Dansk
Gamereactor
previews
Worms WMD

Worms WMD

Worms er tilbage, og denne gang har de taget masseødelæggelsesvåben med.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Da vi spurgte den kreative manager Kevin Carthew om hvorvidt det hedder WMD eller Weapons of Mass Destruction, sagde han ganske ærligt, at det jo bare er en forkortelse, og derfor heddet det nye spil fra Team 17 Worms WMD, ganske enkelt. Med deres seneste titel forsøger udvikleren at kanalisere ånden fra Worms Armageddon, for netop denne udgave af den efterhånden gamle serie (den er over tyve år gammel nu!), bliver oftest identificeret som seriens absolutte højdepunkt.

Worms WMD

Worms har nydt godt af en langsom men sikker udvikling gennem årene, og de har haft en tilstedeværelse på samtlige konsoller i en række former. Vi har alle vores egne fortællinger om hvordan vi fik bekendtskab med serien, minder om spil der er som skabt til sociale sammenkomster - det ultimative festspil om du vil. Vi spiller den nyeste udgave af WMD hos Team 17 i Wakefield, og ind imellem cement-æsler og eksploderende får, deler vi vores respektive historier om seriens diverse kapitler med hinanden, om så det er at samle de gamle fysiske udgaver sammen på PC, eller om det er at sende PS1-controlleren rundt i et rum på skift. På en måde kan meget få spilserier påstå, at de har en ægte klassiker i stablen - en rigtig evergreen.

Selvom der var masser af latter, konkurrence-orienteret snak og flere spildte ture end vi tør indrømme, fik vi faktisk ikke meget variation at se under vores hands-on-session. Automatisk bane-generering var endnu ikke implementeret i denne version, så vi spillede kun den samme bane. Vi så dog en masse artwork, og vi fik fortalt hvordan de har ændret den måde de konstruerer baner på, for at imødekomme det nye artwork. Det er simpelthen det flotteste spil i serien til dato, med et nyt worm-design, mere variation i hver bane og mere interessante miljøer at kæmpe i.

Worms WMD

Hvor underdelen af banerne før bare var farvet per automatik, vil undergrunden nu også bestå af håndtegnet kunst. Det er en subtil ændring, og det ændrer ikke slagets gang på nogen meningsfuld måde, men det gør banerne pænere, og gør hele den visuelle oplevelse mere stimulerende. Via en kort video-præsentation hvor udviklerne demonstrerede banernes automatiske animation, ved brug af specifikke stykker artwork (ødelagte bygninger, knuste biler og lign.), blev vi gjort opmærksomme på, hvordan den nye kode sørger for at der er orden på sagerne.

Andetsteds, præcis som du måske ville have forventet, så ændrer serien sig dog ikke så meget, at den ikke længere er genkendelig da, der Worms WMD fortsat afvikles i 2D. Det er en tilbage-til-fremtiden-tilgang, der er bygget oven på spillets nye grafikmotor, der gerne skulle fokusere yderligere på seriens styrker, snarere end at fremmedgøre den overfor de trofaste fans.

En ny feature der gerne skulle ændre en smule på tingene, er de nye tanks og turrets. Der er måske flere køretøjer i spillet, men vi så dog kun tanks i løbet af demonstrationen. Hoppende tanks faktisk. De giver et brugbart beskyttende skjold, men udgør samtidig et populært sigtemål. De er også ikke alt for magtfulde, og du er slet ikke garanteret en sejr, hvis du vælger at snuppe en.

Worms WMD

Den mest interessante ændring er de nye bygninger, og i online-multiplayer er det en stor ændring. Nu kan strukturerne bruges, og deres interne komposition er kun synlig for dem der er inden i dem. I et lokalt spil er denne fordel dog en del mindre selvfølgelig, da din modstander simpelthen bare skal huske hvor du er, når de går ind i bygningen. Online giver anonymiteten dog en række interessante muligheder og overraskelsesmomenter.

Vi fik kun et enkelt våben-sæt at se, men en inkluderet feature som Team 17 ønskede at pointere, var Ninja-rebet. Det lader til, at de arbejder hårdt på at sikre, at dette populære værktøj fungerer ordentligt i denne udgave. Vi fik også lov til at lege med nogle klassiske Worms-våben under demonstrationen, med prutte-håndgranater, hellige eksplosiver og super-får.

Worms WMD

Der er masser at genkende her, der vil sætte gang i loyale fans af serien. Faktisk bevæger Team 17 sig ikke langt fra den i forvejen afprøvede formular, udover at implementere et par nye ideer - og vi er helt ikke så sikre på at det er så nødvendigt endda. Ændringerne har ikke slået noget løst, og derfor er udtrykket intakt i Worms WMD. De nye tilføjelser er sjove, men ikke overvældende, og det ser bedre ud end nogensinde før. Når spillet endelig er klart, vil det udkomme på Xbox One og PC først.

Worms WMD
Worms WMD

Relaterede tekster

Worms WMD får ny trailer

Worms WMD får ny trailer

NYHED. Skrevet af Magnus Groth-Andersen

Team 17 har afsløret et helt nyt slags crafting-system, som vil debutere i deres kommende spil, Worms WMD. Det er det næste spil i Worms-serien, og det ankommer til PS4,...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.