Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
previews
Spider-Man

Vi har spillet Spider-Man ved årets E3

Peter Parker har indtaget årets E3-messe, og vi har endelig fået lov til at spillet spillet. Lad os bare sige, at det var en fed oplevelse.

  • Tekst: Sam Bishop

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Imsomniacs Spider-Man har genereret masser af hype, mest fordi det ser ud til endelig at levere det første rigtig gode spil om denne superhelt i mange, mange år. Imsomniac ved hvad de laver, så meget er tydeligt, og vi fik chancen for at afprøve frugten af deres hårde arbejde i denne uge under E3 i Los Angeles, hvor vi udforskede en god portion af den gigantiske New York City-sandkasse, og derigennem stiftede vi bekendtskab med mange af de aktivitetstyper spillet tilbyder.

Det allerførste vi gav os til før vi begyndte at smadre den ene skurk efter den anden var en kort introduktion, der fortalte os præcis hvordan vi navigerede verdenen. Det sker blandt andet ved at bruge R2-knappen til at svinge, og X-knappen til at kaste os fremad. Over en kort periode blev flere og flere mekanikker introduceret, såsom R2 og L2 til at standse på kanten af en skyskraber eller på en antenne, men det smukke ved hele denne sekvens var at det ikke tog meget mere end fem minutter før styringen føltes ganske naturlig. Det tog ikke lang tid før vi svang os omkring med lethed, og føltes os ganske seje i processen.

Spider-Man
Spider-ManSpider-Man

Det tager dog ikke et Doctor Octopus-lignende intellekt at forudse, at dette dog ikke er den eneste måde vi kommer til at bruge vores Spidey-talenter. Spider-Man kan trække alt hen imod sig selv, trække sig selv tættere på ting, kaste med objekter, binde to objekter sammen og naturligvis kaste sig hovedkuls ind i kamp med masser af taktiske muligheder.

Faktisk er kampsystemet i virkeligheden præcis lige så simpelt som det at svinge sig rundt; du trykker på firkant for at angribe, cirkel for at undgå fjendtlige angreb (og timingen indikeres ved Spider Sense-ikoner over dit hoved) og trekant for at affyre spindelvæv. Ved at gøre dette kan du uskadeliggøre en relativt stor gruppe rødder, men for at gøre det hele ekstra sejt at se på, så har du en række ekstra gadgets til rådighed, såsom web-miner.

Alt dette fremstår måske en kende genkendeligt for dem der har stiftet bekendtskab med Batman Arkham-spillene, men der er ikke tale om en direkte kopi, i hvert fald ikke baseret på det vi så ved årets E3. Netop det at hver eneste bevægelse både er hurtig og flydende gør at Spidey har mere bevægelsesfrihed end vores allesammens mørke ridder. Dette er ikke bare en Spider-version af noget der er kommet før, det er et spil der er blevet særligt designet til at passe til heltens unikke evner.

Spider-Man
Spider-ManSpider-Man

Efter vi var blevet sluppet løs i den store verden, og var blevet vant til styringen til det punkt hvor vi sparkede røv, så fik vi faktisk også lov til at opleve noget af historien. Det lader til at Shocker er undsluppet fra sit fangeskab, og han beslutter sig naturligvis for øjeblikkeligt at røve en bank. Det er dog ikke så simpelt at han bare ønsker at blive rig med det samme, men vi vil ikke ødelægge de potentielle overraskelser der ligger i de bagvedliggende tanker bag røveriet. Hvad vi dog kan sige er at vi var nødt til at stoppe Shocker, og det placerede os i en boss-kamp.

Hvis du forventer en revolutionær tilgang til boss-kampe, så kig væk nu. Til trods for at dette segment føltes meget "spil-agtigt", i forhold til at spillet krævede at du gentog de samme tre trin før du kunne give skade, så var det stadig ganske underholdende og tilfredsstillende spektakulært. Vi føltes os magtfulde og stærke, og det er jo pointen til et punkt.

Spider-Mans tilværelse består dog ikke kun af storslåede boss-kampe, for der var også masser af andre aktiviteter at afprøve, såsom at finde samleobjekter og gennemføre sidemissioner. Én af disse krævede at vi skulle finde noget giftig gas ved at udføre lette puslespil rundt omkring i byen. På andre tidspunkter kan det være at du støder ind i skurke, der er ved at røve uskyldige borgere, og det skal de selvfølgelig have klaps for. Vi blev desuden forsikret om, at i det færdige spil, der vil der være masser af personer rundt omkring i byen der kræver vores hjælp på forskellige måder.

Spider-Man
Spider-ManSpider-ManSpider-Man

Den æstetiske side af tingene fortjener desuden masser af ros, da vi ikke bare blev imponerede over hvor meget farverne bare "popper" på skærmen, men hvor meget arbejde der er gået i at gøre New York City til et genkendeligt sted at opholde sig. Du svinger dig rundt om bygninger i det ene sekund, og så ser du Chrysler-bygningen. Det føles som byen der aldrig sover, det føles som et levende sted.

I tilfælde af at du ikke har opfattet det endnu, så imponerede Spider-Man os helt og holdent under E3, og efter at have fået en lille smagsprøve på hvad sandkassen tilbyder, lige fra mekanikker der er blevet tænksomt udviklet til hele præsentationen, så er vi ganske sikre på at der er tale om noget helt særligt her. Om hvorvidt den åbne verden kan fastholde vores interesse i timevis ved vi endnu ikke, men september måned nærmer sig med hastige skridt, og vi synes for alvor at spillet bør være på din radar.