Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Pirates of the Burning Sea

Pirates of the Burning Sea

Se at få klappen for øjet, rommen i maven og sablen i hånden. Nu skal du ud og gøre verdenshavene usikre på dit sørøverskib. Nicolas har anmeldt det seneste MMORPG.

Luk lige øjnene engang. Sådan. Forestil dig nu, at du befinder dig i Caribien anno 1700 hvidkål. På din ene skulder sidder en blå papegøje ved navn Tanggaard, dit højre ben er for længst erstattet af en træplanke, og dit ene øje mistede du i en duel mod kaptajn Neergaard fra den britiske flåde. På dit skib, Den sorte giraf, løber skibsaben Jesper Nielsen glad rundt og drikker din sidste flaske rom. Velkommen til Caribien, pirat!

Pirates of the Burning Sea er et online rollespil, der tager udgangspunkt i krudt og kanoner, krydsede klinger og et evigt spil om magten. Når du engang har valgt, om du har lyst til at være en Jack Sparrow-lignende pirat, en ædel brite, en frøspisende franskmand eller en siesta-hungrede spanier, så kastes du temmelig hurtigt ud på havet i dit helt eget skib, som du naturligvis løbende kan skifte ud med et større og bedre af slagsen.

Den vanlige trædemølle, som man stifter bekendtskab med i stort set alle online rollespil, er også tilstedeværende i Pirates of the Burning Sea. Oven i købet i stor stil. Min britiske søofficer, Logan, opnåede kun niveau 20 på lidt over to ugers spilletid, og med et loft på niveau 50, har han lang vej endnu. Men det betyder ikke, at jeg ikke kan gøre en forskel i Caribien. Ganske vist er jeg ikke til megen hjælp, når de britiske byer bliver angrebet af blodtørstige pirater eller franskmænd, men jeg kan udføre missioner, der modkæmper fjendens angreb, og gør det sværere for dem at overtage min nations byer. Og hvis det alligevel lykkes for de fjendtlige nationer at vinde en by, så har jeg 45 timer til at hjælpe til med at opbygge kanoner og andre hjælpemidler, inden det store søslag, der afgør byens skæbne, finder sted.

Og det er netop disse store spiller-mod-spiller søslag, som jeg glæder mig ukristeligt meget til. Intet mindre end 24 personer fra hver nation håndplukkes tilfældigt via en lodtrækning, uanset hvilket niveau de er, og så er det ellers bare om at være klar til at forsvare sin nations ære - og by! Episk!

At overtage byer spiller en væsentlig rolle i metaspillet, der går ud på at vinde kampen om Caribien. Uanset om du er franskmand, brite, spanier eller pirat, så deltager du og din nation nemlig i en lang kamp om magten. Dette metaspil kører over en vis periode, hvorefter alle fra den nation, der vinder, modtager en helt speciel genstand - så det kan altså godt betale sig at give en hånd med! Herefter starter spillet forfra, og alle byer får igen deres oprindelige ejere.

Den første uges tid var jeg parat til at give dumpekarakter til Pirates of the Burning Sea. Kampene til lands skuffede mig så grumt, at jeg måtte sluge et glas fontex hver eneste gang jeg skulle svinge min sabel i nærkamp. Senere erfarede jeg dog, at disse landkampe blev implementeret sent inde i udviklingen af spillet, og at man stadig arbejder på højtryk for at forbedre systemet. Det tjente som plaster på såret - men det ændrer ikke ved, at kampsystemet til lands er spillets allersvageste side.

Forcen ligger i det fabelagtige metaspil, som beskrevet ovenfor, men også i søslagene, som heldigvis er de fleste missioners fokus. At navigere sit skib mens man bliver beskudt, er svært, men efter noget tid har man uundgåeligt styr på vind, ammunition og reparation af skader. Jeg er personligt mest til at skyde min fjende i sænk, men man kan også sætte kroge i sin fjendes skib, trække ham tæt på, og i stedet klare resten klinge mod klinge. Alt efter hvilken type ammunition man bruger, kan man skyde skibe til atomer, rive fjendens sejl itu, eller skyde med skarpt mod besætningen. Der er et væld af strategiske muligheder, og en kløgtig person kan snildt vinde over en niveaumæssigt stærkere spiller.

Jeg er ikke en særlig habil handelsmand. Af den grund benyttede jeg mig udelukkende af de caribiske auktionshuse, når jeg skulle bruge et skøde til et nyt skib, nogle kanonkugler, eller en ny sabel. Der er dog rig mulighed for virkelig at engagere sig i den spillerdrevne økonomi, men det er ikke helt uden fare. Når man sejler rundt fra havn til havn for at sætte sin last til salg i diverse auktionshuse, så risikerer man samtidig at blive angrebet af andre spillere, der er nysgerrige efter at se, hvad man sejler rundt med.

Ja, du kan rent faktisk risikere at miste alt det, du har arbejdet for i dagevis, hvis du sejler rundt på det åbne hav med lasten fuld, og tilfældigvis støder på en spiller fra en anden nation, der angriber dig. Du kan også risikere at miste dit skib helt, hvis ikke du husker at reparere det fra tid til anden. Af den årsag var jeg ekstra forsigtig, også selvom jeg ikke havde andet end kanonkugler i lasten; for en eller anden ondsindet spiller ville stadig kunne tilintetgøre mit fuldt ud pimpede skib, og det ville altså blive en dyr omgang. Hvor mange gange skete det så på de fjorten dage, jeg spillede? Alt for mange gange. Men det er den risiko man nu engang løber. Jeg elsker det!

Havde landkampssystemet været bare en smule bedre, så havde der ikke stået et syvtal forneden. Havde det været meget bedre, så havde der heller ikke stået et ottetal. Men som det er nu, og eftersom krydsede klinger spiller en rimelig stor rolle i Pirates of the Burning Sea, så kan jeg ikke andet end at give det et syvtal. Metaspillet er noget nær perfekt, spiller-mod-spiller kampene er intense, den spillerdrevne økonomi fungerer upåklageligt og slagene til søs er fabelagtige. Men kampene til lands, de er utilgiveligt sløve. Jeg håber inderligt, at Flying Lab holder hvad de lover, og retter op på problemerne. Hvis det sker, så kan Pirates of the Burning Sea ikke alene hive titlen hjem som det mest innovative online rollespil i længere tid, men også som et af de bedste!

Pirates of the Burning Sea
Pirates of the Burning Sea
Pirates of the Burning Sea