Dansk
previews
Ori and the Will of the Wisps

Vi har spillet Ori and the Will of the Wisps

Vi fik fingrene i denne imponerende efterfølger ved årets E3-messe.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Under Xbox 360-konsollens gyldne dage, hvor Microsoft bredt blev anset som værende hjemsted for en generation af hårdkogte konsolspillere, der blev lagde den populære konsol hus til en række store action-serier såsom Gears of War og Halo, og der blev også indgået store aftaler med tredjeparter som Call of Duty og Assassin's Creed. Det var en solid kommerciel identitet med én effektiv besked. Samtidig så vi dog også stærke indie-titler poppe op på konsollen, såsom Super Meat Boy og Limbo, spil der hjalp med at bane vejen for en ny bølge af kreative indie-titler og unikke oplevelser.

Det er præcis her hvor Ori and the Blind Forest i sin tid trådte ind i billedet. Spillet blev samlet op af en række nysgerrige Microsoft-chefer i deres jagt efter nye, originale og spændende spiltitler, og hele denne rejse endte i storslåede anmeldelser. Flere år efter og masser af forventninger til hvad udvikleren Moon Studios nu kan udrette, så er efterfølgeren, Ori and the Will of the Wisps, på vej. Spørgsmålet er så bare, om spillet kan leve op til disse forventninger.

Ori and the Will of the Wisps
Ori and the Will of the Wisps

Ori-seriens unikke verden er centreret omkring tre kerneaspekter; en spirituel og fantastisk verden, en historie med følelsesmæssig hæft og udfordrende gameplay. Selve det narrative aspekt udeblev fra den demonstration af spillet vi prøvede, men de to andre aspekter var så sandelig til stede.

Under præsentationen vi afprøvede ved Microsofts E3-begivenhed fandt vi os selv i et ørkenområde. Præcis ligesom forgængeren så antager områderne en æstetisk stil der er som taget direkte fra kunstneriske malerier, og der eksisterer til og med en dybde her, der ærlig talt er bjergtagende at kigge på. Ikke bare det, detaljegraden er konsekvent, og hver eneste afkrog af de store farverige malerier vi bevægede os igennem var utroligt smukke. At bevæge sig rundt i Ori and the Will of the Wisps var en mindeværdig oplevelse, og æstetikken fastholdte vores motivation til at se hvad der gemte sig rundt om det næste hjørne.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Dette hjælpes desuden yderligere på vej at smukt audiovisuelt design. De små, minimalistiske kompositioner hjalp med at definere det første spil i serien, og skabte en engagerende atmosfære. Heldigvis vender dette tilbage, og det er i selskab med hvad der tyder på er en mere raffineret mekanisk oplevelse. Der er små forbedringer i selve banedesignet der skaber mere indlevelse, såsom det er kunne dykke ned i store sandbanker og at svinge sig fra blå krystallianer. At hoppe og generelt det at bevæge sig foregår i utroligt højt tempo, og i dette departement er Ori i samme kategori som det førnævnte Super Meat Boy. Demonstrationen blev desværre stoppet (af tydelige årsager), og vi fik derfor ikke helt set hvordan spillet også byder på mekanisk variation og dybde. Dog, igen, fra et audiovisuelt standpunkt, så virker Ori and the Will of the Wisps ganske fænomenalt.

Ori and the Will of the Wisps
Ori and the Will of the Wisps

Udover den fantastiske præsentation, så var fokus naturligvis på præcis hvordan disse mekanikker er blevet udviklet fra det første spil. Hvor originalen var et grundigt og velkonstrueret platformspil, så lader efterfølgeren til at fokusere yderligere på et flydende, dynamisk kampsystem. Situationer hvor kampe indfandt sig fremstod mere naturlige, og det hele blev afvikles på overraskende vis, når man tager i betragtning at der er tale om platformspil set fra siden? Så det er imponerende for at sige det mildt. Som spilleren bevæger sig igennem historien, så vil man trinvis låse op for en række evner, som række lige fra magiske kastespyd til hammere. Der er sågar et sværd. Der er en fantastisk feedback fra controlleren idet man udfører disse evner, og hver eneste animation føles veleksekveret, så spilleren får mest mulig tilfredsstillelse ud af hvert øjeblik.

Den relativt korte oplevelse vi havde med Ori and the Will of the Wisps var ganske fantastisk, føltes mildest talt intuitiv. Ikke bare det, selvom spillet først udkommer næste år, så føltes det ganske poleret. Faktisk har det været svært at finde noget negativt at sige om oplevelsen overhovedet. Spil bør anses som værende kunst, og Ori and the Will of the Wisps lader til at være et perfekt eksempel på hvorfor.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.