Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
previews
The Settlers

Her er vores førstehåndsindtryk af det nye The Settlers

De afslørede spillet helt tilbage i 2018, men nu er det endelig ved at være klar.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Lad os kaste os selv tilbage til august 2018 i et øjeblik. Kan du huske det? Det lyder småtosset, men det er faktisk værd at hoppe i med begge ben her, fordi d. 21 august 2018 løftede Ubisoft faktisk sløret, som en del af deres Gamescom-præsentation det år, sløret for et helt nyt The Settlers, udviklet af deres studie i Düsseldorf. Den her ikoniske serie har haft op- og nedture igennem årene, men nu fik det endelig AAA-behandlingen takket være en profileret trailer, masser af ressourcer og talentfulde udviklere - nu skulle det endelig være.

Men ak, det var i 2018, og vi skriver nu 2022, og indtil nu har vi faktisk intet hørt om selve udviklingen. Det skyldes dog heldigvis, at folkene bag har arbejdet hårdt på denne nye fortolkning af hvad et moderne The Settlers skal være. Vi blev for nylig inviteret til at se spillet i aktion, i anledning af at de faktisk åbner op for en lukket beta-test senere i denne måned, og lancerer det fulde spil i marts, og lad os bare sige at vi er lidt bekymrede.

The Settlers
The SettlersThe Settlers
Dette er en annonce:

Lad os dog lige starte med det helt basale her. The Settlers er et RTS, et real-time strategispil, hvor du styrer en gruppe mennesker, der ønsker at slå sig ned, og skabe et økosystem, et samfund, der fungerer. Du tænker sikkert allerede 4X, noget på linje med Civlization-serien, men sådan forholder det sig ikke. Selvom der er elementer der ligner, så er spillet designet fra bunden af til at byde indenfor til enten kooperativ eller direkte multiplayer-orienterede oplevelser. Det vi mener med det er at du oftest indgår i et kapløb om ressourcerne med andre spillere, eller en AI, og målet er faktisk at udrydde modstanderen fra din ø ved at gøre dit samfund så optimeret som muligt. En kamp kan være fra en times tid til to, alt efter hvor hurtigt du begynder at tilrane dig territorie.

Lad os dog lige skynde os at slå fast, at når det endelige spil ankommer i marts, så kommer det med en offline, narrativt dreven singleplayer-kampagne også, så det er ikke kun multiplayer det hele. Men det vi havde mulighed for at teste under vores tid med spillet var netop Skirmish-delen, som er 1v1 eller 2v2, og det er enten imod andre spillere eller mod computeren. Det der var tilgængeligt var desuden to faktioner, Elari eller Maru, og der var kun to maps. Det endelige spil har meget mere end det.

Og med det af vejen, hvordan fungerede det så? Du starter med en relativt lille gruppe af Settlers; nogle få soldater til at beskytte dit land, nogle ingeniører der kan bygge bygninger og nogle almindelige borgere der kan udføre monotone arbejdsopgaver som at fælde træer. Herfra er det dit job at skabe en alsidig population, som kan beskytte og understøtte sig selv ved at bygge farme der producerer mad, miner der kan give dig afgørende ressourcer og tårne og defensive strukturer der forsvarer dit land imod invaderende styrker. Ideen er at du gradvist ekspanderer, og langsomt får sammensat en automatisk civilisation, som klarer sig selv, så du kan bruge dine ressourcer på at skabe en hær. Igen; du kender det her fra serier som Warcraft og Starcraft, og Red Alert. Det er ikke noget nyt, og vejen fra det første spadestik til den ultimative sejr vil virke genkendelig, dog på en god måde.

The Settlers
Dette er en annonce:
The SettlersThe Settlers

Det skal dog siges, at i forhold til at konstruere strategier, der kan sikre en sejren, så kommer vi rigtig skidt fra start, eftersom The Settlers' tutorials er nogle af de værste vi har set til dato, der ikke formår at lære dig noget som helst. Man skal dog, traditionen tro, udrydde modstanderens bygninger, eller mere specifikt deres "warehouses", essentielle bygninger som bruges til at opbevare kritiske ressourcer.

Det lyder lidt som noget du har prøvet før, og det er vi ret sikre på at du har. Størstedelen af selve byggeriet sker ved at observere hvor mange ressourcer du har at bygge med, og så vælge den bygning du ønsker at bygge. Samtidig med det divergerer du arbejdere rundt på din jord for at sikre optimal indsamling af eksempelvis fisk, jern, træ og kul. Med fare for at gentage os selv; du kender det, og The Settlers tilføjer ikke som sådan noget anderledes til den her utroligt veletablerede formular.

Heldigvis er der lidt mere råderum, når du først skal udforske og kæmpe imod din modstander. De førnævnte ingeniører kan bruges til at ekspandere dine grænser, finde nye steder at indsamle ressourcer fra, samt opdage nye interessante steder rundt omkring. Din hær, dine soldater, skal dog kommanderes ret direkte. Ligesom i de førnævnte andre spil styrer du en gruppe, og står de brede strategiske træk, dog, ligesom i Warcraft og Starcraft, er der enheder med særlige evner, der skal aktiveres mere direkte. Det skal dog siges, at selvom at der er mere spræl i de her konflikter, og i det der foregår udenfor basen, så foregår de her kampe uden al for meget interaktion fra spillerens side. Det er tydeligt at mærke, at The Settlers er blevet designet til at være så lige til som overhovedet muligt, og det kan gøre at det føles som om at der mangler dybde til tider.

The Settlers
The SettlersThe SettlersThe Settlers

Og desværre kan den centrale pointe, at spillet mangler dybde og muligheder, ekspanderes til at inkludere hele The Settlers lige nu. Tag ikke fejl; spillet ser godt ud, flyder godt, og er ret poleret allerede nu, men det er svært at undslippe følelsen af at efter fem kampe spillet, så har vi set stort set alt The Settlers har at tilbyde. Det er igen værd at nævne at spillet har en singleplayer-kampagne når det lanceres, men vi er lidt bekymrede.

Det hele er en kende rudimentært, som om at det er løftet direkte fra den helt basale RTS-formular, der har ageret fast kendetegn for genren i årtier. Banerne er ikke tætpakket med ressourcer, og af den grund bruger du ret lang tid på at vente på at dine Settlers har indsamlet nok af det der nu engang er, så du kan bygge den næste soldat, eller den næste bygning. Det er nok vores centrale anke også; tempo. Selve ventetiden, og den mere inaktive natur af byggeriet, betyder at du ofte sidder og venter på at blive underholdt.

Det lyder måske som om at vi direkte ikke kan lide The Settlers, og det passer faktisk ikke. Det er smukt sammensat, kører godt, byder på flot grafik og solid musik, og alle delelementerne er her. Men samtidig er det svært at se disse elementer blive samlet til noget der skiller sig synderligt ud, og det kan meget vel være at Ubisoft har forsøgt at lave noget her der er lidt for tilgængeligt, og lidt for overfladisk også.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold