Dansk
Gamereactor
previews
Pacific Drive

Pacific Drive er en meget lovende roguelite indtil videre

Vi har prøvet en god bid af Ironwood Studios første spil, og kan nu fortælle jer alt om det.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Jeg har holdt et vågent øje med Ironwood Studios kommende overlevelses-eventyrspil, Pacific Drive, lige siden jeg første gang hørte om dets eksistens for et år siden. Titlen er et usædvanligt spin på roguelite-genren, da det beder dig om at arbejde dig gennem stadig farligere zoner i forsøget på at undslippe en overnaturlig region i det nordvestlige USA. Hagen er, at dette ikke er et tredjepersonsskydespil som Remnant eller et hack n' slash som Hades. Ideen med Pacific Drive er at udstyre, pleje og opgradere en bil, der kan fungere som hovedfartøj, mens du udforsker dødbringende og vidtstrakte regioner, afdækker hemmeligheder, plyndrer og undgår trusler undervejs. Og det virkelig unikke er, at der heller ikke rigtig er nogen kamp i dette spil. Du er på bagbenene fra første minut, og din bedste chance for at overleve er at trykke på speederen og flygte.

Jeg ved, at alt dette kan virke mærkeligt, så lad mig skitsere handlingen i Pacific Drive i lidt mere direkte detalje. I bund og grund skete der en katastrofe i det nordvestlige USA, og det førte til, at en region i landet blev meget farlig og ubeboelig. For at beskytte befolkningen byggede regeringen en mur omkring denne Olympic Exclusion Zone, som den kaldes, og på trods af en massiv betonkonstruktion, der adskiller zonen fra resten af verden, lykkedes det dig alligevel at blive suget ind i Exclusion Zone, idet du passerede i nærheden under en ellers ubemærket rejse. Ved hjælp af en trofast bil, som du fandt i den farlige zone, må du nu rejse dybere ind i hvor farerne lurer for at finde en vej ud og vende tilbage til dit almindelige, sikre liv.

Pacific DrivePacific Drive
Dette er en annonce:

Det er her, roguelite-elementerne og crafting-/overlevelsesfunktionerne træder i kraft. Du accepterer missioner og rejser til områder i zonen, hvor du plyndrer ressourcer, samler ind og derefter forsøger at undslippe med livet i behold. Hvis det lykkes dig, tager du godterne med tilbage til et værksted, hvor du kan lave nye bildele, forbedre de eksisterende og bygge måder, hvorpå du bedre kan studere og analysere Exclusion Zone. Hvis det ikke lykkes dig at slippe ud "i live", vender du tilbage til værkstedet med en ramponeret og stort set ubrugelig bil, og du mister alle de ressourcer, du har samlet på din seneste rejse.

Pacific Drive udfordrer ikke det, vi i dag er trænet til at forvente fra roguelite-genren. I bund og grund er det hele meget velkendt, men det ændrer ikke ved, at dette spil også er meget unikt på en lang række måder. Igen, dette er først og fremmest ikke et spil med et avanceret kampsystem. Det er et udforskningsspil, hvor du skal dokumentere og lære om den verden, du befinder dig i, for at have en bedre chance for at overleve i den. Det sker ved at analysere uregelmæssigheder, herunder miljømæssige farer eller fjendtlige monstre, som ikke ønsker andet end at gøre dit liv til et mareridt, som regel ved blot at frustrere dig og beskadige din bil. Derefter matcher du dette med crafting- og scavenging-systemer, hvor du er nødt til at skabe det rigtige værktøj for at kunne høste de rigtige materialer, som igen kan bruges til at lave bedre genstande og udstyr. Det er et loop, der er let at sætte pris på og forstå, selv om det ser ud til at halte en smule, når det kommer til spændende progression.

Den største fjende, jeg har mødt indtil videre i Pacific Drive, er, at spillet kan føles lidt for stabilt, når det kommer til progression. Det tager tid og en hel del kræfter at samle de ting og ressourcer, du skal bruge for at lave meningsfulde forbedringer af din bil, og det kan tage vinden ud af historiens sejl, om man vil. Desuden kan roguelite-karakteren til tider være meget demoraliserende. Hvis du bider over mere, end du kan tygge og fejler under en ekspedition, er skaden på din bil og den pris, det vil koste for dine indsamlede og opbevarede materialer, absolut ødelæggende. Pacific Drive føles ikke som et roguelite som Hades eller endda Returnal, hvor man, selv om udfordringen er stor, og man ofte fejler, stadig gør meningsfulde og tilfredsstillende fremskridt mod det endelige mål.

Pacific Drive
Dette er en annonce:

Jeg vil dog sige, at selvom det har et par faldgruber, er Pacific Drives kernegameplay meget velfungerende. Det er ikke et spil, hvor bilen bare er et fartøj til at fortsætte den almindelige bevægelse, noget i stil med Grand Theft Auto, hvor man sætter sig ind i et køretøj, og den grundlæggende mekanik er ikke anderledes end at gå og løbe rundt. I dette spil skal du manuelt starte motoren, aktivere og deaktivere håndbremsen (ellers ruller bilen faktisk væk), tænde vinduesviskere og forlygter (forudsat at de ikke er blevet beskadiget) og endda holde øje med dit kort, som præsenteres fysisk og ikke som et minimap på en HUD. Pacific Drive er fordybende på en hel række unikke måder, og det holder gameplayet friskt og det hjælper det med at skille sig ud i en mættet genre.

Ironwoods bestræbelser på at bygge Pacific Drive og fastholde det underholdningsfaktoren strækker sig også til soundtracket, som bruger en række licenserede sange, der holder ekspeditionerne sjove med upbeat melodier. Dertil kommer konstant dialog og samtaler med bipersonerne, og på trods af at det fysisk er et meget ensomt spil, føler man altid, at man påtager sig den monumentale udfordring at flygte fra Exclusion Zone som en del af en gruppe. Grafikken er også fremragende, og banedesignet føles detaljeret og fyldt med muligheder.

Jeg kan se Pacific Drive stå over for de samme problemer, som mange roguelites og roguelikes står over for, men hvis du er klar til den udfordring, ser det ud til at blive et meget unikt og interessant bud på genren. Bilmekanikken er fantastisk, banedesignet er genialt, grafikken og soundtracket er helt i top. Ud fra det, jeg har set i dette preview, kan progressionen føles lidt kedelig, og efterhånden som timerne går, kan plyndring og gennemsøgning også miste sin tiltrækningskraft, men forhåbentlig vil det stigende mysterium i historiens kerne opveje dette. Uanset hvad ved vi det snart med sikkerhed, da Pacific Drive er sat til at blive lanceret på PC og PlayStation 5 den 22. februar 2024.

HQ
Pacific Drive
Pacific Drive

Relaterede tekster

Pacific DriveScore

Pacific Drive

ANMELDELSE. Skrevet af Magnus Groth-Andersen

Undslip en gigantisk, farefuld kuppel i bil. Et original koncept, men formår udvikler Ironwood Studios at indfri potentialet?



Indlæser mere indhold