Dansk
previews
Resident Evil 2

Vi har prøvet Resident Evil 2

Ved dette års E3 fik vi et overraskende gensyn med en gammel ven. Vi så nemlig Resident Evil 2 i dets genskabte form.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

De fine folk hos Capcom var blandt de mest omtalte udviklere ved dette års E3, som blandt andet skyldes den længe ventede afsløring af Devil May Cry V, men også fordi de endelig valgte at fremvise det uhyre imponerende remake af Resident Evil 2, der sågar også fik en udgivelsesdato på Sonys scene. Når det kommer til genoplivede klassikere forventede vi alle at se Final Fantasy VII: Remake i stedet under konferencerne, og ikke Resident Evil 2. Ikke bare var det en positiv overraskelse at se spillets trailer, men spillet kunne sågar prøves på messegulvet, og udkommer om syv måneders tid! Alt lige fra firmaets bod på messegulvet (som var en mindre udgave af Raccoon City-politistationen) til den skrækindjagende gang journalisterne skulle gå igennem for at prøve spillet var perfekt designet til at opbygge store forventninger, før vi endelig fik lov til at sætte os ned og prøve spillet selv.

Allerførst er det afgørende at notere, at ulig andre Resident Evil-remasters til PlayStation 4 og Xbox One, så er der her tale om et remake, altså er spillet bygget op i en helt anden grafikmotor, og benytter en helt anden mekanisk struktur, faktisk er Capcom gået så langt som at tilføje nyt indhold til spillet. Resident Evil 2 gør sig fri af forældede designfilosofier, såsom den notoriske "tank-styring", og bruger i stedet Resident Evil 4 og Resident Evil 7: Biohazard som inspiration, som man ville kunne argumentere for er de to bedste spil i serien.

Resident Evil 2Resident Evil 2

Demonstrationen fandt sted under spillets første kapitel, hvor seriefavoritten og på daværende tidspunkt nyuddannet politimand Leon S. Kennedy begiver sig ind i Raccoon City-politistationen efter zombie-virussen er sluppet ud. Fans af enten serien eller gys generelt vil føle sig hjemme øjeblikkeligt, og det skyldes ganske enkelt at Capcom rammer den der gyselige tilstedeværelse af noget ondsindet, og en mørk ambience. De har tydeligvis lært noget om stemning igennem udviklingen af Resident Evil 7: Biohazard, og den lektie gør sig gældende her. Man kan desuden mærke inspirationskilden i både den naturlige lyssætning og reallyden.

At udforske politistationen føles derfor præcis lige så dugfriskt som det gjorde for alle de år siden, men nu føles det endnu mere frygtindgydende og skræmmende end før. Det hele bliver heller ikke mindre uhyggeligt af at der er nye og ekspanderede områder at udforske. At spille igennem bestemte dele af politistationen vil skabe usikkerhed hos de spillere der begiver sig ind og tror at de kender hver en afkrog. Vi gik eksempelvis op af en meget bestemt trappe i starten af spillet, og her blev vi utrolig overraskede, da vi fandt ud af Capcom har tilføjet hele to ekstra etager. Vi troede ellers at vi havde hele 20 års forberedelse til hver enkelt adrenalinpumpende "jump scare", og bare det at se de ekstra etager var nok til at fryse vores blod til is, og frygten fra den aller første oplevelse med det originale spil vendte tilbage - vi troede vi vidste alt, men vi vidste ingenting.

Resident Evil 2

Som følge af det nye, stemningsfyldte mørke bruger Leon sin lommelygte til t navigere små dunkle korridorer, og spillere kommer til at få det svært med at spotte fjenderne. At man er så afhængig af lommelygten i bestemte dele af spillet gør at spilleren tænker to gange før man går i en bestemt retning. I det hele taget er det bare rart at se, at selvom Resident Evil 7: Biohazard var førsteperson, så viser Capcom her at de stadig mestre den traditionelle måde at sætte et godt Resident Evil-spil op, noget som mange måske har glemt.

En anden interessant ting vi lagde mærke til i løbet af vores tid med spillet var at Leon kan samle stykker af træ op op bruge dem til at barrikadere vinduer, for at holde zombierne og det der er værre ude af et bestemt rum. Når man bliver angrebet af en zombie er det også muligt at bruge Leons kniv som modangreb, som i sidste ende ofrer kniven, men også kan være forskellen imellem liv og død. Taktikken fungerer på samme måde som knivene i The Last of Us.

Resident Evil 2

Én af de ting som tidlige kapitler i Resident Evil-serien for alvor blev kendt for var det at skulle holde styr på et hav af forskellige ting og sager. Resident Evil 2 kopierer systemet fra det syvende kapitel, som vi synes tilbyder en perfekt balance imellem det nye og det gamle. Den klassiske bar der viser livspoint vender tilbage, som viser Fine, Caution eller Danger. Alle disse små tilføjelser lader til at skabe en solid balance imellem nostalgi og nytænkning.

Resident Evil 2 var, baseret på hvad vi spillede, en fantastisk genfortolkning af det klassiske kildemateriale, og det var simpelthen en storslået oplevelse at spillet. Det var ligesom at se en gammel ven efter 20 år, ja, nostalgien er der stadig, men i denne genskabte form kan spillet nydes af alle. Vi ser frem til at spille den endelige version, der lanceres på PC, PS4 og Xbox One d. 25 januar 2019.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

Resident Evil 2Score

Resident Evil 2

ANMELDELSE. Skrevet af Magnus Groth-Andersen

Capcom redefinerer hvad vi kan forvente os af en genudgivelse med et af de mest effektive gyserspil i denne konsolgeneration.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.