Pokémon Mystery Dungeon: Blue Rescue Team

Pokémonerne har brug for kunstigt åndedræt. Asmus har spillet Nintendos seneste spil i den yderst succesfulde Pokemon-serie og savner noget adspredelse...

Lad mig hurtigt ridse situationen op: Du er af ukendte grunde blevet forvandlet til en Pokémon og placeret i en verden af Pokémoner. Situationen taget i betragtning finder du ud af, at du lige så godt kan etablere et redningshold, der kommer nødstedte Pokémoner til undsætning. Kender man lidt til Pokémon, og bliver man sat til at udtænke situationer, hvor Pokémon kunne kombineres heltemod, ender man formodentlig hurtigt med spændende idéer.

Forestil dig eksempelvis, at slukke skovbrande med Squirtle, vilde redningsaktioner til havs med Lapras eller lignende. Det lyder faktisk ret spændende. Men i stedet for at lade inspirationen få frit løb og eventuelt udnytte den trykfølsomme skærm på Nintendo DS, har udvikleren Chunsoft i stedet valgt at bygge spillet op som en kedelig og forudsigelig såkaldt Dungeon-crawler, hvor man render gennem forskellige huler og kæmper mod fjender i en uendelighed.

Hver dag i spillet byder på en ny aktion, hvor dit redningshold bliver tilkaldt enten via holdets postkasse eller via en opslagstavle ved det lokale posthus. Her bliver målet for aktionen samt lokaliteten ridset op. Hver aktion sender dig og din Poké-makker ud i en tilfældigt genereret hule/grotte, hvor ting skal indhentes, væsner reddes og fjender besejres. Til tider skal Pokémonerne fodres, da de små pus ellers besvimer af sult.

Meget hurtigt bliver denne formel tyndslidt. Konceptet har aldrig været dybsindigt, og Pokémonlakken bliver meget hurtigt slidt af. Hvad der gjorde Pokémon så interessant i første omgang, var samlermentaliteten kombineret med det strategiske rollespilselement. I Pokémon Mystery Dungeon handler det kun om at dræbe fjender. Kampene, der ligesom al bevægelse er turbaseret, slæber sig af sted. Til sidst leder man bare efter udgangen for at komme videre, hvilket ikke er let, fordi alle fjendtlige Pokémoner synes tiltrukket af dig som fluer af en sukkerknald. Samtidig er kamperfaring en god ting, når man støder på spillets bosser. Kampene bliver bare aldrig interessante.

Det hjælper heller ikke, at alle huler er tilfældigt genererede steder. De kan enten gøre banerne lette eller svære. Nogle gange ligger trappen til næste niveau næsten lige ved siden af startpunktet, mens den andre gange ligger i den helt anden ende af niveauet. Den tilfældige generering af banerne sikrer en næsten uendelig variation, men bevirker samtidig, at hulerne aldrig bliver interessante. Hverken æstetisk eller rent gameplaymæssigt. De ligner mere eller mindre hinanden med kedelige baggrunde og de samme Pokémoner.

At dø i en grotte bliver et stort irritationsmoment i spillet. Man mister nogle af sine penge og en del af de ting og sager, man måtte slæbe rundt på. En svær grotte bliver derfor endnu sværere, hvis de helbredende genstande bliver snuppet på grund af sort uheld. Det hjælper, hvis man har en ven, der også ejer spillet eller Game Boy Advance-udgaven. I de tilfælde kan man gå på redningsaktioner hos hinanden og afhjælpe irritationen ved at dø. Samtidig kan man bytte Pokémoner og genstande.

Pokémon Mystery Dungeon: Blue Rescue Team er bare ikke godt nok. Kampsystemet er ældgammelt, grafikken lidt for simpel, mens lydsiden irriterer chokerende hurtigt. Det kan selv ikke Nintendos ærkenuttede Pokémoner ændre på. Med mindre man er verdens største Poké-nørd, skal man undgå Mystery Dungeon og vente på et rigtigt Pokémoneventyr til Nintendo DS.

5 / 10
+
Fin idé. Grafikken er for det meste okay.