Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
previews
Nier: Automata

Nier: Automata

Vi har spillet Nier: Automata i London en sidste gang inden udgivelsen.


Hos Square Enix' hovedkvarter i London fik vi lov til at prøve det næste spil i serien om Nier. Square Enix har efterhånden markeret sig ved at distribuere japanske spil til Europa, og Nier: Automata er et sådan et af slagsen. Hvis du sidder og tænker, at det ingen interesse har for dig, da du intet kender til denne til det første kapitel i serien, så fortvivl ikke, og hæng på lidt længere. Nier: Automata er på mange måder et selvstændigt spil, og udviklerne lover, at man ikke behøver at kende noget til universet eller det tidligere spil, før man kan spille dette.

Nier: Automata finder sted 10.000 år efter det forrige spil. Jorden er blevet forvandlet til en postapokalyptisk krigszone, som følge af en invasion fra rummet. Menneskeheden flygtede, og lever nu i rumstationer, som cirkulerer rundt om planeten. Som modtræk mod fjenden udviklede ihærdige videnskabsmænd en gruppe af supersoldater kaldet YoRHa. Dette er en styrke bestående af androider, som er fanatisk dedikeret til at kæmpe for genskabelsen af den menneskelige civilisation. Samtidigt har rumvæsenerne udviklet deres egne robotter - temmelig mange af dem - som er udstationeret på Jorden. Altså bliver krigen udkæmpet imellem robotter og androider, fremfor de to grupper som egentlig har et problem med hinanden.

Nier: Automata
Nier: AutomataNier: AutomataNier: Automata

Det åbner op for nogle spændende temaer som bliver udforsket i løbet af spillet. Vi har dog ikke tilladelse til at fortælle særlig meget om historien på nuværende tidspunkt, men alene i den 1-2 timers demo vi fik lov at prøve, tog historien nogle overraskende drejning, som i hvert fald tændte en nysgerrighed, som vi ikke havde forventet, da vi første satte os ned med spillet. Nier: Automata er nemlig et lidt sært spil, når man først møder det, og med mindre man er meget glad for japanske spil, er det måske ikke noget, man umiddelbart vil påtænke at spille. Men det lader til at have nogle spændende temaer, hvor identitet og menneskelighed synes at være omdrejningspunktet, og hvis dette holder stik hele vejen igennem, kan spillets historie ende med at blive et stærkt trækplaster.

Universet, hvor alt dette udspiller sig, er en sær blanding af en futurisk cyberpunkstil, hvor på en smule steampunk er drysset, og en mere traditionel fantasystil. Hele det visuelle design veksler imellem ny og gammel og mødet her i mellem. Den cyberpunk inspirerede del vækker minder om specielt de to nyest spil i Deus Ex-serien, som sjovt nok også er udgivet af Square Enix. Androidernes uniformer er sorte, men farveskalaen bevæger sig meget i et orangeskær. Karakterdesignet, specielt androiderne, bære dog tydeligt præg af den japanske tradition. Hovedkarakteren, man spiller som, er en slank kvindelig skikkelse, med en flagrende sort kjole. Hvis man kigger lidt rundt på internettet, kan man se, at der allerede har været en smule kontrovers, da kjolen af og til flagrer lidt rigeligt. Det kan også være svært at forstå, hvorfor man skal kigge en robot op under skørterne.

Nogle vil måske påstå, at man skal bruge lidt kreativ kameraføring, men der ingen tvivl om, at androidens trusser er blevet nøje designet. Ja ja, nok om det. Det skal nok falde i nogens smag. Generelt synes det visuelle design at være gennemtænkt og verden er flot at se på ud fra det perspektiv. Grafisk er spillet dog ikke nogen kraftpræstation, hvilket bliver tydeligt, når man kommer ud i større områder. Man kan ikke se langt ud i horisonten før en tyk tåge af dårlig draw distance spreder sig, og miljøerne føles ikke specielt levende.

Grundlæggende er Nier: Automata et action-rpg, men det har en meget vekslende stil. Det første vi bemærker, som spillet starter op, er en spøjs arkade-agtig sekvens, som vi desværre ikke må tale om. Spillet lader dog til at veksle imellem mange forskellige typer af gameplay. Hoveddesigneren ønsker ikke, at man kommer til at kede sig. Alligevel lader det dog til, at man laver det samme meget af tiden: kæmper mod et ton af fjender på en gang med et kæmpe stort sværd. Ved sin side har man en lille robot som kan skyde.

Hvis man virkelig ønsker at være effektiv, skal man altså både mestre at sigte og skyde samtidig med, at man skal springe rundt og lave kombinationer med sit sværd. Det er både sjovt og udfordrende, men hvis den samme slags kampe udspiller sig for meget, så vil spillet ende med at blive for ensformigt alligevel. I demoen vi prøvede, møder man en kæmpe titan af robot. En levende fabrik. Dette udvikler sig til en klassisk boss-kamp, hvor man skal bruge mange forskellige metoder til at bekæmpe den i forskellige faser. Det virker alt sammen udfordrende og sjovt, men der er forbehold, da vi ikke havde lang tid til at se, hvordan gameplayet udvikler sig i længden.

Nier: Automata
Nier: AutomataNier: AutomataNier: Automata

Eftersom Nier: Automata er et Rpg-spil, er der naturligvis også opgraderinger og des lige, men dette har vi ikke en dyb nok forståelse for, til at kunne udfolde her. Man får dog nye våben og indsamler ressourcer rundt om i verdenen, som senere kan bruges. Spillet forgår ikke i en fuldkommen åben verden, men i flere forskellige områder, som alle er forbundet med hinanden.

Nier: Automata er bestemt et interessant spil. Det er hverken det flottest eller mest nyskabende, men det har nogle unikke elementer både i sin visuelle stil og i gameplayet, som bestemt gør det til et spil, man bør holde øje med, og hvis historien fortsætte i det spor, som vi så i demoen, så kan vi ende med at sidde med et meget interessant spil, og måske ligefrem et rigtig godt spil.