eget arsenal og beredskab.

Historien i O.R.B. har fået en spændende og dunkel mytologisk overbygning i form af historien om Torymin, hellige skrifter, som på én gang forener og splitter de 2 racer i Aldus-systemet. Uddrag fra Torymin og mellemscenerne, der er udført med O.R.B. game engine er med til at tilføre spillet tilløbet til en klassisk storslået og dunkel fylde, som befandt man sig på gode gamle Moder Jord i et rollespil med fantasy- eller Middelalder-baggrund.

Den indledende sammenligning med HomeWorld-serien er på ingen måde tilfældig. Strategy First har arbejdet på O.R.B. siden længe før HomeWorld blev sat i produktion, men har undervejs holdt et vågent øje med konkurrenten, og slutresultatet er blevet et spil, der har mange ligheder med HomeWorld. Skal man rejse en kritisk bemærkning, så må det først og fremmest gå på, at man efter nogen tid med O.R.B. oplever en vis forudsigelighed i historien, ligesom enkeltmissionerne bærer præg af en vis uopfindsomhed og mangel på den dramatik, der ellers er lagt op til.

Ressourceadministrationen i O.R.B. fungerer den plejer i den slags spil. I første omgang skal man rekognoscere efter de nødvendige forekomster i Aldus-systemets asteroider. Det kræver særlige rekognosceringsfartøjer. Dernæst skal man etablere en udvindingsbase, hvor fra etablering af minedrift bliver styret. Fragt-fartøjer sørger for at sende udbyttet tilbage til din hovedbase. Det er imidlertid noget af en udfordring på én gang at være i stand til at forske og udvikle og samtidig holde en rumflåde af acceptabel størrelse i gang.

Som spiller råder man over et bredt udvalg af fartøjs-typer, som kan forstærkes gennem forskning, i form af kraftigere panser og bevæbning. Desværre kan man ikke opgradere eller strategisk videreudvikle eksisterende rumfartøjer. Løsningen er, at man i stedet må skrotte fartøjer og bygge nye. Til gengæld er styringen under kamp aldeles fleksibel, og fartøjerne kan både enkeltvis og i grupper indstilles efter spillerens egne taktiske og strategiske overvejelser.

Rent visuelt fungerer O.R.B. tilfredstillende, uden ligefrem at imponere. Spillet kan spillet med både 3D- og 2D-overblik. I sidstnævnte tilfælde ser man dog kun fartøjerne noget nær som prikker på en radarskærm, hvilket dog samtidig gør det muligt at overskue en langt større del af både spillerens egen og modstanderens rumflåder. Men det er selvfølgelig langt mere imponerende - ja´´, det kan ligefrem give et sug i maven - når man i 3D-view kan styre sine fartøjer i fuldt 3D og flytte kamerapositionen derefter. Man skal dog være forberedt på, at det tager lidt tid at vende sig til, at der i princippet ikke er noget, der hedder op og ned.

O.R.B. er en ganske habil titel, der nok trækker tydeligt på historie og gameplay i andre titler. Til gengæld er balancen mellem racernes enheder og arsenal fin, så man vil opleve udfordringer og passende modstand, uanset om man spiller Malus eller Alyssian.

7 / 10
+
Velfungerende og velafbalanceret rum-strategi. Storslået og dunkel baggrundshistorie.