Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V

Her får du vores indtryk af GTA V på den nye generation af konsoller - i førsteperson...

HD-Remakes. Ordet efterlader en lidt blandet smag i munden ikke sandt? På den ene side har du gigantiske fiaskoer som Silent Hill 2 HD og Age of Empires-genudgivelsen, der i sin ambition har formået at sværte de originale titlers ry, og på den anden står HD-genudgivelser af Shadow of the Colossus og Halo: Combat Evolved knivskarpt i hukommelsen som værdige opdateringer. GTA V udkom for bare et år siden på PlayStation 3 og Xbox 360 til salg syd for 30 millioner solgte kopier, og monumental kritisk fanfare, og det med rette. Men det sluttede ikke her, for på sommerens E3-messe offentliggjorde Rockstar, at GTA ville gennemgå en HD-opdatering, og blive genudgivet på PlayStation 4 og Xbox One, og til og med til fuld pris.

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto V

Rejsetræt ankommer jeg til Rockstars studie ved Kings Road i London. Her har Rockstar forskanset deres kontorer i anonymitetens slør, og det er her, at jeg endelig med selvsyn skal se, om GTA V's next-gen skønhed, transcenderer de forbehold gamere har med HD-genudgivelser.

Grand Theft Auto V

Jeg skæver ud over Los Santos fra min udsigtspost i Vinewood Hills. De små glimtende lys fra trafikken nede på Vinewood Boulevard, kaster refleksioner af alle regnbuens farver op på den regngrå himmel. Jeg vender mig om, og trasker gennem buskadser og højt strågræs, til jeg står ved en lille men svært trafikkeret vej, der slanger sig ned gennem bjergene, ned til byens centrum. En lille rasteplads er det eneste at finde her.. ud over den toptunede sportsvogn med orange undervognsbelysning, der står og lokker i vejkanten. Med et hurtigt greb er døren flået op, og bare få sekunder senere, runger Vinewood Hills til lyden af min V8. Det er langt over overklassens sengetid, så mine forlygter er den eneste lysmester i det ellers mørkelagte kvarter. Jeg tænder for radioen, og hører til Cara Delvignes beroligende stemme, mens Vinewood Boulevards ikoniske lys, danser henover min skinnende kølerhjelm. Et tordenbrøl høres pludselig fra himlen, og regnen kommer hurtigt og brutalt derefter. Der dannes hurtigt små pøler på vejene, og folk på gaden sætter enten i løb, eller trækker godt op i kraven på frakken.

Grand Theft Auto V

Hands-off-delen af min session med GTA V flyver forbi, for det er svært ikke at lade sig betage af next gen-versionens fortryllende skønhed. Hele oplevelsen bliver nu afviklet i 1080P og med 30 frames per sekund låst (og det er således på begge konsoller tak!), og med smuk lyssætning, motion blur-effekter, mere realistiske vejrmodeller og flere karaktermodeller og biler på vejene, tager Los Santos sig ganske bedårende ud på PlayStation 4. Men dette fjerner ikke helt den ambivalente HD-remake-smag fra min mund, og jeg spørger nysgerrigt hvad Rockstar ellers har føjet til oplevelsen. "Det vil vi gerne vise dig nu".

Grand Theft Auto V

Med et klik på DualShock 4'erens touchpad-knap, flyver kameraet ind, og anretter sig som førsteperson, der for første gang bliver en integreret del af GTA-serien. Ned ad gaden går jeg, og kameraet antager en action-præget rystet form, der gør at det ikke virker svævende, men er fysisk monteret på karakterens synsvinkel. Samtidig kan jeg konstant se den givende karakters hænder (og fødder hvis man kigger ned), og der er animationer for både sprint og stealth. "GTA er en tredjepersonsfranchise, men vi har valgt at lege lidt med formatet, og har til og med indstillinger til det hele, så det passer dig", bliver jeg forsikret, og disse indstillinger er i den grad dybe. Du kan vælge hvor hård aim-assisten skal være, om hvorvidt du ønsker at kamereat zoomer ud når du laver et rullefald, eller om våbnene skal sigte ned af våbenløbet, eller ses sidelæns. Der er et væld af muligheder for at spille GTA V i førsteperson på dine præmisser, og efter en lille prøvetur, skifter jeg endelig til Trevor, og får overrakt controlleren.

Jeg gnider det slidte læderrat og sætter mig godt til rette i jeepens mørne førersæde. Få meter foran bilen står en desperat politimand, med sin pistol hævet mod mig. "TREVOR PHILLIPS, TRÆD UD AF KØRETØJET, OG PUT HÆNDERNE BAG HOVEDET!" råber han med sine lungers fulde kraft, men med hele jeepen læsset med stoffer og våben, bøjer jeg mig for ingen. Jeg kigger stift på min omdrejningstæller, og gasser hurtigt op. Min fod flyver fra bremserne, og hjulene slår støvet op omkring køretøjet i små aggressive hvirvelvinde. Jeg kan akkurat skimte politibetjentens skrig, og nogle bittesmå glimt af lys fra hans konstant affyrende pistol. Hurtigt får panserne dog færten af mig igen, og jeg beslutter hurtigt, at et standoff på toppen af Mt. Chilliad vil være en passende afslutning. Jeg ankommer få minutter før de mange sirener, der kæmper sig op ad den lille stejle bjergrute. Min bazooka hviler fast på min skulder, og jeg kigger smilende ned igennem sigtet. Raketten hvæser afsted, og rammer perfekt på kølerhjelmen på den forreste politibil, der bliver kastet ud i et tragisk frontflip.

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto V
Grand Theft Auto V

Jeg lægger controlleren fra mig et kort øjeblik. Denne lille biljagtssekvens i førsteperson, har nået at gøre et gigantisk indtryk, for selve implementeringen stikker langt dybere end man umiddelbart skulle tro. Hvert eneste køretøj i hele Los Santos, har hvert sit instrumentbræt med fungerende omdrejningstællere, speedometre og diverse andre måleinstrumenter på både fly og ubåde, hvert eneste våben har sin egen reload- og sigte-animation og både rullefald og ragdoll-effekter er fuldt animeret i førsteperson. Det er et imponerende og brutalt spektakel at opleve GTA V's hæsblæsende action på en så indlevende facon, og selvom at det til tider kan være lidt desillusionerende, er selve muligheden en fantastisk tilføjelse.

Grand Theft Auto V
Grand Theft Auto V

Los Santos ser skarpere ud end nogensinde, og med nye karakteranimationer, flottere mellemscener, over 20 nye dyreracer (Rockstar ville ikke gå yderligere i detaljer, men de afslørede dog at der er nye racer både på land og i hav), lækker 1080p og vidunderlige nye miljødetaljer, er der masser af grunde til at hoppe tilbage ind i kriminalitetens verden som Michael, Trevor og Franklin. Men kvaliteten af disse til trods, er det først ved brug af førsteperson, at jeg får den kæberaslende oplevelse, der retfærdiggør HD-genudgivelsens eksistens. Den er velimplementeret, mekanisk solid og giver mulighed for nogle sindssyge og brutale actionsekvenser, hvor spilleren er helt fremme i sædet. Jeg kom til London for med selvsyn se, hvorvidt GTA V til next gen var nødvendig, og med en førstepersons-oplevelse i rygsækken, kan jeg trygt anbefale at vende tilbage til Los Santos. Og så ser det i øvrigt... sindssygt lækkert ud.

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto V
Grand Theft Auto V

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer
Grand Theft Auto V
Grand Theft Auto V
Grand Theft Auto V
Grand Theft Auto V
Grand Theft Auto V
Grand Theft Auto V
Grand Theft Auto V
Grand Theft Auto V

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer
View comments

Relaterede tekster

Grand Theft Auto VScore

Grand Theft Auto V

ANMELDELSE. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Årets ubestridt største udgivelse er landet. GTA V er angiveligt det dyreste spil nogensinde. Er pengene godt givet ud? Er det hypen værd? Rasmus fælder dom.

Indlæser mere indhold