Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor Danmark
previews
Mortal Kombat 11

Vi har prøvet kræfter med Mortal Kombat 11

NetherRealm Studios er tilbage i stor stil, og Mortal Kombat 11 sætter sig i stilling til at blive en af de helt store kampspiloplevelser i år. Måske endda en af de helt store spiloplevelser i det hele taget.

Skip

Fire lange år har det været siden det tiende kapitel i Mortal Kombat-serien ramte hylderne, og det var et kapitel der bragte mange blandende følelser blandt skaren af blodtørstige fans. Spillet var lynhurtigt, og du løb oftest fra den ene side til den anden, mens du febrilsk forsøgte at fyrer vilde kombinationer af. Ingen af disse blandede følelser var dog til stede ved den store afsløringsbegivenhed i London. Mens fans verden over hujede i munden på hinanden, fik vi muligheden for at prøve syv forskellige karakterer af, og sikke en oplevelse det var. Enormt mange af de klager Mortal Kombat X modtog, flår Mortal Kombat 11 helt i stykker - som et hvilket som helst Mortal Kombat-spil skal - og løfter tilsyneladende serien til nye højder.

Udgangspunktet synes ikke at være en udvikling af det tidligere kendte gameplay, men en helt anderledes vinkel på den kendte NetherRealm Studios formular. Alle de fremskridt gjort med Injustice 2 har sat tydelige spor for hvad Mortal Kombat 11 skal være. Ærligt talt, blev der smilet så meget fordi Mortal Kombat 11 på mange måde føles som et virkelig godt, todimensionelt Street Fighter-spil. Hvordan lader det sig gøre, spørger du? Ja, nu bliver det lidt kampspilsnørdet, for Mortal Kombat 11 handler langt mere om bevægelse, footsies, og at sætte mindre passager op end at ramme et løft og lande en 200-slags kombination. Faktisk lander man ikke engang løft mere ved at hoppe og slå, som i Mortal Kombat X. Ikke at sidste stående ikke kan være sjovt, men det her fokus føles bare langt mere naturligt. Mest af alt fordi spillet virker til at have fået alt den optimering som Mortal Kombat X på mange måder manglede.

Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11

Først og fremmest ser Mortal Kombat 11 fantastisk ud. Selvom det vi fik adgang til tilsyneladende, var en lidt ældre udgave, er konstateringen 'Mortal Kombat 11 er det bedst udseende kampspil nogensinde' ikke langt fra målet. Serien har altid fortjent, i alt sin blodige voldsherlighed, at have et grafisk udtryk der sagde spar to. Nu har spillet næsten ramt et punkt hvor det er for meget. Tilbagevendende Skarlet fra Mortal Kombat trykker øjnene ud på folk, Geras, den nye tidsrejsende superskurk, slår vitterligt folks hjerner ud, og det er lige i spillerens fjæs hver gang. Om noget er Mortal Kombat 11 bestemt ikke for sarte sjæle, og slet ikke på det her grafiske niveau. Der giver også karakteranimationerne en helt fantastisk flydeevne, og det noget kantede udseende fra Mortal Kombat X er helt væk.

Det betyder dog også at spillet er væsentligt langsommere. Det er noget der er alligevel er betænkeligheder ved, for Mortal Kombat har altid haft et fokus på hurtige næveslag og lynspark. Som nævnt, er konceptet footsies mere i fokus end før, og det ligger kampen i hånden på hvem der kan bevæge sig bedst og snyde modstanderen til ikke at ramme ved at gøre noget usikkert. Forsvar og angreb har også fået sig en mindre overhaling, da den tredelte energireserve fra Mortal Kombat X er blevet fjernet helt, og erstattet med to to-delte reserver, en for forsvar og en for angreb. Disse lader op af sig selv, når man har brugt dem til enten at interagerer med banen, forstærke et specialangreb eller lignende, og ligger igen mere vægt på langsommere, mere defensivt spil. X-Ray som aktiveret angreb er helt væk, til fordel for et Fatal Blow-angreb der kan aktiveres når man har taget nok skade, og fungerer på lignende vis. Dette genoplader ogsp efter et par sekunder, hvis du ikke rammer første gang.

Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11