Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
Mortal Kombat 11

Vi har prøvet kræfter med Mortal Kombat 11

NetherRealm Studios er tilbage i stor stil, og Mortal Kombat 11 sætter sig i stilling til at blive en af de helt store kampspiloplevelser i år. Måske endda en af de helt store spiloplevelser i det hele taget.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Fire lange år har det været siden det tiende kapitel i Mortal Kombat-serien ramte hylderne, og det var et kapitel der bragte mange blandende følelser blandt skaren af blodtørstige fans. Spillet var lynhurtigt, og du løb oftest fra den ene side til den anden, mens du febrilsk forsøgte at fyrer vilde kombinationer af. Ingen af disse blandede følelser var dog til stede ved den store afsløringsbegivenhed i London. Mens fans verden over hujede i munden på hinanden, fik vi muligheden for at prøve syv forskellige karakterer af, og sikke en oplevelse det var. Enormt mange af de klager Mortal Kombat X modtog, flår Mortal Kombat 11 helt i stykker - som et hvilket som helst Mortal Kombat-spil skal - og løfter tilsyneladende serien til nye højder.

Udgangspunktet synes ikke at være en udvikling af det tidligere kendte gameplay, men en helt anderledes vinkel på den kendte NetherRealm Studios formular. Alle de fremskridt gjort med Injustice 2 har sat tydelige spor for hvad Mortal Kombat 11 skal være. Ærligt talt, blev der smilet så meget fordi Mortal Kombat 11 på mange måde føles som et virkelig godt, todimensionelt Street Fighter-spil. Hvordan lader det sig gøre, spørger du? Ja, nu bliver det lidt kampspilsnørdet, for Mortal Kombat 11 handler langt mere om bevægelse, footsies, og at sætte mindre passager op end at ramme et løft og lande en 200-slags kombination. Faktisk lander man ikke engang løft mere ved at hoppe og slå, som i Mortal Kombat X. Ikke at sidste stående ikke kan være sjovt, men det her fokus føles bare langt mere naturligt. Mest af alt fordi spillet virker til at have fået alt den optimering som Mortal Kombat X på mange måder manglede.

Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11

Først og fremmest ser Mortal Kombat 11 fantastisk ud. Selvom det vi fik adgang til tilsyneladende, var en lidt ældre udgave, er konstateringen 'Mortal Kombat 11 er det bedst udseende kampspil nogensinde' ikke langt fra målet. Serien har altid fortjent, i alt sin blodige voldsherlighed, at have et grafisk udtryk der sagde spar to. Nu har spillet næsten ramt et punkt hvor det er for meget. Tilbagevendende Skarlet fra Mortal Kombat trykker øjnene ud på folk, Geras, den nye tidsrejsende superskurk, slår vitterligt folks hjerner ud, og det er lige i spillerens fjæs hver gang. Om noget er Mortal Kombat 11 bestemt ikke for sarte sjæle, og slet ikke på det her grafiske niveau. Der giver også karakteranimationerne en helt fantastisk flydeevne, og det noget kantede udseende fra Mortal Kombat X er helt væk.

Det betyder dog også at spillet er væsentligt langsommere. Det er noget der er alligevel er betænkeligheder ved, for Mortal Kombat har altid haft et fokus på hurtige næveslag og lynspark. Som nævnt, er konceptet footsies mere i fokus end før, og det ligger kampen i hånden på hvem der kan bevæge sig bedst og snyde modstanderen til ikke at ramme ved at gøre noget usikkert. Forsvar og angreb har også fået sig en mindre overhaling, da den tredelte energireserve fra Mortal Kombat X er blevet fjernet helt, og erstattet med to to-delte reserver, en for forsvar og en for angreb. Disse lader op af sig selv, når man har brugt dem til enten at interagerer med banen, forstærke et specialangreb eller lignende, og ligger igen mere vægt på langsommere, mere defensivt spil. X-Ray som aktiveret angreb er helt væk, til fordel for et Fatal Blow-angreb der kan aktiveres når man har taget nok skade, og fungerer på lignende vis. Dette genoplader ogsp efter et par sekunder, hvis du ikke rammer første gang.

Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11

Disse ændringer kom til udtryk mens vi spillede ved en langt større tendens til at gå og blokere i mindre sekvenser, og forsøge at få modstanderen til at give sig i kast med at klikke en masse usikre knapper og derefter straffe det. Præcis som i Street Fighter. Historisk set har disse to serier været hinandens modsætninger, så at se den ene tage inspiration fra den anden er uhyre spændende. Ikke sagt at Mortal Kombat har mistet sin unikke charme, da for at erstatte den aktiveret X-Ray-funktion, har NetherRealm Studios skabt Krushing Blow i stedet for, som sker hvis du rammer et perfekt slag på det rigtige tidspunkt. Tiden går i stå, kameraet zoomer ind, og du får mulighed for at følge op med kombinationer fra et slag der ellers ikke ville det.

Tid i sig selv var også en varm kartoffel ved begivenheden og når spillet blev omtalt. Geras og Kronika rammer sendefladen som tidsrejsende, og tidsmanipulerende, skurke, hvortil begivenheden åbnede med først og fremmest, at vise en tilbagevendende Baraka som spilbar karakter, og derefter at vise Kronika der tilsyneladende giver Shinnok hans krop igen. Hentydning til tidsrejse lyder måske ikke så henrivende til at begynde med, men når Ed Boon træder på scenen og siger at vi kan forvente en masse ældre karakterer vende tilbage, går mulighederne i dette tidsrejsekoncept pludselig op for en. Bliver det en Super Smash Bros. Ultimate situation hvor alle lige pludselig dukker op? Udvalget af karakterer i den udgave vi fik fingrene i havde i alt 25 pladser, hvoraf 7 var fyldt ud af Baraka, Scorpion, Sub-Zero, Sonya Blade, Raiden, Skarlet og Geras. I sig selv, med det nuværende udvalg ved andre kampspil, er en anelse lidt. 28 eller 30 karakterer ved udgivelsen er i hvert fald en forhåbning der er værd at gøre sig.

Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11

Hvad der er mere bekymrende, er mængden af angreb, specielt i forhold til den nye funktion med forstærkede angreb, de såkaldte amplified moves. Disse har deres egen unikke input, i modsætning til Mortal Kombat X hvor du kunne lave en speciel udgave af at angreb med at klikke på blokeringsknappen, hvilket gør mængden af input du skal huske for hver karakter helt enorm. Som i, virkelig enorm. Vi står heldigvis i den situation, at lige præcis disse forstærkede angreb med deres unikke input er en prøvefunktion og ikke den fulde implementering. Heldigvis. Da den tredelte energireserve er væk, er de såkaldte breakers også helt væk, erstattet af forskellige former for blokeringsmanøvre - Kounter og Flawless Block - som vi ikke helt fik mestret, da det kræver mere tid end en halv time med spillet.

Helhedsoplevelsen er dog utrolig stærk, og der er stadig masser af tid til at gøre spiloplevelsen helt perfekt. NetherRealm Studios, og især Ed Boon, er velkendt for at lytte til fanbasen og der er allerede en række store stemmer med god solid konstruktiv kritik. Som sagt, føles det en anelse underligt at blive belønnet for ikke at gøre noget, i forhold til de to genopladelige energireserver, og den enorme mængde angreb er virkelig overvældende. Grafikken, animationerne, responstiden og spiloplevelsen er derimod helt i top. Er man fan af Mortal Kombat, er der alt muligt grund til at himle så højt man kan. Er man ikke bekendt med serien, men med kampspil generalt, er Mortal Kombat 11 et rigtig godt at hægte sig på. Og der er stadig langt til april, stadig masser af tid til at finpudse de mekanikker der alligevel er lidt problematiske.

Hvordan det kommer til at tage sig på Nintendo Switch er ikke til at vide, men hold da op, hvor ville det være fedt hvis Sub-Zero dukkede op i Super Smash Bros. Ultimate, ikke?

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

Mortal Kombat 11Score

Mortal Kombat 11

ANMELDELSE. Skrevet af Søren Svanhof

Det ellevte kapitel i serien om dødelig kamp er en blodspættet fanservice-fødselsdagsgave af dimensioner. Pakken bliver dog en anelse kluntet overrakt.

Mortal Kombat 11 trailer viser Nightwolf

Mortal Kombat 11 trailer viser Nightwolf

NYHED. Skrevet af Carl Nielsen

Warner Bros. Interactive Entertainment og Netherrealm Studios har afsløret en ny trailer, hvor du kan se Nightwolf, der kommer til Mortal Kombat 11 som spilbar karakter...



Indlæser mere indhold