Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Far Cry Primal

Far Cry Primal

Vi har taget endnu et kig på Far Cry Primal, der udkommer i næste måned.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Da vi blev ramt af en af Amor's pile, så var det fra en bue fra Far Cry 3. Der har været buer i spil før denne, og også ret så gode af slagsen, men dette våben var bare skabt til spillet på så mange måder, og det forvandlede spillet fra en tosset sandkasse til en intens jagt igennem paradiset - og vi var jægerne takket være den dødelige bue.

Far Cry is synonymt med buen nu, og for mange er dette ene våben nu ét med den samlede gameplay-oplevelse. Det skal ikke forstås sådan, at vi ikke kunne lide at bruge en sniper en gang imellem, eller at sidde i et kanontårn med fingeren hårdt presset ned på aftrækkeren, alt imens horder af fjender må lade livet, men for os var disse muligheder ikke det essentielle. Derfor, da Far Cry Primal blev afsløret, begræd vi ikke tabet af køretøjer og bazookaer, for vi vidste at spillet ville blive bygget op omkring buen, og så var vi glade.

Far Cry Primal
Far Cry PrimalFar Cry Primal

Så det kan ikke komme som nogen overraskelse, at det første vi gjorde i det den filmiske introduktion var overstået, var at se opgraderingsmulighederne. Der er en "rapid fire"-mulighed, en "sniper-bue" og selv en opgradering der lader dig affyre to pile på én gang. Vi kan ikke vente med at prøve dem alle.

Alt det du bruger, skal lige laves først i Far Cry Primal, og det giver meget god mening, tager man den forhistoriske baggrund i betragtning. Sammen med vores jægerkorps, skal vi genforenes med vores gamle stamme, men som du kan se gameplay-klippet i toppen af denne tekst, er det lidt friktion som gør, at vi starter helt alene. Vi bliver hurtigt introduceret for de basale ting, og det involverer en høst af ressourcer fra verdenen omkring dig, og at kunne bruge disse ressourcer til at skabe nødvendige værktøjer, som du skal bruge for at overleve. Inden længe havde vi en bue, pile, en kølle og et spyd, såvel som et fint depot af materialer til senere brug.

Du kan sætte ild til dine våben, og til områderne omkring dig. En flammende kølle er ikke bare behjælpelig i nattens mulm og mørke (hvis nu farlige rovdyr er på lur), men det er også et kraftfult våben. Du kan også sætte ild til spidserne af dine pile hvis du ønsker, og vi får også at vide, at granat-lignende projektiler vil fremme dit arsenal senere hen i spillet. Dette er Far Cry, så vi tilgiver dem for eventuelle historiske fejltagelser eller friheder, fordi Ubisoft nogen gange er more ovre i sci-fi end i stenalder med de våben de tilbyder.

Far Cry Primal
Far Cry PrimalFar Cry PrimalFar Cry Primal

Men det betyder intet, for først og fremmest respekterer Far Cry Primal sin series rødder; det føles som en naturlig forlængelse for serien, selvom det tager et skrift bagud rent tidsmæssigt, og mister nogle af de features som vi er blevet vant til. Vores første tanke da spillet blev afsløret var, at denne titel ville ligne Blood Dragon mere end de nummererede kapitler, men det lader ikke til at være tilfældet. Hvad der også er tydeligt er, at serien har skrottet den psykopatiske antagonist, som tit bærer meget af Far Cry-historien, og i stedet benytter Far Cry Primal sig af to karakterer, der deler rampelyset. Dog stjæler ingen førnævnte rampelys. Det handler mere omgivelserne end karaktererne.

Der lader til at være et fokus på de bredere aktiviteter, som Far Cry-spillere i forvejen er bekendt med, selvom vi venter spændt på at finde ud af, om dette er på bekostning af historien. I Primal udvider du kortet igennem udforskning, du kører historien fremad ved at gennemføre opgaver for andre karakterer, du erobrer lejrer, du opgraderer dine baser og indsamler ressourcer via jagt. Vigtigst af alt, så fungerer den traditionelle formel i dette nye miljø, og i det vi fik vores første syre-tur vidste vi, at Far Cry Primal har en stærk forbindelse til resten af serien.

Har vi bekymringer om denne nye retning som serien har taget? Et par stykker er svaret, men de er ret så små. Hovedsageligt er der uglen. Via telekinetiske kræfter kan du kontrollere en ugle, der glider igennem skyerne oven over dig, og derigennem kan du få øje på eventuelle fjender. Du er nemlig "the beast master", og igennem disse kræfter kan du tæmme dyrene omkring dig. Er det en smule fantasy som Far Cry Primal mangler? Vi venter med at bedømme, indtil vi har det færdige spil i hænderne, men vi ved endnu ikke helt om vi kan lide dette tiltag. Udover dette ved vi heller ikke hvordan Far Cry-formlen føles med et spyd i hænderne, efter at man har spillet det i timevis. Måske kommer vi til at savne skydevåben, eller måske de radio-shows der tit spiller i de stjålne biler.

Far Cry Primal

Vi spille de to timer og tredve minutter af kampagnen, men meget af tiden blev brugt på at jagte bjørne, og at gennemføre små sideopgaver, der opstod naturligt i det vi skulle generobre dalen fra naturen og andre stammer. Vi fik ikke lov til at se synderligt meget af selve kampagnen, og selvom vi er interesserede i de forskellige skuespillerpræstationer, og det nye sprog som de alle taler, var der ikke nok tid til at blive helt opslugt i verdenen. Af hvad vi kunne skimte på kortet lader det dog til, at spillet er pakket med missioner, sidemissioner, udfordringer og udforskning.

På trods af at spillet ikke har nogen multiplayer, er vi stadig meget optimistiske. Efter at have brugt mange, mange timer med serien over det sidste årti, har vores sidste hands-on-session med Far Cry Primal efterladt en positiv effekt. Vi er ikke helt sikre på, om vi elsker Far Cry Primal eller ej, for der er endnu for mange forskelle og spørgsmål der er ubesvarede, men den åbne verden lader til at være bundsolid, så vi kan ikke vente med at opleve spillet på PlayStation 4 og Xbox One (og PC den følgende måned)

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold