Pokkén Tournament DX

Pokkén Tournament DX

Nintendo leder efter endnu et hit ved at genudgive Pokkén Tournament til Switch, men alt er ikke fryd og gammen.

Kan I huske da Pokkén Tournament DX blev afsløret? Nintendo havde annonceret i forvejen at de ville løfte sløret for nye, store Switch-titler, og rygterne gik på at Game Freak endelig ville løfte sløret for rigtigt Pokémon-spil til den nye konsol. I stedet fik vi dette, en opdateret udgave af et kampspil fra Wii U-generationen. Jo, Pokémon-universet er da stadig i centrum, men det var ikke rigtig det fans havde håbet på, og det har spillet stået i skyggen af lige siden. Ikke bare det, Nintendo valgte sågar at udgive deres helt eget kampspil, Arms, to måneder forinden, som ikke ligefrem gør underværker for Pokkén Tournament DX's rolle eller formål på platformen.

Og nu står vi så overfor udgivelsen, den største af sin slags i september måned på Switch, så kan Pokkén Tournament DX klare skansen indtil større eksklusive titler som Super Mario Odyssey kan tage roret i næste måned?

Som udgangspunkt er det værd at bruge en linje eller to på at forklare præcis hvad du investerer i, hvis du går ud bruger dine hårdtjente håndører på Pokkén Tournament DX. Spillet er udviklet af Bandai Namco, og som navnet måske kraftigt hentyder til, så er der her tale om en kombination af udviklerens Tekken-serie og Pokémon-universet. Det er en måde at ekspandere de genre som universet normalt befinder og bevæger sig i, så derfor sidder Pokémon Company som udgiver sammen med Nintendo. Det er, med andre ord, et koncept, en aftale indgået imellem to parter, der begge ser økonomisk og brandmæssig vinding ved at sammensmelte serier.

Pokkén Tournament DX
Pokkén Tournament DXPokkén Tournament DX

Og selvom man umiddelbart tænker, ligesom med Mario + Rabbids Kingdom Battle, at dette er et koncept der ikke burde virke, så passer Tekken-seriens tekniske, kombinationsbaserede mekaniske opsætning faktisk ganske fint sammen med de farverige Pokémon. Man skulle ydermere antage, at netop fordi Pokémon, en serie og et univers der primært trives blandt de yngre aldersgrupper, er involveret, så er dette et kampspil af den tilgængelig slags. Du kan roligt tro om igen, for her finder du et af de mest komplekse kampspil jeg nogensinde har spillet, og med Tekken 7, Injustice 2 og Street Fighter V stående friskt i hukommelsen, så siger dette ikke så lidt.

Som udgangspunkt skyldes dette overgangen imellem "Field Phase" og "Duel Phase". En kamp imellem to modstandere skifter konstant imellem de to opsætninger, hvoraf Field afvikles frit i 3D, og fokuserer mere på projektiler og forsigtig tilgang til taktisk kamp, og Duel er mere klassisk Tekken, helt tæt på. Faktisk kan kombinationer af angreb skabe sømløse overgange imellem faser, som skaber en hidtil uset taktisk dybde. Du kan, hvis du spiller bevidst og strategisk, helt undgå Dual Phase hvis din karakter er bedre til at holde sig på afstand. Der er virkelig meget at sætte sig ind i, også selvom man har grundlæggende kendskab til genrens faste bestanddele. Det er mildest talt overvældende, og selvom jeg er sikker på at dybden også sikrer variation og langsigtet interesse, så sker det på bekostning af den tilgængelighed som Pokémon-brandet er synonym med. Det er ærlig talt lidt skudt forbi, selvom at det fungerer til den store guldmedalje.

Heldigvis er der en række introduktioner i selskab med karakteren Nia, der langsommeligt eskorterer dig igennem de diverse mekanikker og taktikker du kan benytte i kamp. Her bliver det dog endnu værre, hvis hovedet i forvejen har svært ved at kapere mængden af aktive bevægelser der er at holde styr på. Der er Phase Shifts, et Synergy-meter, Wall-kombinationer, Wall Bursts, Guard Breaks at holde øje med, og det er oven i alle de andre mekanikker og strukturer du normalt forventer i kampspil som Tekken og Street Fighter såsom superevner, greb, spark, slag og kombinationer af disse. Derudover der kontekstuelle bevægelser der dikteres af lige præcis de to Pokémon der kæmper i arenaen, og Charizard har måske et hav af projektilbaserede angreb, hvorimod Machamp må og skal tæt på for at gøre ordentlig skade. Der er mange bestanddele der udgør Pokkén Tournament DX's kampsystem, og det er ikke ligefrem en titel du sidder med derhjemme og inviterer en anden, udefrakommende gæst til at dyste imod dig i. Så kan man så spørge sig selv om den er egnet på Switch i det hele taget.

Heldigvis gør kampagnen et godt stykke arbejde ud af at forklare dig alle disse aspekter på mere praktisk vis, ved at lade dig dyste imod AI-modstandere af gradvist tiltagende sværhedsgrad. Dette resulterer i nogle ret episke kampe, og samtlige arenaer er både smukke og passer perfekt til den forventning man har til intense Pokémon-kampe. Dog er de ikke alle lige genkendelige, og tager alle udgangspunkt i nyere hjørner af universet. Selvom spillet tager sig smukt ud på tværs af kampagnen, så er det en skam at historien eller omgivelserne ikke inkorporerer nogle af de klassiske elementer der har givet serien dets unikke ry. En enkelt kamp i Pallet Town, eller i Mewtwos mørke borg fra den originale animationsfilm ville have gjort underværker.

Pokkén Tournament DX

Hvorimod Wii U-versionen manglede nogle af de karakterer der var at finde i den originale arkadeversion, og sågar også omvendt, så kan DX-udgaven på Switch tilbyde samtlige 21 karakterer, og de er alle ganske unikke at have med at gøre. Netop fordi de er væsner af komplet forskellig fysik, biologi, struktur, masse og sind, så fungerer de også forskelligt, og som førnævnt kan nogle bedre lide afstanden i Field Phase, hvorimod andre foretrækker at komme helt tæt på i Duel Phase. At præsenterer 21 vidt forskellige karakterer er dog ganske standard i disse dage, og spil som Tekken 7 og Injustice 2 tilbyder da lidt flere, men hvor nogle af kæmperne måske er tættere på hinanden rent strategisk end det er tilfældet her.

Det er naturligvis en mulighed at kæmpe både online imod andre spillere, og også dyste lokalt via de to Joy-Cons. Det er dog svært at anbefale at sidde med den lille Joy-Con til sådan et avanceret spil, og det frustrerer ærlig talt mere end det behager. Mario Kart 8 Deluxe, Arms, Snipperclips: Cut it out, together!, de er alle simple nok til at man ikke føler sig alt for begrænset ved at sidde med den mindre, tippede Joy-Con, og her er Pokkén Tournament DX simpelthen for teknisk. Online-kampe fungerede dog uden problemer.

Resultatet er i sidste ende en lidt blandet pose. Der kan ikke herske nogen tvivl om, at Pokkén Tournament DX er et sindssygt taktisk dybt kampspil, der nærmest står i kø med sine fine ideer. Der er en fin kampagne at give sig i kast med, der tilbyder en solid progression af AI-modstandere, og bliver du bidt af mekanikkerne, så er der endeløs underholdning at finde online. Men, det er svært at ignorere nogle af de små, men tilsammen tydelige, fejl, der gør at dette ikke er et lige så stort mål som ventet.

7 / 10
+
Fantastisk dybde, godt udvalg af forskellige karakterer, sjov kampagne, fed musik.