Pocket Kingdom

Pocket Kingdom

Sega kaster sig over genren, hvor så mange andre har måtte lide døden. Kan Pocket Kingdom på N-Gage klare skærene?

Sega har lanceret Pocket Kingdom som verdens første mobile massive multiplayer-spil. Under alle omstændigheder er titlen endt med at være velfungerende, både offline og online via Nokia Arena. I begge tilfælde finder begivenhederne i spillet sted på kortet over Ulgress, et rige, der er opkaldt efter den brutale og hensynsløse Griefer Ulgress. Han konto i spilverdenen endte med imidlertid med at blive lukket, hvorefter universet blev kastet ud i kaos, mens de tilbageværende spillere lå i strid om Griefers fornemme placering i hierarkiet.

Det handler herefter om, at du som spiller skal udforske spilverdenen for at finde andre riger, andre slotte og byer, og ved kamp underlægge dig dem. Det gælder desuden om at opbygge en tilpas blanding af figurer og kampevner i dine hærenheder. På den måde kan du så hurtigt som muligt optjene de victory points, der giver mulighed for at igangsætte forskning - eller som Pocket Kingdom kalder det: kombinere dig frem til nye våben og nye enheder.

Det giver en herligt surrealistisk stemning, at figurerne i spillet i realiteten ikke er de drabelige krigere, som det øverste lag af historien lægger op til, men i stedet fiktive figurer, der spiller et lige så fiktivt spil. Du skal ikke fundere for meget over de filosofiske dybder i dette, men blot læne dig tilbage i bus- eller togsædet og bare lade dig underholde. For det er særligt kontrasten mellem de rimeligt klicheprægede fantasy-omgivelser, det dårlige Internet-slang, som dialogen er udført i, og figurernes tilsvarende slangprægede navne, der kendetegner spillets lethed og humor. Derfor kan man da også lettere få spillets gameplay-mæssige knaster til at glide ned.

Ved spillets start råder man kun over ganske få økonomiske- og miltære-ressourcer, så det gælder om at hærge og plyndre de omkringliggende byer - der forhåbentlig ikke har et alt for stærkt forsvar. Derved kan man optjene et udbytte, så man kan sammensætte og forstærke sine styrker og så mange victory points, at man kan give sine styrker ekstra fortrin. Det er i hvert fald vigtigt at udstyre dem med tilstrækkeligt armor og bevæbning, så udbyttet fra plyndringerne ikke bare går til at erstatte uerfarne og sårbare soldater med nye af samme tvivlsomme kaliber.

Sammensætningen af styrkerne er således et yderst centralt element. Hér skal man angive hvilken rækkefølge og med hvilke mål den enkelte enhed udfører sin mission. Desuden kan man angive enhedens strategi som aggressiv eller defensiv. Man skal klikke sig igennem mange oversigtsskærme, så man bliver meget hurtigt enormt irriteret over de alt for kraftige lydeffekter, som det omstændige menuvalg er udstyret med. Lyden er i øvrigt meget stereotyp, så det anbefales at slå den fra.

Når enhederne er klar, skal man fra oversigtskortet over Ulgress sende enheder ud for at finde sårbare byer og slotte, for at rekognoscere eller slet og ret gå til angreb på allerede fundne byer og slotte. Der er desuden den sidegevinst, at man kan finde diamanter, mineraler, helende planter og formularbøger. Bered dig på at skulle plyndre den ene by efter den anden uden at få ét eneste victory point. Dem får du nemlig først, når du finder et slot.

Uanset om du går til angreb på en by eller et slot, blive kampene afviklet på samme måde. Skuepladsen ligner mest af alt en slags side-scrollende Tekken-arena, hvor din egen enhed kommer ind fra venstre, mens forsvarerne af byen eller slotte findes i højre side. En lidt rigeligt statisk løsning, men det største problem er nu alligevel, at man som spiller ikke skal foretage sig noget under kampene. De afvikles simpelthen automatisk!

Troldmænd kaster formularer i form af indkugler. Krigere gør udfald ved at hamre en bredøkse - der næsten er større end dem selv - ned over modstanderen, uanset om denne er en troldmand, en kriger eller en ikke nærmere definerende blævrende blå tingest, der kan materialisere sig som den onde robot i Terminator 2.

Heldigvis skal man ikke sidde i timevis og se på drabelige slagscener, som ikke har nogen indflydelse på. Hver kamp tager nemlig kun et til to minutter. Dertil kommer, at hvis kampen ikke afgjort inden tiden er løbet ud, så dukker der simpelt en håndfuld pageklædte dommere op, som ved deres stemme afgør løjerne. Hele forløbet bliver ledsaget af figurernes umådeligt dårlige internet-engelsk i bobler nederst i billedet. Den syrede humor gør til gengæld, at man som passiv tilskuer alligevel føler sig ganske godt underholdt.

Pocket Kingdom er et overraskende velfungerende rollespil, med dimensioner, der peger langt ud over de simple Javaspil, som en traditionel mobiltelefon normalt er udstyret med. Gameplayet og den visuelle udformning er ikke ligefrem til, at man sidder hele aftener eller nætter klistret til sin N-Gage. Til gengæld er det trods de mange skærm- og menuskift let at finde ind til kernen i spillet og ud igen. Så det er et særdeles velegnet spil til bus- eller togturen til skole eller arbejde.

Pocket Kingdom
Pocket Kingdom
Pocket Kingdom