
Vi er lige under tre måneder væk fra lanceringen af Persona 5 Tactica, det næste spin-off af det hidtil mest succesfulde kapitel i Atlus' elskede JRPG-serie, Persona. Et spin-off, der i modsætning til de andre Persona 5-spin-offs Persona 5 Strikers og Persona 5: Dancing Star Night afviger betragteligt fra hovedspillets visuelle stil. Persona 5 Tactica har nemlig et charmerende "chibi"-inspireret karakterdesign, der giver karaktererne store øjne og hoveder. Persona 5 Tactica kaster også serien ud i en helt ny genre, hvorfor vi simpelthen blev nødt til at tjekke det ud på Gamescom 2023.
Persona 5 Tactica er, som navnet antyder, et strategispil, og vi havde muligheden for at prøve et par baner af spillet, der foregår efter begivenhederne i Persona 5 Royal. I den første scene ser vi, hvordan vennegruppen af Phantom Thieves står over for et trist øjeblik, hvor de skal gå hver sine veje. Men kort efter transporterer Metaverse endnu en gang gruppen til en fremmed lokation, hvor de bliver skilt fra hinanden. På dette tidspunkt forklarer Joker, Skull og Morgana spilleren de grundlæggende principper for kampsystemet.
Da jeg startede den korte demo, forventede jeg noget, der ville minde meget om Fire Emblem-serien. Men allerede efter få øjeblikke kunne jeg konstatere, at Persona 5 Tactica minder meget mere om XCOM-spillene og frem for alt Mario + Rabbids. Karaktererne, vi styrer, har en tur med flere faser, hvor vi først skal bevæge os rundt i banen på jagt efter en dækningsposition, der beskytter os mod fjendtlige projektiler, og som samtidig giver os mulighed for at angribe fra afstand eller på nært hold. Førstnævnte angreb er normalt de nemmeste og sikreste at udføre, da man afhængigt af ens våbens rækkevidde kan udføre dem uden at udsætte sin karakter for fare. Nærkampsangreb er mere kraftfulde, men som du kan regne ud, tvinger de en til at komme frem fra skjul.
Og så er der de specielle evner, som kommer fra hver karakters Persona. De kan udføre stærke angreb, helbrede allierede og forøge karakterernes generelle styrke med power-ups. Ligesom det forholder sig i hovedserien, er både vores helte og fjender modstandsdygtige og svage over for visse elementer. Det gælder om at udnytte dette, for ved at angribe en fjende med det element, den er svag over for, eller ved at lande et critical hit, får man en ekstra tur. Det er altså en god ide at prøve forskellige angreb af på fjender, indtil man afslører deres svagheder.
Derudover har hver mission valgfrie sidemål, der giver mere XP, hvis man gennemfører dem under deres strengere betingelser (såsom at gennemføre banen under et vist antal ture). Desuden motiverer disse sidemål spilleren til flere gennemspilninger af samme missioner. Men jeg havde desværre kun 20 minutter til at prøve spillet, så jeg ilede videre til den anden del af demoen, hvor jeg havde mulighed for at lægge mere komplekse strategier.
I denne anden, og sværere del af demoen, er Skull væk og erstattet med Persona 5 Tacticas nye hovedperson, Erina. Det er som hende, at vi afprøver "Triple Thread" - et angreb, der kan decimere hele grupper af fjender, hvis de befinder sig inden for det trekantsområde, der dannes mellem vores tre aktive karakterers strategiske positioner. Dette superangreb kan gøre hurtigt kål på fjender, men det kræver, at man sætter en karakter i en mere sårbar position.
Det nye strategiske gameplay bliver hurtigt intuitivt, og i og med at Persona 5 Tactica er tættere på Mario and Rabbids-serien end XCOM, vil det også være mere tilgængeligt for mere "casual" spillere, der måske ikke er så bekendte med genren, men som bare ønsker at drage på nye eventyr med The Phantom Thieves. Jeg kan ikke sige så meget om historien i Persona 5 Tactica, men kombinationen af fjende- og banedesignet og de forventninger, der knytter sig til Persona 5-navnet, gjorde dette til en af de bedste demoer jeg prøvede i Köln. Jeg glæder mig til at dykke dybere ned i spillet, når det udkommer d. 17. november.