Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
previews
Control

Vi spillede Control ved E3

Godt nok ligner Control umiddelbart Quantum Break, men under huden gemmer der sig det mest ambitiøse spil Remedy har lavet til dato.


Facebook
TwitterReddit

Den finske udvikler bag Max Payne, det Twin Peaks-inspirerede gysermysterie Alan Wake og det tidsbøjende Xbox One-eksklusive Quantum Break er tilbage med et nyt eventyrspil i tredjeperson, som lader til at drage inspiration primært fra The Twilight Zone, og denne gang kommer flere end nogensinde før til at nyde godt af studiets evner. For ser du, studiets kommende spil, Control, udkommer faktisk på PC, Xbox One og denne gang PlayStation 4. Remedy laver ikke længere Microsoft-eksklusive spil.

Præcis som alle deres tidligere titler efter de forlod Max Payne i et regnfuldt New York, så er Control et action-spil med fokus på en kombination af nærkamp og skydevåben, og det foregår i et mørkt univers i tredjeperson. Denne gang foregår det dog som sagt i mere Twilight Zone-inspireret regi, og der er fokus på mystik og uhygge. Under den E3-demonstration vi oplevede befandt vi os omkring halvvejs inde i spillets kampagne. Hovedpersonen Jesse Faden, direktøren for Federal Bureau of Control, får til opgave at finde bygningens sikkerhedschef, og angiveligvis få ham ud af bygningen i live.

Control

Det var tydeligt at Remedy først og fremmest ønskede at introducere os for de forskellige fjender man kan støde på i spillet. Det startede med Jesse, der begav sig ind i et rum fyldt med svævende kroppe. Ét af disse lig mærkede pludselig tyngdekraften trække, og faldt til jorden med stort, tungt slag. Derefter angreb masser af ansatte pludselig Jesse, og hun var nødsaget til at bruge, ja, overnaturlige evner og en lige så imponerende pistol. Vi fik at vide at Jesses våben er et som kun ansatte hos Federal Bureau of Control kan benytte, og at Jesse kan tilpasse det, så det passer til forskellige kampscenarier. Vi så to forskellige måder hvorpå pistol kan virke under vores demonstration, hvor den ene var som almindelig pistol, og den anden var som en slags shotgun.

I forhold til hendes evner så viste Jesse os bare et glimt af hendes gigantiske arsenal af kræfter med det samme, da hun blev tvunget til at bruge skrammel og ødelagt kontorudstyr som skjold, for så derefter at blæse det imod fjenderne. Vi går ud fra at det en afart af telekinese. Jesse hvirvlede alt fra stole til computere efter fjenderne, og forvirringen gav hende desuden tid til at tage ordentligt sigte på deres inficerede hoveder. Dog var det ret tydeligt, at bruger man sin telekinese til at bære store objekter, så kan slaget alene også gøre arbejdet. Grunden til at bygningens ansatte er blevet til ondsindede tosser er på grund af Hiss, fortalte Remedy, en mystisk skabning som har inficeret hovederne på de alle i bygningen. De svæver allesammen oppe under loftet, og pludselig aktiveres de af Hiss, og angriber som zombier. Grunden til at Hiss befinder sig netop i denne bygning, ja det fik vi ikke at vide.

Control

Efter at have elimineret truslen, eller snarere hendes gamle kollegaer, udførte Jesse et slags rensende ritual, og efterfølgende forvandlede en del af bygningen sig tilbage til sit gamle selv, fra et overnaturligt, surrealistisk mareridt til den mondæne kontorbygning man ellers kunne forvente. Dog er bygningen generelt ikke alt for almindelig, for vi fik at vide at de ansatte er vant til at arbejde i flere dimensioner indenfor bygningens fire vægge. Jesse befandt sig under demonstrationen i den dimension der bliver kaldt "The Oldest House", en dimension der konstant bevæger sig og ændrer sig.

Efter man har udrenset Hiss fra en del af bygningen, så får man adgang til hvordan Remedy fortolker klassiske live action-elementer. Vi så en surrealistisk sekvens, hvor en person ved navn Trench leverede en mærkværdig dialog, og herefter blev Jesse transporteret til et nyt sted (hun virkede lige så forvirret som vi var), og ja, det er sikkert at sige nu at The Oldest House er et mærkeligt sted at arbejde. Her fik hun en ny evne.

Control

Efter at have gået lidt, så guides du ind i en elevator, hvor Jesse bliver introduceret til en ny type fjende. En fjende der har taget deres svævende evner til nye højder, for de her flyver omkring dig på en mindre skræmmende manér. Efter at have forladt elevatoren, går Jesse op til et glaskammer, der ligner en fængselscelle (som vi kender dem fra utallige film), hvor en mand kigger på en køleskab indeni. Underligt? Ja. Nervepirrende? Også i den grad. Manden fortæller Jesse, at han er blevet bedt om at holde øje med køleskabet, og spørger, om man ikke vil overtage hans plads. Da man takker nej, begynder han at panikke, bønfalder dig at lukke ham ud, og fortæller at han ikke kan se væk, da det vil have uforudsete konsekvenser. Remedy fortalte her, at dette ville begynde en sidemission, hvis spilleren valgte at hjælpe ham. For at spare på tiden, vælger de ikke at hjælpe ham i denne omgang, og han er dømt til en virkelighed, hvor han holder øje med et køleskab. Stakkels mand.

Efter at have forladt manden til sin skæbne, møder Jesse en af de føromtalte flyvende fjender - og med møder, så mener jeg fjenden springer ud af væggen og fik mig til at hoppe i sædet. Når man ser dem på tæt hold, ligner de i højere grad de klassiske fjender - nu bare med muligheden for at bevæge sig over jorden. Jesse tager sig af fjenden, og går derefter ind i et rum med et tv. Overnaturlig som Jesse er, kan hun ikke engang se tv uden gulvet forsvinder under hende, og hun er efterladt til at svæve over den synkende grund. Efter en kort bosskamp (så ja, dem er der også i spillet), prøver Jesse endnu engang at nærme sig et tv - endnu engang uden held. Denne gang var det ikke kun gulvet der sank under hende, men alt omkring hende forsvandt og hun blev efterladt i et hvidt intet. Der er en pyramide i nærheden, Jesse flyver hen til den og... scene.

Der er meget at tage med fra denne korte teaser. At Jesse bare ikke er lavet til at se fjernsyn er måske en af tingene, men endnu vigtigere er det faktum, at Remedy Entertainment er tilbage som man kender dem. Interessant verden med en spændende overnaturlig historie, gode karakterer og hvad der ligner noget tilfredsstillende gameplay. Vi holder øje med Control, og det bør du også gøre.

Control
Control
Control