Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider

Lara vender tilbage efter et sublimt reboot, og vi har kigget nærmere på den svære toer.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

Det er pionerene der definerer vores fremtid. Pionerer såsom Lord Richard Croft, men geni og sindssyge går ofte hånd i hånd. Croft har brugt mange år ved hans skrivebord på Croft Manor, og på ekspeditioner i søgen efter nøglen til evigt liv. Det er ambitiøst mål, og et han aldrig nåede. Nu træder hans datter ind i manegen, og bær nu faklen. Dog er hun ikke den eneste, der ude efter det evige liv.

Lara Croft står for foden af et bjerg med hendes ven Jonah. Det blæser ret kraftigt. Selvom de har det helt rigtige tøj på, ryster de stadig i kulden. Lara håber på at finde en forsvunden by på det sneklædte tinde. Vores vej henover bjergkammen er meget instrueret og kontrolleret, mest fordi den skal fungere som en grafisk imponerende introduktion. Lara har en snestorm om ørene, og så begynder selve platform-sektionen. Hun bruger to klatreøkser til at forcere den porøse isvæg. Isen ser fantastisk ud, og du kan allerede se hvilke bevægelser og trin der vil bukke under for Lara's vægt før hun sætter af. Animationerne er vidunderlige.

Så er der et flashback, til nogle begivenheder der foregår to uger forinden. Lara sætter sig ned i hendes fine lejlighed, og vi lærer at hun har opdaget noget, der kaster nyt lys over hendes fars arbejde. Hans besættelse af hemmeligheden om evigt liv ruinerede ham og hans rygte, og nu må Lara tage til Syrien for at rense hans navn. En legendarisk profets sarkofag skulle gerne hvile der, og i den kan hun måske finde et artefakt, der holder svaret på alle hendes spørgsmål. Det er kun historie og kontekst indtil videre, og der er ikke meget spil over det. Det er næsten modigt af Crystal Dynamics, at tage tempoet så langsomt, men det virker, og forbedreder en på det forestående eventyr. Instruktør Brian Horton lover 35 til 40 timers gameplay for dem der ønsker at gennemføre det hele, og hovedhistorien tager cirka 12-15 timer.

Efter landingen i Syrien, tager spillet det fortsat langsomt, og tempoet er stadig stillestående efter en halv times spil. Lara klatrer ind i en grotte, klemmer sig igennem en snæver passage og snart møder hun en ubehagelig overraskelse. "Yikes" siger hun, da vi lærer at hun er bange for skeletter. Og skorpioner. Og slanger. Okay, det giver meget god mening, men alt det andet? Vi trykker på tre knapper for at presse os igennem et hul i væggen. Vi undgår og afvæbner fælder rundt omkring. Det er stadig en introduktion. Quicktime-events aktiverer hist og her, men de hverken forstyrrer eller irriterer. Lara finder sarkofagen, og selvfølgelig er den tom. Lige pludselig blæser en bevæbnet patrulje igennem templets loft. En arret kommandør og hans elite-hold omringer nu sarkofagen. Manden siger til hans folk, at de skal holde udkig - de burde have lyttet..

Lara vender tomhændet tilbage til Croft Manor i Surrey. Næsten. Et symbol hun så i Syrien afslører vejen til den næste destination. Kitezh, en ældgammel by i Siberien. Lara vil fortsætte med det samme. Hendes ven Jonah vil ikke miste flere venner, "hvis du bare kunne vente fem minutter, så vil du kunne forstå".. siger han. Selvfølgelig hjælper det ikke, for Lara er en Croft.

Rise of the Tomb RaiderRise of the Tomb Raider
Rise of the Tomb Raider

Det er i Siberien, at spillet endelig åbner sig. Efter Lara tænder hendes første lejrbål, kan fans endelig slappe af. De kan bevæge sig frit omkring. Spillets verden er inddelt i regioner. Du kan udforske den, indsamle ressourcer, tage små udfordringer op rundt omkring eller bare følge historien. Mange af disse ting går hånd i hånd alligevel, men distraheringer er rundt om ethvert hjørne. Lara kan opgradere hendes våben, lave nye ammunitionstyper eller producere nyt grej som tasker. Mange af disse handlinger bliver belønnet med point, som skal bruges i Skill-systemet. Der er tre søjler: Brawler, Hunter og Survivor. Vi kan selvfølgelig blande, så Lara's stil passer til os, men vælger du en bestemt retning, bliver spillet enten action-heftigt eller stealth-drejet. Begge stilarter har deres egen charme, og det er derfor at instruktør Brian Horton vil have, at alle stilarter belønnes ligeværdigt.

Det er svært at vælge en bestemt sti igennem spillet. Vi sætter pris på den brutale måde Lara dræber med de bare nævner eller med en økse, men vi kan også godt lide den måde hun dræber med en bue fra en distance. Lige meget hvilken stilart du vælger, virker styringen perfekt. De er fuldstændig intuitive, og Lara skifter flydende mellem passivt og aggressivt gameplay. Hun bruger olielamper som molotov cocktails, eller kaster gastanke i luften, og eksploderer dem med et enkelt skud. Samtidig kan hun gemme sig i buske, og kvæle en fjende uden at ødelægge hendes dække. Denne unge dame kan mange forskellige former for kamp, og viser ingen nåde.

Lara ser fantastisk ud, og det skyldes mest de mindste detaljer, når hun eksempelvis kravler ud af en våd grotte, drypper hendes hår. Hun ryster af kulde når hun tramper igennem sneen. Hun er er generelt blevet mere troværdig, en moderne action-heltinde, og det er hun fordi er atletisk, pæn og modig. Der er dog megen lidelse. Hun ser så træt ud, men det gør hende bare mere overbevisende end nogensinde. Det er volutionen at et ikon.

Rise of the Tomb RaiderRise of the Tomb Raider
Rise of the Tomb Raider

Spilverdenen er interessant og varieret, og indeholder en masse dyr, som Lara skal jage. Om det så er syrisk ørken eller tyk sibirisk skov, ser alting autentisk ud, og er et perfekt miljø for historien. Vores højdepunkt var de valgfrie udfordringsgrave. Den første kan findes i et isbelagt helvede. Lara skal borde et gigantisk, frossent Byzantiner-skib, der hænger fra et isbjerg. Den er måske valgfri, men belønningen i den store skattekiste er ekstremt værdifuld. Lara kan nu skyde to pile afsted hurtigt, uden at skulle trække buestrengen to gange. Rapid-Fire-buen er nu tilgængelig. Det er en lækker belønning for et lille puslespil, der bare kræver lidt timing og klatreevner.

Det andet gravkammer er noget af en omvæltning. I en sibirisk lejr lader Lara et træ falde ned på en gigantisk plade, der åbner porten til et gigantisk grottesystem under jorden. Lara må klatre, dykke, operere gamle mekanismer og ændre vandstanden på forskellige niveauer. Grotten er storslået, og der er så meget at udforske. Lara er blevet den eventyrer du engang kendte. Disse gravkamre er tilgængelige i alle regioner af spillet, og de repræsenterer den originale Tomb Raider's ånd. Horton fortæller os, at samtlige grotter har deres egen lille historie.

Om vi vil finde allierede i disse gravkamre vides endnu ikke. Men de er en del af historien, og du vil finde både dem, rivaler og fjender. I Siberien er der en pige kaldet Sofia (som ligner Aloy fra Horizon: Zero Dawn's søster). Hun pegede sin bue på Lara's hoved, men forsvandt hurtigt igen. Senere møder vi en skægget jæger, som beder os om at sabotere noget radioudstyr. Belønningen er en lockpick, så vi tog gladeligt opgaven til os.

Rise of the Tomb Raider er allerede imponernede, og et meget poleret spil, selv hvis versionen vi spillede ikke var den endelige. Det var et specielt og dyrt move af Microsoft, at sikre denne fantastiske action-titel til folden, om ikke andet i en begrænset periode. PC og PS4-spillere må vente lidt længere, og på det tidspunkt er Lara oppe imod hendes nemesis, Nathan Drake. Måske har hun hvad der skal til for at toppe ham.