Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor Danmark
previews
Far Cry: New Dawn

Vi har langt om længe prøvet Far Cry: New Dawn

Ja, et nyt Far Cry-spil ankommer allerede i næste måned under et år efter 5'eren. Er det dog noget værd?

Hvis vi kort skal kortlægge præcis hvad den traditionelle Far Cry-oplevelse går ud på, så er det hovedsageligt at du, spilleren, skal op imod en ondsindet tyran, der har noget nær total kontrol over et uudforsket hjørne af verdenskortet. New Dawn er dog ikke et typisk Far Cry-spil, og derfor er du oppe imod to skurke i stedet for en, og de er begge kvinder, og vi bekæmper dem i Hope County, som var der hvor sidste års Far Cry 5 også foregik. Det er dog ikke helt det samme Hope County som før, og det er mest fordi at spillet foregår efter at jordkloden har været igennem en ubeboelig periode som følge af atomsprængninger over hele kloden. Nu, 17 år efter begivenhederne i Far Cry 5, vender vi tilbage, og det hele ser lidt anderledes ud end før.

Først og fremmest er naturen rykket ind igen, og har generobret landskabet fra den stort set uddøde menneskerace. Planter dækker nu ruinerne, samfundet er blevet genstartet om man vil, og næsten samtlige af de luksusser vi har taget for givet eksisterer ikke længere. Det er genkendeligt, ja, men det er ikke det samme sted - ikke engang tæt på - og selvom der var øjeblikkes déjà vu imens vi udforskede så føles det som et nyt sted. Ganske enkelt er dette ikke noget simpelt reskin, selvom lighederne er til stede.

Ydermere er du heller ikke den samme person. Du er faktisk slet ikke fra Hope County. Efter atomkrigen dukke en række fraktioner op i det nu arrede land, og en af disse er du en del af. Faktisk er du en vigtig og respekteret del af den gruppe som ledes af den karismatiske Thomas Rush, en slags kaptajn for modstandsbevægelsen, som leder dig og dine medmennesker igennem landet i et tog. Jeres funktion er at hjælpe dem der bliver undertrykt af de mennesker som udnytter dette magtvakuum. Det eneste problem er, at på vej til Hope County bliver selvsamme tog stjålet, og din modstandsbevægelse bliver spredt for vinden. Og sådan starter din mission om at rette op på situationen, og for at gøre dette skal du sparke skurkerøv for at sige det ligeud. Det er endnu en gang tid til at udføre missioner, jage, fiske, smadre dem der står i vejen for dig, og hjælpe dem der har brug for det. Set med de briller, så er dette en rimelig standard Far Cry-oplevelse.

Far Cry: New Dawn
Far Cry: New DawnFar Cry: New Dawn

Men der er meget mere der gør at New Dawn let kan adskilles fra sine forgængere, også udover selve opsætningen. Den nok mest skelsættende ændringer sker i form af tilføjelsen af lette RPG-mekanikker. Sagt simpelt skal du faktisk få dit grej til at stige niveau på tværs af oplevelsen, og er dit grej ikke godt nok, så er der ganske enkelt indhold du ikke kan tilgå. Du kan naturligvis færdes derhen hvor du lyster, men når du når derhen og dine våben ikke er gode nok, så kommer du til at få det svært. Det fandt vi ud af på den hårde måde, da vi skulle takle en af de nye fjendelejre. De er ved første øjekast de samme som før, men når du har udryddet fjenderne i den kan du støvsuge området for ressourcer og give dem tilbage til fjenden, eller etablere en permanent udkigspost og ikke få lige så mange ressourcer i samme ombæring. Vælger du at give den tilbage stiger fjenderne i niveau, og nærmer du dig på ny med de samme våben vil du få klø.

Systemet er altså forbedret, men man kan ikke kalde det at skyde på fjender i disse lejre for noget synderligt "nyt". Ekspeditioner er dog noget helt nyt der tilføjes i dette spil. Disse enkeltstående missioner tager dig til forskellige områder på tværs af hele Nordamerika, ja ikke bare Hope County, og her får du til opgaver at få fingrene i en bestemt pakke, og nå ud så du kan blive hentet af en helikopter. Præcis som med lejrene så vil fjenderne på disse missioner løbende stige i sværhedsgrad, så formår du at gennemføre kan du vende tilbage og få bedre præmier, men mod langt sværere fjender. Det er ikke ligefrem en revolutionerende ide, men i praksis var det et ganske tilfredsstillende afbræk, der også formåede at tilbyde en lidt mere intens udfordring end man ellers ser i serien. Man kan blive lidt desillusioneret af "bare" at udforske, så at kunne indgå i en mere lineær sammenhæng var faktisk forfriskende.

Far Cry: New Dawn
Far Cry: New DawnFar Cry: New Dawn