Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
previews
Total War Saga: Thrones of Britannia

Total War: Thrones of Britannia

Jonathan rejste til England for at besøge Creative Assembly, og for at se Total War: Thrones of Britannia i aktion!


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

I år 878 var danskerne en sand magtfaktor i England. Det er svært for mig, som jeg sidder i et fly på vej til London, at forestille mig, at vores lille land for knap 1200år siden, yndede at plyndre og hærge i England. Det tog om sig i en sådan grad, at Danerne var lige ved at være de største herskere i et tumult Storbritannien. Omkring år 878 blev denne magtstruktur dog sprunget vidt åben, og pludselig så alle fraktioner og klaner sit snit til at tildrage sig magt, og måske endda trone over et samlet britisk kongerige. Denne historiske periode danner rammen for Creative Assembly's nyeste Total War.

Thrones of Britannia er en smule anderledes, end hvad vi er vant til at se. Det er ikke en udvidelse af noget eksisterende spil, men bygger videre på den grundlæggende kode og motor fra Total War. Attila. Denne beslutning tog Creative Assembly, da de havde mange forskellige ideer som lå så tæt på den historiske periode, hvor Attila udspiller sig, at der ikke var grund til at skabe et helt nyt fundament. Ud af denne tanke kom altså konceptet: Total War Saga. Et koncept hvor fokuspunktet bliver snævret ind fra en stor global krig, til en mere lokalhistorisk konflikt, hvor udfaldet kunne være gået i mange forskellige retning. Valget faldt på konflikterne omkring 878, da det både er en periode, hvor der er mange forskellige spillere på banen, men også en periode som lige for tiden er populær i TV og andet populærkultur. Creative Assembly forsikrer dog spillere af Attile om, at der ikke bare er tale om en udvidelse til fuld pris, men et spil som udvider mekanikkerne og tilbyder en masse nyt indhold. Vi fik lov til at prøve kræfter med alt dette ved et preview-event i England for nyligt.

Mide er en lille keltisk klan i det centrale Irland, som mener, at tiden er inde til, at de kalder sig selv for herskere af den grønne ø og udnævner deres egen konge. Denne lille baggrundshistorie får man præsenteret i en charmerende lille introsekvens. En lille tegnefilm præsenteret i en kunstnerisk stil inspireret af tiden. På trods af charmen, fandt jeg den dog en smule 'cartoony', og lidt for tuttenuttet til det blodbad som efterfølgende skal udspille sig. Det strategiske kort, som alle spillere af Total War er bekendt med, ligner sig selv umiddelbart i funktion. Selvom spillet kun udspiller sig i Storbritannien er kortet dog ikke småt. Måske er det lidt mindre end Attila, men ved rent og skært øjemål, vil jeg ikke mene, det er meget. Der er masser af provinser, man kan gå i kast med at erobre. Miljøet variere naturligvis ikke meget i klima, men i stedet har CA fokuseret på at lave mange varierede slagmarker. Siege-battles har især fået særbehandling. Fæstningerne bliver ikke udbygget på samme måde, som vi kender det, hvilket har givet udviklerne mulighed for at skabe unikke fæstninger for hver by.

Total War Saga: Thrones of Britannia
Total War Saga: Thrones of BritanniaTotal War Saga: Thrones of Britannia

På den ene side kan man sige, at det generelle visuelle udtryk er som det skal være, men min oplevelse var, at det kunne være svært at differentiere imellem forskellige steder, fraktioner og enheder. Vi har ikke at gøre med kulturer som ligger langt fra hinanden, og derfor ligner de naturligvis også hinanden i deres udtryk, men det kunne af og til være en smule forvirrende. Det samme gjorde sig gældende i menuerne. Disse er dog ikke færdigudviklet, så det er svært at sige, hvad der bliver erstattet, og hvad der kommer til at bliver. Det kan være en smule irriterende og forvirrende at finde rundt i ens noble karakterer, da de udover deres navne ligner meget hinanden på deres portrætter.

Umiddelbart er der på nuværende tidspunkt ikke meget nyt at sige om selve kampene. Du har dine sædvanlige enheder: kavaleri, nærkamp, distance og en måske en kombination her imellem. AI'en lod til at være som den plejer: Kompetent, men af og til snotforvirret. De mest markante ændringer i Total War Saga, finder man på den større strategiske bane. Det første som vil springe i øjnene, er ændringerne til rekrutteringssystemet. Man behøver ikke længere være i et specielt område for at mønstre soldater. Man kan mønstre alle typer af enheder til enhver tid, givet at man har ressourcerne. Soldaterne kræver penge og mad, men har man det, skal de nok blive ved med at kæmpe. Til gengæld bliver de kun rekrutteret med 25% af deres fulde styrke. Man skal altså vente et par runde, før man har en fuld kampklar enhed. Dette er naturlig konsekvens af at kunne kalde soldater ind fra de lokale gårde og landsbyer, og de derfor mangler erfaring. Krig og konflikt er et mere påtrængende faktum i dette spils scenarie, og derfor er der ikke den samme tid til træning af tropper og udvikling af ny teknologi. Dette ses også tydeligt i ændringer til teknologitræet. De forskellige teknologier er ikke afhængige af forskellige bygninger, som det ofte har været tilfældet tidligere, men derimod af den erfaring man får igennem ens handlinger. Eksempelvis skal man rekruttere ti enheder med sværd, før man får adgang til teknologi, som lader en få bedre nærkampsenheder.

Total War Saga: Thrones of Britannia
Total War Saga: Thrones of BritanniaTotal War Saga: Thrones of Britannia