Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Forced

Forced

Faith of the Guardians skifter navn til Forced og Jonas har historien bag spillet, danske BetaDwarf og prøveturen.

Jeg samler den brutale hammer op, mens mine to holdkammerater griber henholdsvis den dødbringende bue og de sylespidse kløer. Portene til areanen brager op, og ud fra mørket stormer en flok små og blodtørstige væsener, hvis eneste mission i livet er at få vores lille flok af eventyrere ned med nakken. Dette er dog ikke dagen, hvor de skal lykkes med deres foretagende, så vi går til angreb. Jeg spurter frem mod den forreste af de angribende fjender og får sat to slag ind med den tunge hammer, hvilket resulterer i et styk pulveriseret monster. Min succesfulde række af slag har låst op for et af mine specialangreb, som jeg ikke tøver med at fyre af, og den efterfølgende whirlwind vælter med uimodståelig styrke samtlige tilbageblivende fjender omkuld. Mit stormløb er overstået på et øjeblik, men før jeg når at puste ud, angriber næste bølge. Jeg når lige at blive helbredt af bueskytten, før min hammer igen kommer i kontakt med fjendernes senede kroppe.

Forced

Den drabelige oplevelse finder sted i et nyt indiespil, men de virkelige omgivelser er noget mindre eksotiske. En villa i Karlslunde lidt uden for Greve danner rammen om min prøvetur. Her lever og ånder pt. 16-17 mænd og en enkelt kvinde (sidstnævnte har fået soveplads i saunaen i kælderen), og huset er indrettet som udviklerhovedkvarter efter alle kunstens regler. Koncept-art på væggene, kaffekopper og colaflasker på bordene, og sidst men ikke mindst en flok unge, håbefulde spiludviklere foran computerne.

Udover det byder den lille afsidesliggende Karlslunde på en frisør, et industrikvarter og en større mængde parcelhuse. Måske de perfekte arbejdsomgivelser for en selvstændig spiludvikler, men gudsforladt for alle os andre.

Forced
Villaen i Karlslunde med tilnavnet Dwarf Fortress
Forced
Udviklerholdet knokler for at få implementeret alle de ønskede tiltag.
ForcedForcedForced

Den danske indieudvikler BetaDwarf er i fuld gang med udviklingen af deres første store spilsatsning, der bærer navnet Forced. Der er tale om et co-op action-adventure game med elementer fra både RPG- og hack and slash-genren og en setting, der leder tankerne hen på gladiatorernes omgivelser i det gamle Rom. En af inspirationskilderne til spillets lore har da også været gladiatorserien Spartacus, så blod og sand pryder flere af spillets arenaer.

ForcedForcedForced

Hovedtanken bag projektet har været at skabe et spil, der i høj grad beror på samarbejde mellem spillerne. Banerne er bygget op som challenges med varierende missioner og sværhedsgrader. Når man trykker sig ind i spillet, vil man starte med at skulle vælge et våben - heriblandt en tung og kraftfuld hammer, en bue eller et sæt drabelige kløer, der leder tankerne hen på Diablo 2's assassin-class, hvilket bestemt ikke er nogen dårlige reference. Ud over våben har holdet også en orb til rådighed. Orben, der har form som en lyseblå, skinnende kugle, svæver i luften og kan kaldes hen til ens figur med et tryk på en knap, og hvis en anden spiller ønsker at tilkalde orben, trykker han eller hun blot på knappen, og så svæver den af sted mod dennes figur. I løbet af de mange udfordringer vil orben have forskellige funktioner, der afhænger af, hvad målet er i den enkelte challenge/udfordring. Den kan fungere som våben, lyskilde, bold eller noget helt fjerde.

Forced

Den første challenge foregår i en cirkelformet sand- og klippefyldt arena, hvor 4-5 sorte statuer er placeret rundt omkring, gerne gemt bag klippeformationer. I bunden af arenaen er der placeret et lysende skrin - lidt i stil med dem, vi kender fra Diablo 2. Disse skrin vil have forskellige effekter, og hvis orben bliver tilkaldt hen over et, vil den blive ladet med den pågældende effekt. I banen med statuerne bliver orben eksplosiv, når den svæver hen over skrinet, og man skal derefter lede den frem til en heftig kollision med en af statuerne. Med et tryk på en knap kan man placere orben dér, hvor man står. Derefter skal man løbe om på den anden side af en af statuerne og tilkalde orben igen - dermed brager den ind i statuen, hvilket skal gentages til alle statuerne er ødelagt.

Forced

Når en statue bliver ødelagt, skal man efterfølgende tilbage til skrinet og lade orben igen, før man kan ødelægge den næste statue. Alt dette sker, mens grusomme fjender myldrer frem fra diverse porte og konstant angriber holdet. Hvis orben rammer en af spillernes figurer eller en af fjenderne, eksploderer den, giver en massiv mængde skade, og man skal igen tilbage til skrinet. Dette opfordrer virkelig spillerne til både at samarbejde og tale sammen, da man på den måde vil have langt nemmere ved at få ødelagt statuerne. Ligesom i en fodbold- eller håndboldkamp vil dette kræve, at man løber i en fri position, hvorefter man kan tilkalde orben og søge mod statuerne, mens ens holdkammerater er travlt optaget med at nedslagte de fremstormende fjender.

Den anden bane der bliver vist frem, leder tankerne hen på en tenniskamp, hvor skørt det end måtte lyde. Midt igennem arenaen går en lige linje af ild, hvorpå en slags statue kører frem og tilbage. Det er så meningen, at spillerne skal fordele sig på de to sider af linjen og på skift tilkalde orben, som så vil ødelægge statuen, hvis den rammer den. Alt imens der selvfølgelig vælter en hær af ubarmhjertige fjender frem fra deres skjul i et forsøg på at forhindre ødelæggelsen af statuen.
Flere forskellige fjendetyper vil løbende blive introduceret igennem spillet - blandt andet den rustningklædte ridder, der godt nok er langsom, men giver stor skade, hvis hans sværd får kontakt med din figurs hårdt prøvede legeme. Ridderen er også en hel del mere hårdfør end de små og glubske swarmers. Swarmers kan til gengæld være dødbringende, hvis de går samlet til angreb på en enkelt figur, så det gælder om hele tiden at tilpasse sin strategi.

Forced

Den sidste bane jeg prøver, er en mørkelagt arena, hvor man skal igennem nogle forskellige porte, før man kan komme i gang med de enkelte challenges. For at komme igennem porten skal alle spillerstyrede figurer befinde sig inden for en lille cirkel - dette er udviklerens måde at sørge for, at spillernes figurer konstant er inden for skærmbilledets rammer. I disse mørke baner vil orben til tider fungere som lyskilde, og netop de mørke baner er noget, som BetaDwarf vil arbejde mere med, da man på den måde igen vil åbne op for en masse samarbejde med den lysende orb i centrum.

Forced

Når spillet blandt andet har sine rødder i RPG-genren, så kan man naturligvis vælge skills til sine figurer. Inden hver challenge skal man vælge tre af slagsen, og disse valg afhænger i høj grad af, hvilken taktik man har tænkt sig at bruge, og hvilke skills de andre figurer vælger. På den måde kan man igen tilpasse sin taktik, så alle spillere får det optimale ud af deres figur. Nogle af disse skills vil kunne bruges, når man har sat de såkaldte marks på sin modstander. Disse markeringer sættes med ens våbens normale angreb, og derefter kan man bruge en af sine andre evner til at give mere i skade, nedsætte cooldown-tiden på en given skill eller noget helt tredje.

BetaDwarf har lagt en masse energi i arbejdet med den kunstige intelligens, hvilket har resulteret i, at hver fjendetype har indlejret en stor mængde forskellige handlinger, der vil sørge for at spillet føles varieret fra spil til spil. De små swarmers vil blandt andet kunne finde på at begynde at cirkle omkring en af figurerne som hajer, for derefter at slå til på samme tid, så der er chance for, at figuren bliver væltet omkuld. Bliver man væltet omkuld er det vigtigt, at ens holdkammerater kommer en til hjælp, da man ellers vil være prisgivet.

Udvikleren viste i denne forbindelse også et eksempel på en fjendetype, der går i dækning og hele tiden søger væk fra spilleren. Når dette frastødende væsen kommer ud fra sit skjul bag en klippe, vil det affyre et projektil mod spilleren, og derefter søger i dækning igen. Er man alene vil man nemt kunne få problemer, men samarbejder man med en medspiller, vil man hurtigt kunne omringe den og få den ryddet af vejen.

Forced

BetaDwarfs første store spiludgivelse, Forced, tegner til at blive et frisk pust på co-op-scenen. Især den omtalte orb lader til at kunne skabe nogle sjove og ikke mindst hektiske øjeblikke, når fjenderne myldrer frem, mens man forsøger at "spille" den rundt i mellem hinanden.

Der var nogle enkelte bugs - blandt andet en uendelig hammer-whirlwind, der bragte smilet frem hos samtlige spillere - men eftersom spillet stadig mangler en del måneders udvikling, er det en ganske naturlig del af processen.

Spillet er planlagt som udgivelse på XBLA, PSN og Steam, og vil ifølge udvikleren udkomme i slutningen af året. Inden da vil der dog blive afholdt beta-tests via udviklerens hjemmeside Betadwarf.com, hvor der, hvis alt går efter planen, vil være præmier til de deltagere, der klarer de forskellige challenges bedst.

Forced
Forced
Forced
Forced
Forced

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

ForcedScore

Forced

ANMELDELSE. Skrevet af Mike Holmes

Efter tre års hård træning er Forced endelig klar til at stå sin store prøve.

Danske Forced også på vej til Xbox One

Danske Forced også på vej til Xbox One

NYHED. Skrevet af Lee West

Vi har været ganske begejstrede for det anderledes rollespil Forced, der blander drabelige kampe og boldspil med co-op. Danske BetaDwarf kan nu i forbindelse med...

Folkene bag Forced holder udsalg

Folkene bag Forced holder udsalg

NYHED. Skrevet af Lee West

Steam-efterårsudsalget er begyndt, og man skal rent ud sagt være lidt af et skarn, hvis man ikke vil støtte en indie-udvikler, der brænder for sit projekt, bor under...

Danske Forced er landet på Steam

Danske Forced er landet på Steam

NYHED. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Det danske co-op actionrollespil Forced har for alvor vind i sejlene. Sidste år kørte de en succesfuld Kickstarter-kampagne, og i dag er spillet landet på Steam og kan...

Mere om det danske Forced

Mere om det danske Forced

NYHED. Skrevet af Lee West

Vi har tidligere taget et kig på Forced og de danske udviklere bag projektet, men vil du vide en smule mere kan du se med i vores GRTV-interview her på siden. Betadwarfs...



Indlæser mere indhold