Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Red Dead Redemption 2

Vi har endelig spillet to timers Red Dead Redemption 2

Rockstar inviterede Gamereactor til langt om længe at prøve deres episke western på et luksuriøst hotel i København. Her fortæller Magnus om sine oplevelser med spillet.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Jeg var blandt de aller første til at besøge Rockstars kontorer i London i 2014 for at se Grand Theft Auto V i aktion, og dengang var det tydeligt at se, at de repræsentanter der sad med for at fremføre præsentationen var selvsikre. Ikke så mærkeligt, hvis man tænker tilbage. Spillet udkom året forinden på PlayStation 3 og Xbox 360 til storslået kritisk fanfare og salgstal på en hidtil uhørt skala, og den enorme succeshistorie var selvfølgelig krøbet ind under huden på udviklerne, der havde siddet bøjet over skrivebordet i årevis, og brugt al deres tid og energi på at skabe det næste innovative kapitel i en af verdens mest respekterede franchises nogensinde. De var beslutsomme, usårlige og parate til at svare på ethvert spørgsmål jeg kunne kaste i nakken på dem. Selv dengang kunne de ikke have forestillet sig i deres vildeste fantasi, hvor stort spillet ville gå hen og blive, at det ville sælge over 90 millioner eksemplarer på fire år, og at GTA Online ville blive et af deres mest succesfulde initiativer nogensinde.

Og hvorfor starter jeg så med at kede jer med en personlig historie som denne? Jo, forskellen imellem den Rockstar-præsentation jeg overværede for fire år siden, og den jeg for nylig gik ind til på et luksuriøst hotel i København er enorm, håndgribelig, ja selv forvirrende på en måde. Det stod klart fra første sekund at Red Dead Redemption 2, som udkommer d. 26 oktober efter mange års udvikling, og som er en kombineret indsats fra samtlige Rockstar-studier rundt omkring på kloden, næsten er som "den svære to'er" - der var spænding og nervøsitet i luften, og udviklerne på hotelværelset var noget nær undskyldende. Det lyder måske som et negativt første indtryk, at mangle den selvsikkerhed omkring produktet som var så overstrømmende for bare få år siden - men det var alt andet end negativt. Det var Rockstar der var ydmyge til trods for at GTA V og særligt GTA Online gav dem grund til at være alt andet end netop det. Én ting var helt sikkert - de var nervøse fordi de ønsker at levere noget storslået, noget mindeværdigt, noget vidunderligt.

Efter at have brugt to timer, hvor jeg både kiggede og spillede Red Dead Redemption 2, den næste episke western fra et studie det næsten er umuligt ikke at respektere for deres bidrag til moderne spildesign, så kan jeg sige med hånden på hjertet, at dette er blandt de mest imponerende demonstrationer jeg nogensinde har overværet.

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2

Året er 1899, og det gamle vesten er et døende koncept. Landet er ved at undergå en altafgørende transformation, smedet igennem industriens flammer, og det brutale landskab, der engang var nådesløst og ubarmhjertigt ser nu introduktionen at love, strukturer og rammer, som bekæmper faren, og for nogle også friheden. Dette er ikke gode tegn for Van der Linde-banden, som stålsat holder fast i konceptet om den frie vilje udenfor regeringens kontrol. De ønsker at tage hvad livet tilbyder dem, selvom det kommer fra andres lommer.

Demonstrationen åbner, mærkeligt nok, med en ung John Marston. Han er tydeligvis såret, som indikeres af de blodige klude der sløset er bundet rundt om hans hoved. Ind stormer Abigail, hans kone, og hans søn Jack sammen med leder Dutch Van der Linde og vor nye hovedperson Arthur Morgan. På grund af et forfejlet røveri i Blackwater er de for nylig blev jagtet af lovens lange arm på tværs af landskabet op i sikkerheden af et sneklædt bjergpas, men Marston blev såret i processen, og har pådraget sig de ar vi ser i det originale Red Dead Redemption. Nu ser Dutch et togrøveri som den værende den eneste mulighed for at banden kan slippe deres kummerlige nuværende tilværelse.

Arthur, Dutch og resten af banden svinger sig i sadlen, og rider ud i det sneklædte, vilde, utæmmede landskab, og ved afslutningen af den imponerende mellemscene overdrages styringen sømløst til spilleren. Her påbegyndes en traditionel Rockstar-tur fra A til B, hvor eksposition overleveres igennem dialog karaktererne imellem. Det lyder måske lidt for genkendeligt, men det giver spilleren rig mulighed for at sætte pris på den helt utrolige sans for detalje i omgivelserne. Hundredevis, hvis ikke tusindvis, af arbejdstimer er blevet brugt på at sikre at den tykke sne bevæger sig korrekt når hestene trækker deres hove igennem den, og at små flager af is sprækker og brydes op idet vi passerer igennem en lille flod. Banden stiger langsomt ned fra de snedækkede bjerge, og her afsløres verdenens gigantiske størrelse - vi taler her om en udsigt jeg aldrig har set magen til før. Ikke bare lader ikke verdenen til at kunne beskues fra dette punkt, du kan ane små detaljer ude i horisonten herfra, såsom et oliefelt der producerer sort, tyk røg, eller solen der kaster genspejlet lys i en sø nede i dalen.

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2

Efter at have set denne cirka 10 minutter lange rejse fra bandens lejr i bjergene ned til de rullende, græsklædte bakker, så står det klart at dette ikke bare er den største verden Rockstar har designet, den er også den æstetisk dybeste, hvor hver eneste vinkel, hver eneste afkrog er blevet rørt af en designers hænder. Verdenen føles taktil, fra det største og ned til det mindste perspektiv.

Og dette koncept om at skabe noget absolut gigantisk, men at bibeholde den håndlavede, taktile følelse er hvad der i sidste ende adskiller Rockstar-verdener fra andres, og i Red Dead Redemption 2 er dette i højsædet. Selve røveriet af godstoget viser også det taktile design - da Arthur får til opgave at rulle en spole af detonatortråd fra eksplosiverne under skinnerne til selve detonatoren nogle meter væk. Ikke bare det, Arthur skal trække en kammerat op der hænger fra siden af toget, i det eksplosionen fejler, og banden skal hoppe ned på godsvognene der brøler forbi. Disse små interaktioner føles måske trivielle, men de er essentielle former for interaktion som skaber illusionen om sand indlevelse. Spillet ønsker at du er der, at føle dig helt og holdent forbundet til din karakter. På tværs af hele præsentationen var det konstant tydeligt at interaktion og taktilt, interaktivt design var det ultimative mål. Du tager faktisk stuvning op i en skål med en suppeske i lejren, og spiser det med flere tryk på R2-knappen. Under missioner åbner du skaber og skuffer, og tager hvert enkelt genstand op i hånden og vender og drejer den for at undersøge den nærmere. Er den af værdi, så ser du Arthur åbne sin skuldertaske, for at lægge genstanden ned i. Du kan desuden samle breve og noter op på din vej, og nogle gange er der hemmelige beskeder bag på, eksempelvis.

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2

Under selve missionen skulle vi stoppe toget med rå brutalitet og magt, og enhver der ønskede at udfordre dette og var parate til at dø for forretningsmagnaten Lividicus og hans værdifulde last, blev mødt med beskydning. Våbnene føles tunge, responsive og realistiske - de føles mere ægte end i noget andet Rockstar-spil, og ved at introducere genladning som en påkrævet handling snarere end noget der sker automatisk, såvel som det at hylstre våben via lange og avancerede animationer så overbeviser spillet dig øjeblikkeligt om at du faktisk affyrer en riffel i det gamle vesten. Du sigter stadig med L2 og skyder stadig med R2. Du tager dække imod fjendtlig beskydning med R1, og bruger Dead Eye til pumpe fjender fyldt med bly. På overfladen ser det ud som det plejer, men under kølerhjelmen har Rockstar opdateret og forbedret deres systemer, og det skaber den mest raffinerede version af deres strukturer til dato.

Efter at have stoppet toget, og at have skudt enhver der ikke accepterede at Lividucses skatte nu tilhørte Van der Linde-banden så blev denne sektion af præsentationen afsluttet. Nu var det tid for mig at tage tøjlerne, at holde controllerne for første gang. Rockstar bad mig pænt om at forlade hotelværelset imens de omstrukturerede demonstrationen, og da jeg kom tilbage var de sneklædte bjerge skiftet ud med en græsklædt prærie. Ude i periferien lå Lividucses oliefelt, og imod nord lå én af spillets mange byer, Valentine. Foran mig strakte bakkerne sig i miles omkreds, og hvad der lignede hundredevis af kvadratkilometer af verden, der bare ventede på at blive udforsket.

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2