Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
previews
MultiVersus

MultiVersus er et uforglemmeligt kaos

Vi har tilbragt en række dage i selskab med den lukkede alpha-test, og kan nu dele vores førstehåndsindtryk.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Kampspilsgenren må siges at være blandt de absolut mest krævende. Selvom at spilleren skal være præcise, når de eksekverer kombinationsangreb og bevæger sig rundt, så skal udviklerne samtidig kunne tilbyde en solid balanceret oplevelse, ligegyldig hvilken karakter du vælger ud fra et bredt galleri. Det er derfor at jeg har stor respekt, når et studie som Player First Games sætter sig for at tilbyde et mildest talt gigantisk Warner Bros-baseret karaktergalleri i det kommende MultiVersus, men en ting kan jeg slå fast allerede nu; det er virkelig, virkelig sjovt. Selvom at du ikke bør tage det alt for seriøst.

Lad os lige tage et skridt tilbage, og cementere at MultiVersus er et Smash Bros-inspireret kampspil, eller en brawler om man vil, hvor op til fire spillere kæmper, og hvor målet er at tyre hinanden ned fra en central platform. Det er Warner Bros. der står bag, og derfor er der et mildest talt imponerende udvalg der ikke kunne være mere forskellige fra hinanden. Vi har Arya Stark, der repræsenterer Game of Thrones med den trofaste Needle i hendes hænder. DC bringer os Superman, Wonder Woman, Batman og Harley Quinn. Cartoon Networke bidrager med Shaggy og Velma fra Scooby Doo, samt Tom & Jerry, Jake og Finn fra Adventure Time og Garnet og Steven fra Steven's Universe. Looney Tunes sender Bugs Bunny og Taz afsted. Til sidst er der faktisk også en original kreation i form af Reindog, der er en ret gakket kombination af en hund og et dådyr.

MultiVersus
MultiVersusMultiVersus
Dette er en annonce:

Med sådan en eklektisk samling er det svært at forestille sig hvordan spillet er afbalanceret før man selv sidder med controlleren i hånden. Jeg havde eksempelvis min tvivl om Shaggy og Velma, karakterer der virkelig ikke kan siges at være direkte aggressive i deres originale univers (man ville sågar kunne kalde dem kujoner), men al tvivl forsvinder som dug for solen så snart introduktionen begynder. Her lærer du karakterens basale bevægelsesmønstre, og det er til dels ens for hver af karaktererne: et standardangreb og et særligt et der kan modificeres, og bruges til at bryde fjendens forsvar. Derudover er der et R-angreb, som rykker modstanderen, men som ikke gør meget skade, og til sidst er der et angreb dedikeret til kombinationer sammen med en holdkammerat.

HQ

Det er sidstnævnte mekanik der fangede min opmærksomhed mest, da det betyder at man nok mere direkte læner sig ind i en mere kooperativ strategi, og dropper den mere individualistiske tilgang, som ofte gør sig gældende i de store brawlers på markedet. Det er ret innovativt faktisk, men det var desværre ikke rigtig noget der kom til sin ret under min tid med spillet, eftersom jeg var op hold med tilfældige online. Uden præcis kommunikation var der ikke meget mulighed for at kombinere vores angreb, og dermed kæmpede man generelt mere individuelt. Måske skulle Player First tilføje en form for animationsgestus i den her sammenhæng?

Et andet aspekt der er værd at belyse er jo mere du ved om at bevæge din karakter rundt, og vinde kampe med den, jo stærkere bliver den i princippet. Det er muligt takket være et ægte progressionssystem, der tillader dig at låse op for evner som du så kan udstyre dig med. Der er også passive evner. Eksempelvis kan Steven Universe udstyres med en opgraderinger, der gør at fjendernes damage counter bliver højere hvis de flader fra en platform, eller hvis de rammer en væg. Andre evner læner sig mere ind i holdets forsvarsmæssige niveau, og hvis begge medlemmer er udstyret med samme evne, så låser man op for en ekstra passiv, som slet ikke fungerer individuelt. Du kan selvfølgelig også låse op for skins.

Dette er en annonce:
MultiVersus
MultiVersusMultiVersus

Spillet ender med at være free-to-play, så det er klart at der er dele af indholdet vi endnu ikke har set endnu. Indtil videre er der kun fire baner, som dog er virkelig, virkelig forskellige. Vi snakker Batcave, Adventure Time's Tree Fort, Scooby Doo's Haunted House og Wonder Womans Themyscira. Der er også forskellige varianter af hver af disse.

MultiVersus er endnu flere måneder fra en endelig lancering, men allerede nu er det uforglemmeligt kaos. Nej, det er ikke Super Smash Bros. Ultimate, det er der ikke noget der er, men dette kommer til at kunne tilgås tværs af platforme og aldersgrupper, og når nu der både er crossplay og crossprogression, så er det også langt mere tilgængeligt end derfra hvor inspirationen drages. Vigtigst af alt, så er det bare virkelig, virkelig sjovt, og vi glæder os allerede til mere.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold