Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
previews
Rage 2

Vi har spillet Rage 2

Vi tog et smut forbi Avalanche Studios for være blandt de første i verden til at prøve Rage 2.


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Der er gået 7 år siden Rage. Id Software var dengang netop blevet købt af Bethesda, og dette var spillet, der skulle bevise, at de var pengene værd. Op til lancering blev der talt meget om den nye engine, og hvordan den ville revolutionere spilindustrien fremover. Dertil ville spillet indeholde skyde-aspektet som id Software var berømte for, krydret med noget bilaktion og en semi åben verden, og så skulle Rage ellers bare overtage verdenen. Det skete aldrig. Id Software fik først bevist deres værd senere, men ingen kan betvivle potentialet i franchisen. Et potentiale Bethesda selv har bemærket, for de er klar til at satse på en stor, og meget anderledes fortsættelse.

Denne gang har id Software slået pjalterne sammen med specialisterne inden for de åbne verdener; Avalanche Studios (Just Cause, Mad Max), og i stedet for en post apokalyptisk brun verden, befinder vi os denne gang i en post-post apokalyptisk verden. En der er begyndt at komme ovenpå igen. Naturen er ved at vende tilbage, der er forskere der udvikler teknologi og samfundet er begyndt at bygges op på ny... lige indtil en ny konflikt begynder, og Rage 2 starter.

Rage 2
Rage 2Rage 2Rage 2

"We've made up a whole story of what happens in those 25 years" fortæller instruktøren Magnus Nedfors. "The Authority was defeated in a big war, then there was a mutant uprising because the mutants got abandoned by their masters, The Authority, so they roamed free, there was a big fight. A lot different bandit groups had to band together and have a peace treaty amongst eachother, but then just before our game everything is calm, but then as often in human society power-hungry people starts to try and control the world. So there's a lot of conflict between different groups who struggle for power and all of a sudden The Authority comes back unannounced and invades part of the world again and that sets off this game."

Hovedpersonen har denne gang en stemme. Og gennem ham, Walker, vil spilleren lære mere om verdenen, og hvad der er sket. Den første scene jeg ser i demoen, viser en løbende Walker, der er på vej ud af et frodigt, grønt område, med bambus overalt omkring ham. Det er helt forfriskende at se farven grøn i et spil som Rage 2, og det er langt fra den eneste gang den blomstrende natur viser sig i demoen. Jeg er på vej til Doctor Kvasirs hjem, der er ved at blive overtaget af gale mutanter. Dem tager jeg mig hurtigt af, og får derefter en cut-scene, der viser mit venskab til doctoren, der slutter scenen af med at ride væk på en mutant. Svært ikke at holde af ham. Ud fra denne scene, virker det som om, at der er lagt meget arbejde i de skæve karakterer og narrativet.

Rage 2
Rage 2Rage 2

Kvasir vil have mig til at samle nogle Nanotrites op - der ganske ubelejligt befinder sig i rummet, hvorfor jeg må tage til et kontrol center, og få en pakke med dem til at styrte mod jorden. Så langt, så sjovt. Problemet? Kontrol centeret er befolket med Goonsquad, en yderst aggressiv bande, der godt kan lide at komme tæt på og dræbe udefrakommende. Det leder naturligvis til spørgsmålet; hvordan er skyde-mekanikkerne i Rage 2? Det er svært at besvare efter kun en kort tid med spillet, men én ting kan allerede konkluderes; det er intest, blodigt og vanvittigt, og på den måde virker det langt hen af vejen som et spil af id Software.

"When we first started our collaboration it was one of the main milestones or goals that we set out jointly to tackle" udtaler Tim Willits, studio director hos id Software. "We were able to utilise our experience. We pulled people in and out of the project to help with certain specialties and we were, I believe, really able to craft that DNA of an id Software shooter into this open-world game."

Kombinationen af nano-kræfter, hvor jeg prøvede dash (et hurtigt løb til en af siderne), shatter (hvor dine fjender smuldrer foran dig) og slam (hopper op i luften og suser mod jorden i et angreb, der er godt til at kontrollere en større mængde fjender). Fjenderne skulle have en hvis mængde skud før de ramte jorden, men tilsat nano-kræfterne, så skal de nok falde foran dig hurtigt og effektivt. Især når du tillægger overdrive funktionen, hvor du lader din indre galning komme frem og yder mere skade.

Rage 2
Rage 2Rage 2Rage 2

"The overdrive mechanic is the core of the on-ground combat loop where by playing in a certain intense way you fill your overdrive meter faster and faster and faster" udtaler Nedfors. "You can't really make them flow into eachother, but very, very close."

I forhold til våbene, var det ret standart, hvad jeg fik lov til at prøve i denne demo. Der var en potent pistol, jeg glæder mig til at affyre mere i den endelige version, en assault rifle, og en tilfredsstillende shotgun. Avalanche gemmer tydeligvis på det mere eksotiske udvalg, der nok skal blive vist frem senere, og jeg regner allerede med at se en sniper og en rocket launcher snart. De hører bare hjemme i universet.

En ting jeg ikke fik lov til at prøve, men som kort blev vist frem på storskærmen, var bil-aspektet. Walker har sin egen bil, der kan blive opgraderet - selv om opgraderingerne ikke er lige så omfattende som i Mad Max. Til gengæld vil det også være muligt, at sætte sig bag rettet på en af de utallige andre biler i verdenen. Det så også ud til, at din bil havde mulighed for at pakke en god mængde ammunition til dine våben, hvilket er godt, for der er ting at springe i luften. Det er noget vi forventer af Avalanche, og der skuffer de selvfølgelig ikke.

Der er stadig noget tid inden udgivelse, da Avalanche og id Software sigter efter 2019 på PC, Playstation 4 og Xbox One. Dette er en fortsættelse, der både ligner det oprindelige spil, og samtidig føles helt anderledes. Og måske er det den rette vej at gå. Den post apokalyptiske verden formåede ikke at overvinde spillerne verdenen over i Rage. Måske har de bedre held med den post-post apokalyptiske verden i Rage 2.