Alt imens online kanonerne buldrer hos både Sony og Microsoft, så er det overraskende nok Nintendo, der er endt med at indtage informationsmotorvejen først. Og dette er mere end pudsigt - specielt når man kender til Nintendos stadig store skepsis på området. Til gengæld har producer Yuji Naka og hans fabelagtige Sonic Team hos Sega altid set mulighederne i nye tiltag, og dette affødte lige før julen år 2000 et interessant online epos, der stadig, den dag i dag, spilles af mange Dreamcast ejere verden over.
Phantasy Star Online er bygget på den ekstremt populære offline konkurrent til Final Fantasy, og serien anses i dag stadig for på flere fronter, at være både mere visionær og interessant end Squares millionsælgende eventyr. Spillet blev fulgt op af en Episode 2, der gav online spillere endnu flere våben, karakterer og verdener at summe rundt i. Først ved Dreamcastens endelige knæfald begyndte der at gå skår i glæden. Spillet blev hacket, der blev kopieret unikke våben i hobetal og magien sivede ud af et ellers fantastisk spil. Langsomt synede Ragol hen i det rene kaos, og Sega trak efter en smule betænkningstid stikket på ellers bebudede udvidelser og ideer.
Det er dette storstilede eventyr som GameCube ejere nu kan sætte deres virtuelle tænder i - og netop fordi det er det første af sin slags på formatet, så emmer spillet igen af pionerånd og nydelig net etikette. Sega har pudset det oprindelige spil godt og grundigt af, samlet de bedste tiltag fra Episode 1 og 2 og så ellers krydret godt op med en del nye ting. Resultatet er det første online spil på GameCube, hvor man kan mødes, danne teams og drage ned på Ragols farverige overflade for, at løse gåden omkring planetens skæbne.
Spillere inviteres til at skabe deres alterego, hvor alt fra hår, til farve, højde, karaktertype og andet kan vælges. Fra den nærkampsdygtige Hunter class til den mere tilbagetrukkede Force, der benytter sig af magi og til Ranger, er der masser af mulighed for at dyrke sine egne ideer og behov. Herefter transporteres man til den virtuelle lobby, hvor der kan chattes, udveksles items og dannes grupper, der vil af sted på eventyr. Eventyrene spænder fra simple missioner hvor alle fjender skal udryddes og til specifikke Quests, hvor temaet skal indsamle, dræbe eller finde ting. Historien er ikke specielt udtalt på noget tidspunkt, og har man fra starten ingen intentioner om at spille Phantasy Star på online niveau, så er det noget af en kold klud i hovedet at drage på eventyr. Endeløse vandringer og monstre er stort set det der møder en - og der går ikke længe før man keder sig bravt. Der er en tilføjelse til Gamecube versionen i form at en 4.player split-screen, men dette når ikke et virkeligt online eventyr til sokkeholderne.
Som alle online spil skinner PSO først, når man indtager cyberspace og drager på eventyr med op til tre andre allierede. Her åbner spillet op for et væld af muligheder, og der går ikke længe før der udveksles erfaringer, byttes våben og dræbes monstre. GameReactor var ovenud imponeret over den hjælpsomhed og forståelse som selv meget high-level karakterer udviste overfor nybegyndere. Selv da redaktionens maskine lige pludselig slukkede på grund af et strømsvigt, og vi måtte logge på igen uden våben og penge, var der kun hjælp at spore. Vi fik både Mesetas, Monomates og nye våben af folk der meget gerne ville hjælpe. Yuji Naka ville trække på smilebåndet, hvis han kunne se hvad hans vision har afstedkommet - det må være den form for samarbejde som Sonic Team havde tænkt på, da de satte sig ned for at lave spillet.
Grafisk er Phantasy Star Online flot uden at være prangende. Store, farverige og detaljerede miljøer som skove, huler, undergrundsfabrikker, ruiner og andet møder spilleren, mens han langsomt udforsker planeten. Designet er visionært og anderledes, og spillets mange ikoner, der bruges til bl.a. chat og i menuer - noget som Sonic Team har vundet adskillige priser for - er intuitive og forklarende selvom de kun består af få farver og mønstre. Fjenderne er fantasifulde, spraglede og meget forskellige, og spillets bosser er imponerende mastodonter, der kræver hele teamets opmærksomhed og en god portion krudt og kugler.
Lyden består af jazzede kompositioner og bombastiske arrangementer smukt vævet sammen med sporadisk fuglekvidrer og et summende lasergevær. Eneste reelle problem er et irriterende og meget flakkende kamera, der kan besværliggøre kampe og til tider ens sigte. Dette kan afhjælpes med et tryk på skulderknappen, men det var også tilstede i Dreamcast versionen, og burde være rettet til nu. Der er endvidere mulighed for at boote op i 60 hz og dermed få adgang til andet end den europæiske server, her sidder både amerikanere og japanere klar til at modtage europæiske spillere med åbne arme, og selv samme hjælpsomhed og forståelse gør sig gældende her. Dog har disse to lande været online så meget længere end Europa, og man bør derfor være lidt mere hærdet, før der planlægges eskapader der.
Phantasy Star Online er et fantastisk spil så længe det spilles online, og man kan gribe fat om sine egen generthed og så ellers møde nye mennesker. Det er uendelige givende, at logge på dag efter dag og se venner og bekendt stige i graderne og tage dig med på storstilede eventyr til gyldne sandstrande og vildtvoksende skove. Har man en GameCube, og er der plads i økonomien til både et Modem/Bredbåndsdapter samt den månedlige betaling for at besøge serveren, så er Sonic Teams første online oplevelse absolut værd af stifte bekendtskab med.
Tak til LionHeart, Bob the Gunn og Sephiroth for en masse uforglemmelige timer online