Platoon

Platoon

Det har længe været politisk ukorrekt at lade et computerspil tage udgangspunkt i Vietnamkrigen.

Det har længe været politisk ukorrekt at lade et computerspil tage udgangspunkt i Vietnamkrigen. Der er imidlertid ved at komme hul på denne berøringsangst med titler som Vietcong og Platoon på vej. Der er tale om en officiel MGM-licens, men man skal ikke lade sig forlede til, at spillet med titlen Platoon i øvrigt har ret meget med Oliver Stone’s provokerende film fra 1986, bortset selvfølgelig fra det begge handler om krigshandlinger under Vietnamkrigen.

Så skal der traves i junglen
Spillet består af 12 separate missioner, der er knyttet sammen til en kampagne. Dine soldaters base er typisk placeret midt i et jungleområde, og når din deling begiver sig ud på en mission, spiller terrænet en afgørende rolle med hensyn til muligheder for at gå i dækning og for dermed ikke at blive opdaget under fremrykning. Selve gameplayet lagt til rette i en squad-baseret realtime-strategi-setting. Dertil kommer et underliggende plot, fortalt ud fra hovedpersonens - den nygifte Martin Lionsdale fra 1st Airborne Cavalry Division - dagbog, som binder missionerne fint sammen. Man kan styre sin deling som en gruppe, der udfører samme ordre - eller man give individuelle ordrer til at angribe eller snige sig frem mod fjendtlige positioner. De enkelte soldater gå, løbe eller snige sig frem. De sidste to ting kræver særligt meget energi, så man skal i høj grad være økonomisk med kræfterne. Den konkrete styring er enkel. Klik på en enhed og giv ham ordrer via ikoner i betjeningspanel i bunden af skærmbilledet - eller træk forinden ordregivning musen hen over de soldater, der skal udføre det samme.

Kameraet kan roteres frit og selvfølgelig zoome ud og ind, ligesom man kan placere det i både fugle- og frøperspektiv. Betjeningen af kameraet falder dog ikke altid lige heldigt ud, når man samtidig skal forsøge at redde sin deling ud af et bagholdsangreb med skindet på næsen. Til gengæld forekommer terrænet aldeles realitisk fra de åbne solbeskinnede områder, over de rismarker, som du gør klogt i ikke at se alt for meget idyl i - til den tætte jungle, hvor din fremrykning af gode grunde foregår langsomt. Platoon er ikke umiddelbart noget svært spil. I praksis virker antallet af vietcong-modstandere dog overvældende, så man skal typisk starte forfra på en mission flere gange, før man er kommet helskindet igennem. Det peger samtidig på det irriterende problem, at man ikke kan gemme undervejs på en mission. Hvis man er nået igennem 70 - 80% af missionen og må se alle mand blive udryddet, er det bare ærgerligt. Så er man nødt til at starte helt forfra på samme mission.

Kom nu med min næste opgave
Der er en god, hektisk og nervepirrende stemning over Platoon. Men man sidder alligevel med en fornemmelse af, at de våben og den ammunition, som man har fået til rådighed er dimensioneret helt forkert. Der er alt for lidt af begge dele. Der må godt være noget at se til - men virker nærmet umuligt at styre en deling, der kan bestå af op til 30 mand, sikkert igennem missionerne. Så kunne man måske sige, at spillets tutorials kunne hjælpe til, at man som spiller kunne overskue ressourceadministration, kamera og modstandere. Desværre er der en meget ringe pædagogik i disse tutorials. En sort officer - politisk korrekt er spillet også - fortæller i betjeningspanelet i bunden af skærmbilledet, hvordan man skal styre spillet. Problemet er bare, at han snakker som et vandfald, og de handlinger, man skal lære at udføre, kører i et helt andet tempo. Man kan opleve at drive formålsløst rundt - blot fordi man venter på, at uddannelsesofficeren kommer til den næste lektion.

Jeg er så gammel, at jeg kan huske reportagerne fra krigen, fra fredsforhandlingerne i Paris - og fra den ydmygende amerikanske retræte fra Vietnam. Derfor skuffer det en smule, at man ikke har mulighed for at spille Charlie - så man igen kunne glæde sig over, at amerikanerne blev smidt hjem. Det ligger dog ikke afgørende I vejen for en stemningsfyldt og spændende spiloplevelse. Vist er der knaster I styringen, og vist virker animationen af figurerne som noget I retning af en tidlig Arnold Schwarzenegger-film. Men den konstante utryghed, når man med sin patrulje begiver sig ind på ukendt og med al sandsynlighed Vietcong-kontrolleret territorium, er gjort yderst nærværende.

7 / 10
+
Langt om længe et stemningsfyldt og spændende spil, baseret på Vietnamkrigen.
-
Våben, ammunition og ressourcer i øvrigt er alt for sparsomme. – og så savner man muligheden for at spille ”Charlie”, så man igen kan hælde amerikanerne ud af Vietnam.

PlatoonScore

Platoon

ANMELDELSE. Skrevet af Carsten Skov Teisen

Platoon fra Monte Christo går guld

Platoon fra Monte Christo går guld

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Strategy First og Monte Christo har her til morgen meddelt at deres 3D real time strategi spil Platoon - et spil, der naturligvis er bygget på Oliver Stones fantastiske film af samme navn, er gået guld. Vi har mere indenfor.

Monte Cristo annoncerer Platoon

Monte Cristo annoncerer Platoon

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Udvikleren Monte Cristo har netop meddelt at de udgiver et spil bygget over Oliver Stone’s klassiske film Platoon. Dermed får PC soldater endnu engang et RTS med al hvad genren foreskriver. GameReactor har de første screenshots og informationer indenfor.