Pokémon Link

Pokemon Link

Klæd dig ud som Pokemon-spion og bekæmp de onde Pokemon-fangere. Nicolas har prøvet det og er ikke helt tilfreds...

"Argh", udbryder jeg, mens stewardessen rækker en kaffekande lige ind foran mit ansigt og spørger, om jeg vil have en kop. Så tæt på. 6 links tilbage fra at have slået den nok sværeste boss, jeg nogensinde har mødt i et spil, og så kommer der gud hjælpe mig en stewardesse og ødelægger det hele. Skal jeg skrive en skriftlig klage til SAS, eller blot forsøge at nedlægge bossen igen?

Pokemon Link er et på alle måder originalt puzzle-spil, der ikke udelukkende fokuserer på den berømte franchises nuttede japanske sovedyr, men også kaster dig direkte ned i et hektisk puzzle-univers. Det vanvittige gameplay går kort og godt ud på at skabe en kombination af Pokemoner, i rækker af fire eller fem - enten horisontalt eller vertikalt, for at få dem fjernet fra skærmen. Så snart du har skabt en sådan række, udløses et link eller trozei-chance, og herfra kan du inden for en kort tidsperiode, nøjes med at stable tre og hernæst to identiske Pokemoner sammen. Herfra gælder det om at holde sin kæde kørende og undgå, at skærmen bliver fyldt med pokemon’er. Det hele lyder måske en smule forvirrende, men jeg fandt det overraskende enkelt - og inden længe var jeg godt i gang med at redde de små nuttede dyr fra den visse død.

Da jeg som hemmelig Pokémon-agent begav mig ud for at redde sjældne og knapt så sjældne Pokémoner fra alverdens varehuse, fik jeg mulighed for at udstille disse som trofæer på min spiller-profil. "Gotta catch ’em all", er nemlig stadig franchisens motto, og derfor havde jeg rig mulighed for at fange disse små, nuttede japanske dimser og vise dem til mine venner. Men hvis jeg skal være helt ærlig, så siger det mig absolut intet - måske fordi jeg var en smule for gammel, da kortsamleriet begyndte for ti års tid siden. Om Pokemon-fans ser det som et spændende tiltag, at de nu i virtuel form kan samle Pokémon-kort, vil tiden vel vise.

Jeg havde ingen problemer med at gennemføre de almindelige missioner i spillets adventure-del. Det var heller ikke noget problem at nedlægge underbosser, der venter rundt om hvert hjørne. De større bosser skulle dog vise sig at være et problem, og mens jeg skriver dette, forsøger jeg stadig at erobre en af disse - faktisk har jeg brugt en god portion af de sidste tre dage alene på dette. Det tempofyldte gameplay, den stressende musik og det faktum, at denne boss smider sten efter mig og gør mig blind, så jeg ikke kan stable Pokemoner sammen, gør det slet ikke nemmere. Misforstå mig ikke, jeg elsker udfordring, men Pokemon Link har tendens til at overdrive udi det kvalmende.

Manglen på gameplay-modes i Pokemon Link, gjorde gang på gang, at jeg kedede mig bravt. Efter at have forsøgt at nedlægge ovenstående, famøse boss adskillige timer i træk, var jeg ivrig efter at afprøve spillets andre muligheder - problemet viste sig blot at være, at der reelt set ikke var meget andet at tage sig til. Jovist er der en endless-modus, som jeg kunne fornøje mig med alene, men det er i virkeligheden blot en uendelig Pokemon stabel-leg, uden nogen egentlig variation. Resten af spillets modi krævede wireless, og eftersom jeg ikke kender andre i nærheden af min bopæl med en Nintendo DS, kunne jeg ikke dyste mod eller med dem. Et par helt og aldeles anderledes modi, havde ikke skadet Pokemon Link.

Dog skal man ikke afskrive det vanedannede gameplay, den helt nye tegnestil og det originale puzzle-koncept. Pokemon Link er et af de spil, der nok skal tilfredsstille mange puzzle-fans, simpelthen fordi det er så forbandet udfordrende, tempofyldt og charmerende. Men tag dig i agt, for du skal nok satse på at bruge en hel del tid på visse af spillets udfordrende bosser!

Pokémon Link
Pokémon Link
Pokémon Link