Dansk
Gamereactor
previews
State of Decay 2

State of Decay 2

Enden er nær, så Microsoft inviterede til et sidste kig på spillet inden undergangen rammer.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Alle zombi-udbrud har en begyndelse. Du ved måske ikke hvad den er, men uanset hvem der først startede novellen/tegneserien/spillet, havde en begyndelse i hovedet, da kuglepennen først ramte papiret. Og mulighederne er mange; der er Resident Evils T-Virus eller rumskibet der kommer hjem med noget mindre spændende om bord i Night of the Living Dead. Da vi spurgte ind til begyndelsen i State of Decay, grinte Undead Labs' Richard Foge og sagde: "We don't talk about that", selv om han hurtigt efterfølgende medgav; "it's a well-kept secret.". Løsningen er derude. Nu skal vi bare samle puslespillet.

State of Decay 2
State of Decay 2State of Decay 2State of Decay 2

Hvordan den enkelte spiller beslutter sig for at lede efter brikkerne - og om det overhovedet bliver et mål for spilleren - ser ud til at være op til den enkelte. Dit spil kommer ganske givet til at blive helt anderledes fra mit. Det ene system er klar til at overlappe det næste, og eksisterer sammen i en sandkasse, der tilpasser sig til lige præcis din spillestil. Så hvis du ønsker en historie, kan du gå på jagt efter den, hvis du ønsker at se, hvor længe du kan overleve i det frie, kan du rejse i den retning du ønsker. Og hvis du ønsker at finde andre personer, og høre deres fortælling, kan de lære dem at kende. Mulighederne er der, nu gælder det bare om at tage dem.

For dig der ønsker den føromtalte historie, skal du dog ikke forvente de lange cut-scenes; "You're not going to have those moments," udtaler Foge omkring fraværet af historiedrevne cut-scenes. "You're going to have different moments where [you] developed an attachment to a survivor because something about them drew you into them. And then maybe the personal missions they wanted to go on also struck home, maybe they saved the life of another survivor. These individual moments accumulate during your relationship with these survivors, and then if you were to lose them the emotional impact that comes from that isn't because we have a well-crafted cutscene and perfect music timed to it, it's because you actually had agency, control. The fact that they died ultimately boils up to choices that you made."

Mit save-point slap mig løs i et mindre samfund omkring syv timer inde. Fra min base kunne jeg fortælle folk hvad de skulle gøre, søge efter ressourcer og konstant forberede mig på det værste. Man kan løbende skifte mellem karakterer, og nogle af de andre overlevende i basen havde missioner man kunne påtage sig (og mens jeg rejste rundt i landet holdt de mig beskæftiget med snak om alt og intet via radioen). Jeg havde meget at lave, og forlod stadig spillet med en følelse af, at jeg kun havde set toppen af isbjerget.

Selvfølgelig er det muligt at spille kampagnen solo. Du vil her kunne skifte mellem diverse karakterer og klare dig på den måde, men der er ingen tvivl om, at Undead Labs har bygget State of Decay 2 med co-op som deres fokus. Det fungerer også helt efter håndbogen; du inviterer en ven (eller tre) til dit spil, de efterlader deres verden for at joine din. Ressourcerne og exp'en vil gå tilbage til deres spil, selv om deres handlinger kun vil have en effekt på dit spil. Uanset om du vælger at invitere venner eller skyde en flare gun efter en random spiller, så virker det hele godt planlagt, selv om jeg ikke så det fungere upåklageligt ved denne demo. At komme ind til hinandens spil var en større hovedpine, hvor forskellige spil crashede, og andre mindre bugs. Co-op aspektet så genialt ud på papiret, men baseret på hvad jeg så, er der stadig en smule arbejde, Undead Lab skal udføre inden lanceringen for at få det til at køre bedre.

Faktisk var der et hvis upoleret niveau til spillet. Mange af de bugs jeg kom ud fra var heldigvis i den mindre ende, og skal nok blive fikset inden lancering (eller efter som tingene ofte forholder sig nu til dags). Sammenlignet med forgængeren føltes dette dog allerede som en mere helstøbt oplevelse, og bortset fra grafikken, der ikke altid kunne følge med det hurtige gameplay, så føltes det hele intuitivt og imødekommende.

Endnu en forbedring til spillet er designet af verdenen. Den er både større og mere detaljeret. Det er en verden der er blevet ransaget og ødelagt, men derfor er den ikke grim. Der er nu gået to år siden begyndelsen på enden, og naturen har i den tid taget meget af verdenen tilbage.

"Most apocalyptic games like to go really far [and] everything is scaffolding and razor wire" fortalte spillets art director Doug Willams "It felt like that probably wouldn't be exactly how that would happen. So we're trying to make something that felt a little more natural. So there are things like a house that's burned down, there's trash in the street, stuff like that. You would see that, but it's not like the entire town would be obliterated [...] There are moments when you're like 'oh, this is a nice, beautiful place.' And then you get tackled by a feral and your head gets ripped off."

State of Decay 2
State of Decay 2State of Decay 2State of Decay 2

Nøglen til et spil som dette, et spil der kræver meget af din tid, er varietet. Strukturen i missionerne, karakterudvikling og designet i verdenen ser ud til at opfylde den vigtige detalje, men hvor forskelligt det hele bliver, finder vi først ud af til udgivelsen. Der var dog én ting, jeg blev ved med at se gentagne gange, i min relativt korte tid med spillet; de samme zombier igen og igen. Bilerne på gaden manglede også en varietet til sig, selv om der da var enkelte biler, der skiller sig ud i deres unikke design. Jeg har det stadig ambivalent med styring af biler, da jeg egentlig blev bedre til det, da demoen sluttede, men den endelige dom på det aspekt, må også falde senere.

Alt i alt blev jeg slået tilbage af hvor åbent State of Decay 2 er. Der er nok at lave, og du beslutter selv, hvad du har lyst til. Uanset om du er alene eller med venner. Det er stadig lidt ujævnt med spil der brød sammen når vi joinede hinanden og andre mindre bugs, men forhåbentlig kan det blive poleret væk inden udgivelsen. Det er altid svært at vise så stort et spil som State of Decay 2 frem på få timer. Og svært at samle sine tanker om det på tekst efterfølgende. Jeg har kun lige skrabet i overfladen, og selv om jeg ikke er fuldstændig solgt på spillet, glæder jeg mig stadig til at udforske den enorme verden senere på måneden.

Relaterede tekster

State of Decay 2Score

State of Decay 2

ANMELDELSE. Skrevet af Sebastian R. Sørensen

Zombierne er tilbage, og Sebastian har kastet al hans energi ind i State of Decay 2. Han er nu kommet lettere skambidt ud på den anden side, og I kan læse hans rejseberetning her.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.