Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
The Outer Worlds

The Outer Worlds

Vi fløj hele vejen til Irvinie, Californien for at se Obsidians næste store rollespil, der udvikles i samarbejde med Private Division.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Hvad er vigtigt i et RPG-spil? Handler det om en overbevisende og smukt sammensat verden? Eller om et forskelligartede miljøer og fjender? For den erfarne RPG-udvikler Obsidian Entertainment er det alle de ting, men med et større fokus på spillerens frihed til at vælge deres egen vej gennem spilverdenen. Det er i hvert fald vores indtryk efter vores seneste studiebesøg og preview af Obsidians kommende single-player sci-fi RPG, The Outer Worlds. I deres nye spil, sigter Obsidian efter at give spilleren fuldstændig frihed, hvilket vil få det til adskille sig fra sci-fi RPGer, der følger en mere lineær fortælling.

The Outer Worlds
The Outer WorldsThe Outer Worlds

Obsidians største hold til dato - med efaring fra Pillars of Eternity II, South Park: The Stick of Truth og Star Wars Knights of the Old Republic II - har arbejdet på The Outer Worlds i over to år nu. Vores indtryk er, at spillet har en rimelig munter atmosfære, med komiske dialoger. Det bliver udelukkende single-player i et first-person perspektiv, med en genkendelig first-person shooter UI og dit tremands hold i toppen af venstre hjørne af skærmen. Du ser kun third person, hvis du ikke gør noget i et stkke tid. The Outer Worlds har en farverig stil, inspireret af det 19. århundredes art nouveau og en masse klodset mekanisk teknologi, som lead designer Charles Staples forklarer det:

"It takes place in an alternate future where humanity has expanded. The game takes place in a colony on the edge of known human space, [which] was founded by a corporate board of ten corporations. They sent two main colony ships to found the colony, of which along the way one made it and one did not. The player was aboard the one that did not. [After 70 years] a crazed scientist finds the player and thaws him out of hibernation and asks you to save the rest of the colonists." 

Lige efter The Outer Worlds går i gang, giver Obsidian spilleren friheden til at vælge deres fremgangsmåde. Mens vi så et gameplay preview, forklarede co-game director Tim Cain: "the scientist wants you to help collect more chemicals to save the other colonists. But you don't have to help him do that, you could decide I'm going to hand him in to the evil board of corporations and turn this guy in to see what happens. [If you do so] you'll get a lot of money and get to live in the city of the elite [called Byzantium]." Cain fortsatte: "It's really important for us that players can drive the story. We want this to be as open-end for players as possible. [...] Players can drive the story, be any kind of player you want to be. You want to be an anti-hero, you want to be a hero or you want to be a psychopath?"

The Outer Worlds
The Outer WorldsThe Outer WorldsThe Outer Worlds

Dit hjem er et rumskib, der flyver i kredsløb rundt om spillets to hoved-planeter: den succesfuldt terraformede "Terra-2" og den langt mindre vellykkede, rumvæsen-befængte verden, der har fået kælenavnet "Monarch". Senior Producer Matthew Singh fortalte is, at "your ship is your means to move between different locations. It's not like you'll be charting your course on a map, [but] there will be a travel system from your ship itself". Hele verdenskortet vil det stå dig frit for at udforske fra start, men visse fjender vil være svære at håndtere i starten.

Begge planeter er blevet koloniseret af store korporationer. Disse er alt-definerende i The Outer Worlds. Alt fra byer over fabrikker til hvert eneste menneskeskabt objekt, som du løber ind i på din vej, er skabt af disse korporationer. Mennesker identificerer sig eksklusivt med den korporation, de tilhører. Korporationerne har været deres særegne kendetegn. Eksempelvis er én kendetegnet ved at bygge billig lavkvalitets produkter som armour og våben, mens Tante Cleo korporationen specialiserer sig i mad og medicin. Der er forskellige muligheder for at modificere dine våben afhængig af korporationen.

Dine karakter egenskaber og dine interaktioner med dine forskellige ledsagere er med til at forme historien. Først skal spilleren vælge deres overordnede karakteristik, baseret på et omfattende skill tree. På den ene side, kan du eksempelvis vælge en tech skill, der leder mod evner inden for videnskab, medicin og ingeniørarbejde. Hvis du går ingeniør vejen, kan du lege med de forskellige dele af dine våben og opgradere dem, mens videnskabs evnen lader dig bygge specielle våben, så som en formindskelses laserpistol. Den vil få både mennesker og rumvæsner til at synke ned til ministørrelse komplet med små fistel stemmer, der passer til deres størrelse. På den anden side kan du også vælge evner så som intimidering, løgne, overtalelse og lederskab. Disse evner lader dig lave specielle handlinger, der kan dreje spillets udvikling i en helt anden retning, hvilket også kan være med til at gøre det mere genspilbart. Du kan også vælge at tilføje svagheder til din karakters personlighed, de kan eksempelvis være bange for højder. De kan ikke gøres om, men de tilføjer personlighed og giver nogle bestemte frynsegoder.

Spillerens ledsagere er den anden faktor, der driver historien i forskellige retninger. Du samler dem op hen ad vejen og din bliver en del af mandskabet på dit rumskib. De vil reagerer på dine karakteristika og eksempelvis blive mere effektive, hvis du er stærk i lederskab eller mere frustrerede, hvis du udvikler en dum karakter (ja, Obsidians fokus på frihed, gør at du kan spille som en dum karakter). Du kan tage op til to af dine ledsagere med på missioner, hvor de vil bidrage med deres egenskaber. Undervejs i vores gameplay preview, var vidne til en ledsager, der deltog i dialogen og responderede på spillerens håndtering af forskellige situationer. Hvis du bliver virkelig god til at lyve, vil det give dig mulighed for at håndterer situationer på en manipulerende måde, men dine ledsagere vil måske bestemme sig for, at de ikke bryder sig om dine metoder og forlade dig. Dine ledsagere vil dog ikke være romantiske muligheder.

The Outer Worlds
The Outer WorldsThe Outer Worlds

Udover historien fik vi også et glimt ind i, hvad du kan forvente, når du går rundt i The Outer Worlds. Ifølge Charles Staples, er spillets udseende og følelse inspireret af "Art Nouveau art, and Mobius has been a bit of an inspiration for us as well. We're taking a lot of inspiration from the gilded age of sci-fi and the Robber Barron's era". Vi oversætter dette til en slags Bioshock møder No Man's Sky æstetik, hvor den sidstnævnte er med på grund af The Outer Worlds meget farverige områder. På Monarch-planeten er der farverige røde, grønne og gule træer, og den er bosat af rumvæsner såsom Raptidons, som er en aggressiv blanding af fisk og reptil. Vi så også noget concept art af et stort insektlignende væsen kaldet "Matisaur", og der er en del genetiskmanipulerede væsner skabt af korporationerne. Eksempelvis en stor fed slange, der er skabt til læderproduktion. Der vil dog ikke være nogle sansende rumvæsner, så verden er beboet af mennesker, androider og dyrelignende rumvæsener.

Blandt de steder, som du kan rejse til, så vi en rumstation med neonbelyste barer og en stor kantine, en asteroide base, der var tilgroet med store bundter af røde svampe og en stor by, hvor de rige bor, kaldet "Byzatium". Spillerens spillestil bestemmer, hvilken oplevelse, du får de forskellige steder. Som Matthew Singh forklarer: "if you decide, I want to go here and murder everybody that's possible". This means that whether the main city Byzantium becomes your home or everyone in it your enemy is up to the player.

The Outer Worlds
The Outer WorldsThe Outer WorldsThe Outer WorldsThe Outer Worlds

The Outer Worlds har også en del features vi kender fra andre RPGer; Borderlands-lignende våben. Der er også laser-nærkampsvåben eksempelvis økser. Spilet har en 'tactical time dialation'-mode som sløver tiden og lader dig sigte efter dette perfekte hovedskud. Da vi spurgte til rumkampe, sagde Staples, at ideen var interessant, men at det ikke var en del af det de arbejde på i øjeblikket.

I vores optik har The Outer Worlds en munter atmosfære, der skiller sig ud fra de typisk mere seriøse og mørke sci-fi RPGer, som eksempelvis det kommende Cyberpunk 2077. Hvis vi kan tro på Obsidian, så vil vi få en masse frihed til at opleve historien påp mange forskellige måder, og det kan være med til at gøre The Outer Worlds til en meget underholdende oplevelse. Når vi får afsløret mere af spillet vil det vise sig, om gameplay har nok diversitet til at tiltrække spillerne til de ydre områder af rummet.

View comments

Relaterede tekster

Indlæser mere indhold